Gå til innhold
  • 0

FORTOM


alxxzndr.stb

Spørsmål

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei Alex :)

Du mener nok fortom ;)

Om du er fersk som fluefisker, så kjøp deg en ca 9 fot lang fortom for ørretfiske.

Spissen mot flua bør være ca 0.18-0.22 :)

Det er flere typer fortom å velge mellom, men kjøp en som kalles ferdigtapert.

Den er tykkest innerst mot fluesnøre..

De på butikken kan nok sikkert hjelpe deg også!

Hilsen Tony!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Sats på 0.15mm eller 0.16, 0.18mm er litt overkill om du ikke skal fiske med store fluer. Kjøp en ferdig tapert fortom på 9 eller 12 fot i 4X og skjøt på 20-30cm med 0.15/0.16mm tippet. Kan være kjekt med en mikroring mellom den taperte fortommen og tippet. Bra merker er Rio, Akron og Stroft på tippet og Rio og Akron på taperte fortommer

Husk å strekk ut fortommen før bruk. Det gjør du med å holde fortommen stramt mellom fingrene og dra en 40-50cm, så hold den der i 9-10 sek og gjøre det samme videre til hele fortommen er strekt ut. Mulig du må gjøre det et par ganger før det blir bra nok, men det ser du med engang. Etterpå kan du ta litt mose og "tørke" fortommen slik at du fjerner fettet fra fingrene dine

www.nfisk.no har alt du trenger, er bare å ringe butikken så hjelper de deg, eller du kan stikke innom om du bor i området

Søker du litt på forumet, så finner du masse andre tips for nybegynnere. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Enig med Raymond her men du har noen valg:

Jeg ser du har en #5 stang og for å nyansere det litt så vil jeg si spiss på 0,15 på dagtid ved døgnflueklekkinger, mens du kan gå opp til 0,18 spiss på kvelden i mørket under vårflueklekkinger (ørreten tar en god del hardere på vårfluer så det kan være greit å ha noe å gå på. 0,20 i mørket funker også bra)

Resten av oppskriften til Raymond stiller jeg meg bak.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Ehemm. Hvis trådstarteren er helt nybegynner syntes jeg kanskje forslagene er litt for viderekomne. 4X, microringer etc. hjelper ikke mye for en som ikke vet hva det er.

Kunne det fremkomme opplysninger om hvor på "lærestigen" trådstarter er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ehemm. Hvis trådstarteren er helt nybegynner syntes jeg kanskje forslagene er litt for viderekomne. 4X, microringer etc. hjelper ikke mye for en som ikke vet hva det er.

Kunne det fremkomme opplysninger om hvor på "lærestigen" trådstarter er ?

Skulle akkurat til å svare det samme Pål :P

Ser ingen vits i å trekke inn fremmedord nei, fluefiske er ikke så veldig mystisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

skulle det være at vedkommende er på start stadiet er jo en Polyleader en god sak; ihvertfall de første månedene da fortoms forbruket er noe "høyere" en normalt. Blir litt mindre "vas" med en slik  ;) Og når ting begynner å forme seg ta stedget til vanlige fortommer for fisket.

link til polyleader:

http://www.mmfiske.no/?ItemID=1661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Spør man betjeningen i butikken og sier 4x fortom og mikroringer, så vet da de vel hva det er? Som jeg nevnte, ring nfisk og si hva du trenger, så ordner de det garantert. Bestiller man på nett, så kan man velge fortommer fra 6x til 2x. Like greit å fortelle trådstarter hva man trenger med engang, enn at han trenger å lure på hvilken tykkelse han trenger?

Trenger ikke mikroring, kan like greit bruke blodknuten. Men en mikroring gjør jobben enklere og du sparer fortom på den måten. Skulle ønske jeg fikk det samme rådet når jeg begynte istedet for å bruke fortom på fortom før jeg kom over dette vidunderlige produktet..

Som sagt, ring en butikk som er spesialisert for fluefiske og du vil få all den hjelpen du trenger. Enklere enn det kan det ikke bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

takk jeg fikk svar på det jeg spurte om

men hva betyr 4x

dette er tykkelse på tuppen av fortomen... feks for Akron:

in length:

0X - dia 0.28mm / 12.0lb.test (6.0kg) | 1X - dia 0.26mm / 11.7lb.test (5.8kg)

2X - dia 0.24mm / 9.7lb.test (4.8kg) | 3X - dia 0.21mm / 7.9lb.test (4.0kg)

3,5X - dia 0.18mm / 6.2lb.test (2.0kg) | 4X - dia 0.17mm / 5.5lb.test (2.7kg)

5X - dia 0.15mm / 4.5lb.test (2.3kg) | 6X - dia 0.13mm / 3.4lb.test (1.7kg)

7X - dia 0.10mm / 2.3lb.test (1.1kg) | 8X - dia 0.09mm / 2.0lb.test (1.0kg)

9X - dia 0.08mm / 1.8lb.test (0.9kg) | 10X - dia 0.07mm / 1.0lb.test (0.8kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

takk jeg fikk svar på det jeg spurte om

men hva betyr 4x

Fortoms tykkelsen 4x er ca 0.18 :)

Men lettere om du venner deg til å bruke mm betegnelsen i første omgang.

Det er mest brukt i norge og oppgitt på alle fortom spoler..

Lykke til som fersk fluefisker :D

Bare spør om det er noe du lurer på, mange her inne som kan svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lær deg gode knuter før du evt(!) begynner med disse microringgreiene.. Gode knuter er enkelt og veldig viktig!!!

Basic:

Kirurgknute(Surgeons Knot) er et must for å skjøte fortom og spiss. Og så en eller annen god knute for å knyte flua til fortommsspissen, Forsterket slukknute(Improved Clinchknot) er enkel.

Bruk Google : "Fly fishing knots" eller ta en titt her..

http://www.killroys.com/killroysfull/knots/knots.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Trenger ikke være så vanskelig i begynnelsen. Kjøp noen ferdige nylonfortommer i normale tykkelser og lengder. Knyt på flua og fisk.

Hvis du er bitt av basillen vil fortommene dine raskt nok bli mer avansert etterhvert.

Men man skal passe på at fortommen er i orden. For det er jo tross alt et viktig nest-siste ledd, for å få flua(siste ledd) ut til fisken. Og få den til å se smakfull ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

dette er tykkelse på tuppen av fortomen... feks for Akron:

in length:

0X - dia 0.28mm / 12.0lb.test (6.0kg) | 1X - dia 0.26mm / 11.7lb.test (5.8kg)

2X - dia 0.24mm / 9.7lb.test (4.8kg) | 3X - dia 0.21mm / 7.9lb.test (4.0kg)

3,5X - dia 0.18mm / 6.2lb.test (2.0kg) | 4X - dia 0.17mm / 5.5lb.test (2.7kg)

5X - dia 0.15mm / 4.5lb.test (2.3kg) | 6X - dia 0.13mm / 3.4lb.test (1.7kg)

7X - dia 0.10mm / 2.3lb.test (1.1kg) | 8X - dia 0.09mm / 2.0lb.test (1.0kg)

9X - dia 0.08mm / 1.8lb.test (0.9kg) | 10X - dia 0.07mm / 1.0lb.test (0.8kg)

:Dtakk for denne opplysningen det virker som det blir bare mer og mer å finne ut av  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

alexxndr.stb:

Trøst deg med at du kommer til å finne ut av det mye raskere enn du tror :D

..... og er det noe du lurer på så er det bare å legge ut flere spørsmål her inne på forumet og du får garantert svar. Det kan til og med være svært

tidsbesparende :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...