Gå til innhold

Nettverk, deling og lagring


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

I huset mitt finnes det flere datamaskiner. Dette resulterer i at bilder blir lagret litt her og der.

Dette gjør at det selvfølgelig blir et hel . . . rot.

Finnes det en lettvint måte å lage et nettverk som funker på både PC og Mac ?

Jeg skal kunne:

skrive ut på en skiver som jeg vil ha på nettet. ( den skal også scanne, om det er noen forskjell )

kunne lagre på en eller flere harddisker

kunne dele en eller flere mapper på alle maskinene

Jan

( ORKER IKKE NOEN WIN vs MAC HER )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, dette var jo ikke vanskelig  ;)

Funker med både Mac og PC samtidig ?

Jan

Mac-friendly

All ReadyNAS systems support the Apple Filing Protocol (AFP) and Apple Time Machine™ so multiple Mac users can use a central location to share files and do backups. Bonjour® software enables auto-discovery and Macintosh status monitoring widgets are supported.

Netgear ReadyNAS Duo RND2000

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=433108&cks=ASS&assoc=20ACC316-0E63-43E2-9BBE-D2583A1CB52E

edit: Det ovenfor var bare et eksempel til en eventuell NAS, vet ikke hvordan den er i praksis. Men ser du på kommentarene under så virker den lovende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså :

1: man tar en gammel pc

2: får denne på nett

3: presser inn mye GB eller TB med lagringsplass

4: installerer den freeware NAS programmet og VIPS ???

Er skikkelig kløne på sånt . .

Jan

Ikke så veldig klønete Jan :). Det er nesten helt riktig det du skriver.

1. Sjekk hvilket NAS du vil installere og hva NAS operativ systemet krever av hardware (som regel ikke så veldig mye..)

2. Laste det ned fra nett (som regel en ISO fil som du seinere brenner ut på en CD

3. Utstyr PC'en du vil lage NAS av med en disk som rommer litt f. eks 500Gb, eller mer.

4. Sjekk at PC (NAS) booter fra CD\DVD (endringer gjøres i BIOS)

5. Boot fra CD\DVD og installer NAS OS

6. Ja, det er som regel ikke bare å klikke next, next, next og finish. Som regel må du gjøre litt til, men det er mange her på forumet som kan hjelpe deg med Det er ikke spesielt vanskelig.

Riktig konfigurert så setter du den i en krok og der tusler den og går til harwaren tar kvelden. Og det det vil den gjøre før eller siden. Derfor må du også tenke sikkerhetskopi av det du har lagret på NAS boksen.

Send meg en PM så kan vi ta det sammen. Skal sette opp en slik boks til om ikke så lenge.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet for oss late er å kjøpe en "ferdig" NAS. Det har etter hvert kommet mange gode. Selv har jeg bra erfaringer med Synology. Tror også Qnap lager bra saker.

Som alltid finnes det ikke noe gratis lunch. SW basert freeware NAS er svært prisgunstig, men det tar av fluebinde og fluefiske tiden  :D, samt at du må ha litt tålmodighet.

Tenk også at du etter hvert skal ha inn div SW for å gjøre annet fra NAS, dvs backup, streame musikk / film, blog, osv...Her er kanskje SW baserte løsninger bra? De store på HW baserte løsninger (se over) har også bra støtte / miljøer for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye syke barn . . .

Jeg har ikke fått noe ferdig enda. Har funnet fram den gamle pc'en og kommer til å prøve det forslaget til Bjorni.

Blir det for mye arbeid-rot så blir det vel en slik ferdig løsning.

Har ikke noe forferdelig hastverk heldigvis.

Skal sette meg ned å gjøre et forsøk etter noen dager i Sharm !

[move] 8) 8) 8) 8) 8) 8)[/move]

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mye syke barn . . .

Jeg har ikke fått noe ferdig enda. Har funnet fram den gamle pc'en og kommer til å prøve det forslaget til Bjorni.

Blir det for mye arbeid-rot så blir det vel en slik ferdig løsning.

Har ikke noe forferdelig hastverk heldigvis.

Skal sette meg ned å gjøre et forsøk etter noen dager i Sharm !

[move] 8) 8) 8) 8) 8) 8)[/move]

Jan

HÆ ? Hva er fiskemulighetene der?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...