Gå til innhold

Med tørrflue etter Laksen


Anbefalte innlegg

Har litt lyst til å prøve bomberfiske til sommeren, iom. at jeg skal opp til Nord-Norge en tur, og er nysgjerrig på om noen her på fluefiskesiden har noen erfaringer å dele? Ser jo unektelig veldig rått ut! Her er et klipp fra en bekjent :)http://www.youtube.com/profile?user=Rawfisk#p/u/0/I8XJlg1ij5M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del med tørrfluer etter laks, mest bombere, og hatt hell i ny og ne :)

Mine erfaringer er at forholdsvis små bombere fungerer best, dvs krok 8-12, men jeg vet at mange andre bruker mye større, og mange har mer erfaring enn meg.

Jeg vet også som, som Pål nevner, at det særlig i en del små vassdrag/elver der det til tider er mye smålaks, kan mindre tørrfluer som man ellers  bruker etter ørret og røye alt ettersom hva som klekker, brukes med STORT hell!

Ellers har jeg god erfaring med stripende fluer, som småtuber som riffling hitch. Men å nevne tuber her på forumet er vel fyfy.

Men en side du kan kike på er denne:

http://www.fishmadman.com/fishmadman/Home.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dead drift etter laksen er selvsagt det gøyeste, men det gir et utrolig kikk når laksen tar på en stripende flue også og da betyr det ihvertfall ingenting for meg om det er en riffletube eller en streaking caddis som striper. Fordelen med tuben er at man kan kontrollere selv når den skal stripe og når den skal dykke. Kan være veldig effektivt å dra den opp i overflaten rett over der laksen står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Oddbjørn, og det med stripende flue, gjerne  på nært hold, kan være særdeles spennende. Jeg har flere ganger oppplevd at laksen kommer etter flua flere kast på rad, noen ganger tar den og noen ganger ikke! Min erfaring da er å vente et par minutter så smeller den på :)

Jeg har fått mest smålaks, både på dead drift og stripende, men også flere mellom 5 og 10 kilo! Dette visuelle laksefisket er uten tvil det jeg liker best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også som, som Pål nevner, at det særlig i en del små vassdrag/elver der det til tider er mye smålaks, kan mindre tørrfluer som man ellers  bruker etter ørret og røye alt ettersom hva som klekker, brukes med STORT hell!

Dette gjelder vel strengt tatt ikke bare i små vassdrag, og heller ikke bare på smålaks er min erfaring. Har fått MYE laks på cdc vårfluer, parachute døgniser og til og med fjærmyggimitasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også som, som Pål nevner, at det særlig i en del små vassdrag/elver der det til tider er mye smålaks, kan mindre tørrfluer som man ellers  bruker etter ørret og røye alt ettersom hva som klekker, brukes med STORT hell!

Dette gjelder vel strengt tatt ikke bare i små vassdrag, og heller ikke bare på smålaks er min erfaring. Har fått MYE laks på cdc vårfluer, parachute døgniser og til og med fjærmyggimitasjoner...

Det har du nok helt rett i, men etter det jeg vet er det særlig i små elver at det er et utbredt fiske med denne type fluer. Det er selvfølgelig mulig i større elver og også på større laks og Lakselv i Finnmark er vel en av de større elvene der det fiskes på denne måten. Kanskje jeg skal gi det en sjanse i Alta eller Tana til sommeren..

Snorre: Jeg  har ikke selv fisket i Saltdalselva, men det er uten tvil en meget flott elv, og står på lista over elver jeg vil besøke forhåpentligvis iløpet av kommende sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...