Gå til innhold

Hva kan man selv gjøre med en flueline


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

En meget dyktig fluefisker jeg kjenner har farget flere av sine fluesnører og hevder at de har blitt mye bedre etter farging.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gjort det før, og den fluelina holdt bra, coatingen blir faktisk glattere synes jeg

På samme måte som at bilen man kjører blir raskere etter en bilvask?  ;)

Kul metode anyway :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det ble litt spraglete der, men det er bare litt rataktig det vet du, stilig, koketid her er ca ett minutt. polyetulenen blir ikke farget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Staffan sier. Har gjort dette siden 2001 paa samtlige liner som ikke hadde "dus" farge i utgangspunktet. Jeg har en kolaflaske med fargestoff som jeg varmer i microen ved behov. Gamle snoerer blir som nye med denne behandlingen.

Det hadde vært interesant hvis du ville utdype dette litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan har jo utdypet det ganske godt. Eller var det noe konkret du lurte paa "rough one"?  :)

Hvis det er kolaflasken saa er det enkelt. Istedet for aa toemme det ut i vasken saa heller jeg det paa en flaske, klart til bruk for neste line. Vet det er flere lodger her nede som gjoer det samme, for kunder som kommer med "glorete" liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gjort det før, og den fluelina holdt bra, coatingen blir faktisk glattere synes jeg

På samme måte som at bilen man kjører blir raskere etter en bilvask?  ;)

Kul metode anyway :)

Farg deg selv brun, og du vil løpe mye fortere!  ;D ;D

Dette skal jeg prøve med den oransje foxtailen min! takk for tipset staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan har jo utdypet det ganske godt. Eller var det noe konkret du lurte paa "rough one"?  :)

Hvis det er kolaflasken saa er det enkelt. Istedet for aa toemme det ut i vasken saa heller jeg det paa en flaske, klart til bruk for neste line. Vet det er flere lodger her nede som gjoer det samme, for kunder som kommer med "glorete" liner.

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er ikke noe å utdype det med noe annet enn det første illustrasjonen, men hører at koking av liner har vært brukt blandt deltagere i 5 cupen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Interessant dette her. Forlenger dette levetiden mtp krakelering osv?

Ser også det nevnes salt her, hva slags saltmengde brukes det? Og hvilken egenskap har denne?

den blir leggende kort tid i badet som har noe salt i seg, den forrige  lina var brukt i 3 sesonger.

+ trenekasting. det regner jeg for godt nok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tar det paa maafaa, men er "raus". Er vel en 5-6 spiseskjeer tror jeg. Det er for aa "fixe" fargen. Det stopper fargeprosessen og gjoer at den sitter. Akkurat som ved fotoprint, for de som har drevet med det.

Om det forlenger levetiden skal jeg ikke si sikkert. Men det har ihvertfall "fornyet" noen gamle liner jeg har hatt. Og ingen av mine liner har tatt skade av det. Den siste jeg gjorde det med var en Sharkskin Magnum taper (fantastisk god line forresten!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...