Gå til innhold

utstyr og saltvann..


Anbefalte innlegg

Hei,

Saltvann for meg har alltid hvert forbundet med store teite sluker, tang og sløve teite fisker. hehe.

Med tiden har jeg måtte bite i det sure eplet og innsett at sjøen ett ypperlig sted å innvie fluesessongen, med jakt på sjøørretten.

I den anledning:

Vegrer meg mot å utsette dyrebart utstyr for dette hazardiøse miljøet...

Stanga er vel ikke så farlig med, og der har jeg ei gammal Abu FlyMax #6-7 som jeg hadde tenkt å bruke. Har vel forsåvidt ei gammal snelle jeg kunne sløst bort også, men da må jeg invistere i ei ny #7er line.

SÅ:

Jeg har ei Hardy Demon, med diverse snører i #7 som jeg bruker på NativeRun stanga til elvefisking.

Er det dårlig gjort å utsette Hardy Demon snella og de dyrebare SA linene mine for sjøvann?

Mvh,

Tommy Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt skal skylles og vaskes etter tur!

Selv det beste merker saltvann :P

Når det er sagt, så er fluefiske i saltvann ofte betinget med vind, større fluer og lange kast.

Så jeg tror ikke det er lurt å bruke noe "gammel dritt", du blir og irritere deg over utstyret og ikke få noe særlig

utbytte av turen :)

Men er nå min mening det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste anbefalingen jeg kan gi deg, er å satse på ordentlig utstyr fra dag 1. Selv begynte jeg med en slaskete reservestang, gammel snelle som  ikke hadde vært brukt på år og dager + slitne snører. Det gikk trått og var direkte kjedelig for å si det rett ut. Og det hjalp heller ikke på følelsen at horisonten lå så langt unna. I dag får du stenger, snører og sneller som er spesiallaget for saltvann. Sats heller på et slikt utstyr. Mitt forhold til fluefiske i saltvann forandret seg hvertfall totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte faktisk ei billig greys combo kit ifjor til det formålet, men makan til umotiverende utstyr å fiske med. Stanga ufølsom som noe annet, og snelle så mjul at den vrir seg jo om trent når du kliper litt på den. (plastsnelle)

men konklusjonen er jo da at jeg bruker nativerun´n min og Demon snella til de få gangene jeg faktisk kommer til å praktisere dette fisket (blir sikkert 2 turer i året), og bare skyler det godt etter endt bruk.

Men bør jeg gå for synkeliner, eller er det heilt OK med fly? eine demon spolen har jo forsåvidt SA sin Cleartip (altså intermediat glassklar tupp)... det er vel kanskje supert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte faktisk ei billig greys combo kit ifjor til det formålet, men makan til umotiverende utstyr å fiske med. Stanga ufølsom som noe annet, og snelle så mjul at den vrir seg jo om trent når du kliper litt på den. (plastsnelle)

men konklusjonen er jo da at jeg bruker nativerun´n min og Demon snella til de få gangene jeg faktisk kommer til å praktisere dette fisket (blir sikkert 2 turer i året), og bare skyler det godt etter endt bruk.

Men bør jeg gå for synkeliner, eller er det heilt OK med fly? eine demon spolen har jo forsåvidt SA sin Cleartip (altså intermediat glassklar tupp)... det er vel kanskje supert?

sinktip funker fint det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke helt den Hardy snella, men neppe nødvendig å åpne den..

Men skyll godt og tørk av den med en fille etterpå..

Du kan åpne og vaske rent ett par gang i året.

Vask bort alt av olje, fett.. Med white spirit eller lignende. Og en liten pensel.

Jeg smører og fetter inn snella etterpå med en tykk grease, som er beregnet for drev

til påhengsmotorer..

Er korrosjonsbestandig!

Du trenger ikke bruke mye av denne!

Vask snøret så ofte du gidder, og gjerne trekk det av snella når du vasker og skyller..

Men skyll godt etter hver tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

HVIS det er slik at ikke sneller tåler saltvannsbruk med "normalt" vedlikehold, ville jeg ikke hatt de :)

Nei men sånn er det bare Pål, ingen holder i det lange løp..!

Langvarig slitasje er noe annet... :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har i flere år brukt Danielson FW5-eight og den har jeg vasket ca 1 gang i året og jeg fisker mye til tider, dette er etter min mening en ultimat sjøsnelle. Så i høst kjøpte jeg meg e 2 sneller jeg har ønsket meg lenge(for dyr)De var på et vanvittig tilbud.kjøpte dem til både 6er og 7er stang. etter to månder så er begge snellene gått i stå og bremsen var helt låst snellene ble skylt jevnlig. Sendte dem inn og fikk dem tilbake 1md etter med beskjed om at bremsen på snellene var fulle av salt og at snellene må skylles etter vær tur!!I reklamen reklamerer vision med at denne snella har et vantett bremsesystem Etter min mening ubruklige sneller med et begrenset bruksområde. Men sikkert bra til Laksefiske. Snellene var XLA antirevers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører og fetter inn snella etterpå med en tykk grease, som er beregnet for drev

til påhengsmotorer..

Er korrosjonsbestandig!

der sa du noe smart. synes at den greasen som er beregnet for snellebruk er udugelig. ikke tåler den varme så godt heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bade hele snella i en skål vann når jeg kommer hjem, spesielt hvis jeg ikke skal bruke snella med det første. Da vil saltvannet som har kommet inn i backinga , kriker og kroker , "trekkes ut" . Kan virke dramatisk da det er fare for å få ferskvann i bremsen , men heller ferskvann i bremsen en saltvann ;) .Tar snella fra hverandre (av med spolen)og lar den ligge på varmtvannsberederen eller noe i den stilen.

pleier å smøre med Molybdenfett alt etter som.Det skal være vannbestandig og har en grei viskositet, slik at snella ikke blir treg i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører og fetter inn snella etterpå med en tykk grease, som er beregnet for drev

til påhengsmotorer..

Er korrosjonsbestandig!

der sa du noe smart. synes at den greasen som er beregnet for snellebruk er udugelig. ikke tåler den varme så godt heller

Nei et greit tips det!

Du finner greasen på en bensinstasjon eller lignende..

En tube holder hele livet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...