Gå til innhold

Beste vær for vak i slutten av april?


Battenkill

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen ganger skjønner jeg ikke hvor det ikke vaker?

Sol, vindstille, fjærmygg osv... alt virker perfekt...

 

Var i Østmarka på søndag, og satt i timesvis og ventet på vak.. Greit, det var et par her og der, men det var en time mellom hver gang og da gjerne midt utpå.

 

Mens jeg satt der tenkte jeg på Tørrfluelandet 1, hvor Lars og Fismen opplever ørret som vaker steady i slutten av april, og de sier det er maks 5 grader i luften, overskyet og liten bris.

 

Spørsmålet mitt er egentlig... Når det er såpass tidlig på sesongen, er det da en ulempe at det er sol, skyfritt, vindstille osv... i forhold til litt fuktigere vær og kaldt?

Jeg vet at på varme sommerdager så er det bra med fuktig vær for klekking, men da er det tross alt veldig varmt i luften.

 

Jeg har opplevd dette mange ganger tidlig i sesongen, og lurer på andre synspunkter på dette med vær vs. vak?

 

Mvh

TV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var inne ved Rundvann i østmarka på mandag. Der vakte det kun under klekkingen og ved egglegging (klekking fra 13.00 til 1630, egglegging fra 20.00 til jeg gikk i ni tida)

 

I mellomtiden var det helt dødt, ikke et vak, selv om det var bra med fjærmygg på vannet. Det virker som fisken ikke gidder å ta noe annet enn klekkere og kanskje de som kræsjer rundt i vannflata under egglegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dett var jo ikke svar på spørsmålet ditt :oops:

 

Min erfaring er at jeg får mer fisk når det er sol vindstille kontra kaldt fuktig, men det kan ha noe med at tålmodigheten er betraktelig større når det er sol og vindstille :D . Men så tidlig er det jo "kilent" som de sier i TFL, og det er stor forskjell fra dag til dag om fisken er oppe selv med omtrent like forhold. Selv om det ser ut som om det er perfekte forhold på overflaten, kan fisken under vann kanskje fråtse i pupper før de kommer til overflaten. Fisken vil antageligvis gå for den enkleste veien til næring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så virker det ikke som om tørt og fint vær er det ideelle veldig tidlig i sessongen. Og blåser det litt bris i tilegg kan det fort bli dødfødt.

 

Av erfaring virker det som om skiftende vær i kombinasjon med vindstille forhold gir de beste forholdene. Gjerne litt regn som skifter med opphold og sol. Lavtrykk virker gunstig (bare spekulasjoner vel og merke). Men fuktig stabilt vær kan gi gode fiskeperioder. Kanskje fordi fjærmyggen bruker lengre tid på å klekke og hoper seg opp i filmen eller at fuktig værtype (lavtrykk) "trigger" klekking av en bestemt art som er av fiskens interesse. Tror ikke luft temperaturen er så avgjørende..

 

Men litt ut i mai da det begynner å sverme av andre byttedyr enn bare fjærmygg, løsner det som regel. Og det virker som om tørt og fint vær ofte kan gi gode tørrflueforhold. Noe vi mye kan takke skogsmaur og marginataen for.

 

Disse oppfatningene er bygd på fiske i stille vann ikke elv. Som sagt døgnfluer har ulike klekkingsmønstre som ofte er værbetinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de erfaringene jeg sitter igjen med når det gjelder tidlig fiske (rett etter isløsning) i Øst/Nordmarka.

 

Når det er tørt og fint vær så opplever jeg veldig sjeldent jevnlige vakperioder (ofte en hel dag med maks. 0-5 vak).

 

Når det er overskyet, skiftende, litt fuktig i luften, men vindstille så vaker det betydelig mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted at myggpuppene reagerer på lavtrykk, og derfor søker overflaten, så det er vel ikke umulig at det ligger sannhet i disse erfaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...