Gå til innhold

Nordåsvatnet, Bergen


Anbefalte innlegg

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dagens økt over. Brukte den første timen nedfor Straumsundbrua, og så et par fine fisk der. Men på vei ned fra brua kom det jo selvfølgelig båter over der, og skremte fisken.. Og dette skjedde gang på gang, dog uten at jeg så flere fisk.. Så jeg ga opp ganske fort, og kjørte videre.

Så fant jeg en lykkeplass, hvor jeg er sikker på at jeg skal få sø der borte. Knallbra! Men jeg fikk bare 2 småsei da :P På hvit wollybuggeraktig flue.. Vet ikke hva det heter jeg. Prøvde mørkt med lys kropp, lys med mørk kropp, rosa reke, grønn reke, ja.. Det jeg hadde. Kun seien som tok.

Så da dro jeg å kortlina litt istedenfor, også uten det helt store resultatet.. Vel vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pale, er det sei det?

Jepp ! ;) Og kan være morsomt på flue........en stund  :) .

Willy

Noup!! Heilt feil!! Pale e frå størelse 0.1gr og opp til 2 kg. Sei e frå 2 kg og opp til ??? Ja kem veit?? opp til mange kilo ;) Og i Nordåsen så kan du treffe på stor sei, men dei som me har tatt, har vært frå 2,5kg til 3.

Men som Willy seie, morsomt på flue, og stor sei kan gje deg meir kamp enn Sø, så det e absolutt ein morsom fisk og fiske på :)

Daniel... Ikkje vær redd for og legg ut ein liten rapport frå kortlineturen din på kortline tråden :D

JonnyS...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen til Nordåsen idag berre for og sjekke ut forholdene, og sjølv om sola varma, så merke ein at vinteren nærme seg :)

Det som kan være lurt i desse daga e og bevege seg masse, og bytte plasser titt og ofte, sånn at du finner fisken og ikkje motsatt :) Og det gjorde eg i dag, og dermed blei resultatet 1 vill makrell og 4 flotte Sø :) Den største var fortsatt prega av at den hadde vært i elva og gytt, så fortsatt ganske farga og slank, men alikavell ei vekt på 1,1kg og meget sprek.

Slike fisker går fort tilbake til vannet uten for masse stress, så dermed mottaker fri krok og vekt i håven :)

Her e eit lite stemnings bilde frå kyrkjetangen :)

JonnyS...

post-1116-13949883375727_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom ikke jeg lenge etter deg, Jonny. Vi var der fra ca halv 5 og ut en liten time etter det. Fikk dog ingenting vi.. Hva tok du dine på?

Kan ellers melde at vi tok 4 fine småørreter fra 250-350 gram på tørr palmer krok 18 idag, i ferskvann. Ble tørt istedenfor kortline idag. Når forholdene tilsier det, og fisken i tillegg vaker kommer jo det naturlig.

Bilder kommer, i en annen passende tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Jonny! Godt å se at det er liv i nordåsen allikevel :)

Du og den der venstrekasteplassen din ;)

Hva tok de på?

;D ;D E ikkje dumt og være venstrehendt ;) Den første tok på Rosa CDC-Reke rett ved beina mine.

Og resten tok på Jiggi " Rosa og Chartreuse "

Inntrekk: 2 stk på roligt inntrekk og 2 stk på kjappe inntrekk :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe tur idag, som lovet.. Var så fint og vindstille at vi dro å fiska tørt med 3erane istedenfor. Var bare Waksvik som fikk fisk. En fin 200-grammer, på palmermygg med noe skall eller egg ellernoe i rompa. Hadde flere feiltilslag etter at mørket kom, og da tok de en stripende mygg. Men var en liten tur og scopa litt i Nordåsvatnet etterpå, og fant en fin plass vi skal prøve etter jobb imorra. Blir lekkert det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel og Waksvik... Blei det nåke meir fisk den dagen eg møtte deko?? :)

Resten av veka, så var eg på andre plasser for og fiske etter sjøens beboere, men eg var ute ein kjapp tur i dag før jobb.

Fiske begynnte kjedligt på den første plassen uten nåkesomhelst fiske aktivitet, men på den andre plassen så var det masse fisk som viste seg lenger ute, og som etter eit par regnbyger og litt vind, kom den nærmere land og meg, og då blei det meir fart, men når fisken begynnte og bite, så måtte eg pakke sammen og reise på jobb :rolleyes:

Men eg fekk ihvertfall 1 stk + 2 som berre ville leike litt i overflaten ;D

Når eg såg fisken begynne og virvle opp vatne på grunna, så var det berre til og gjøre klart CDC reka og håpe at det var det den ville ha, men etter 3 resultat løse kast i området som fisken hadde vist seg, så var det berre til og prøve nåke som kanskje ville trigge fisken til hugg, og dermed så vart Clouseren med matrialet  Chartreuse, helten i dag igjen :)

JonnyS... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja betre enn 0 :) Lyren kan væra ganske kjedlig i Nordåsen og då spesielt på denne tida :) Eg sjølv var på kurs i dag, så dermed ingen fiske før jobb, men viss ikkje været blir endå verre, så går turen ut i måro tideligt igjen så får me sjå ka da blir til :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været va heilt perfekt i dag til og stå tideligt opp og fiske Sø, så dermed gjekk turen til Nordåsen idag og. Nordåsen/ Kyrkjetangen e flott for ein liten times fiske pga at ein kan flytte på seg innen for eit ganske stort område uten og måtte hoppe i bilen + ein har masse fine kanter,grunner og strømmforholdene pleie alltid og være bra + samme veg til jobben :)

Forholdene var nydelige. Pålands vind og strøm som gjekk utover, så dermed begynnte det og gå ned til fjøre. Vannsjiktet var ikkje det dårligste, litt grumsete, og dermed også bra forhold for litt kraftige farger, tempen var mellom 6 og 8 så absolutt perfekt.  

Resultatet vart 5 flotte Sø frå kl var 0830-0930. Ikkje dei største men heilt vannlig str for Nordåsen og være 500-800gr + 1 lite 200gr som måtte bøte med livet desverre :-\ Men sånn e no livet :)

Sjølv om eg fiska med 2 fluer på fortommen, så var fisken mest inntresert i jiggien og Clouseren. Fargane som var mest populære var: Rosa, Chartreuse og Orange :) Inntrekkene varierte alt mellom rask og heilt roligt og til den siste fisken som tok på innsveivinga :)  

Skal prøve og få tatt litt bilder neste gong, sånn at det ikkje berre blir kjedlig skriving ;)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Jonny! :D Grattis! Hvilken line brukte du?

Takker for det Arne :)

Lina var Airflo 40+ Fast intermidiet " Synk 1 " Du har vel samme lina viss du ikkje har kvitta deg med den :) Bruker alltid intermidiet til mitt Sø fiske, og då liker eg denne veldigt godt :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Nordåsen leverer :) Håper egentlig på å få til en tur i helga. Lørdag eller søndag, og kanskje en tur eller to neste uke. Har kun fast intermediate, og syns egentlig det covrer behovet. Men såpass kjenner jeg meg selv at det blir helt sikkert en ekstra spole med synk 2 snart :P sånn er det bare ;)

Må kjøpe bindemateriale og kroker til sø-fluer og. Det er jo gøy å binde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja! Nordåsen leverer :) Håper egentlig på å få til en tur i helga. Lørdag eller søndag, og kanskje en tur eller to neste uke. Har kun fast intermediate, og syns egentlig det covrer behovet. Men såpass kjenner jeg meg selv at det blir helt sikkert en ekstra spole med synk 2 snart :P sånn er det bare ;)

Må kjøpe bindemateriale og kroker til sø-fluer og. Det er jo gøy å binde det :)

La meg få annbefale synk 3 eller 4 :) Du vil komme til og sette meir pris på ein av dei to, en i synk 2 :) Synk 2 blir liksom ein feil mellomting når du allerede har fast intermidiet, og når du kjem til områder der strømmen e litt sterkere enn ellers så blir det litt lite synkegrad. Men da e min meining :)

Kanskje me skulle tenkt på ein bindekveld snart?? Viss det e intresse for da so kan eg skaffe lokale :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, kanskje det ikke er så dumt det. Hvor stor forskjell er det på 3 og 4 da?

Vi stiller 4 mann vi, spenn klare for bindekveld, når det er aktuelt! Må bare finne en dato som passer.. Vi har en del seiling nå før jul. Men mellom 3-10 desember er jo kanskje en mulighet? 3 av oss som ikke kan før iallefall.. Eller.. Man\tirs neste uke er jo også mulig, men det blir kanskje litt kort varsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer heilt ann på ka line du kjøper, men Airflo sin synk.3 synker 3ft/7,6cm pr sec, mens synk.5 " Neste til Airflo" Synker 5ft/12,7cm pr sec. Men dette variere litt frå dei forskjellige linene.

Viss ein ser på SA sin Stripe bass line i synk.4, så synker den like masse som Airflo sin synk.5. Mellom 12 og 13 cm pr sec. Men dette e ei line som ikkje eg liker, for den tåler kulden sers dårligt :-\ Og dermed ikkje ei line eg bruker her på vinters tid :) Eg prøvde den gjennom ein heil sesong og når vinteren var ferdig, så kvitta eg meg med den!!

Men om dei har forandra nåke på den no i desse tider kan ikkje eg seia, for eg har ikkje prøvd den no i seinare tid :)

Men viss du vil, så kan du få prøve min i synk.3, så kan du legge opp din eigen meining :)

Når det kommer til Binde kveld, så kan me kanskje klare det på mandag neste veke, men eg kan ikkje låve nåke med tanke på at ting skjer fort på denne jobben her, men me kan holde den litt åpen. Lokale har eg så det går greit. Og viss ikkje, så tar me oss ein jule binde kveld einelleranna dag mellom 3-10 desember :) Kommer tilbake når helga nærme seg ang Mandag :)

JonnyS...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...