Gå til innhold

ny stang Orvis vs G.loomis


glenand

Anbefalte innlegg

Husker da Aktiv hadde BAADE Glumis OG SAGE. Jeg testet begge, og siden har jeg aldri funnet noen god grunn til aa bytte. Helt til nylig, og da maatte jeg bygge selv. Men det er en annen historie.

Men saken er jo at Gary Loomis naa lager egne stenger/klinger og har ingenting med G. Loomis aa gjoere. Han proevde aa faa tilbake navnet sitt, men Shimano og deres advokater kjoerte saa hardt paa at han maatte gi etter. Kunnskapene til Gary om kompositter var hele grunnlaget for G. Loomis. Naa har folkene til Shimano tatt nesten helt over, ogsaa utviklingen. Men de lager sikkert flotte stenger for det. Shimano fluestenger er bra de og...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er nok toppstenger ja.

Har inntrykk av at markedsøringen av G.Loomis på 90 tallet skapte en polarisering rudt Loomis.

De ble så hemningsløst skrytt opp i skyene av Aktiv Fritid at man fikk ikke lyst på de.

I motsatt fall fikk man dilla på de. Jeg havna iallefall i førstnevnte gruppe.

Er dette tull eller er det andre som er enig ?

Jeg må si etter all skrytet av f.eks ja, alle toppmerker, så får man lyst å sammenlikne dem med mindre oppskrytte merker...jeg forbeholdt meg rettem til å prøve mer Winston...mye fordi det var det lokal butikk solgte. Og det viste jo seg å være rimelig smart :D :D :D

Men har både Loomis GLX og GL3, har eid Sage SP, og eier nå en zxl....fordi de har væert mye makedsført selvsagt, eller hadde jeg ikke visst hva de het en gang.

Det er jo litt derfor jeg prøver si noe vettugt av "mitt merke" nå, slik at det blir litt nyansert og ikke uhemmet og overdrevent :D.Og med hånden på hjerte så ser drt unektelig ut til å treffe rimelig godt selv om noen alltid vil mene annet, mange ganger da grunnet uvitenhet og mangelfulle kunnskaper;)

Orvis har jeg hatt noen av, og kjent mange...de ha alltid vært litt vrien å finne ut av synest jeg, med alle de ulike flexene innefor samme serier. Har hatt Trident serie, og nå Helios #4 og #8...meget flotte saker...men gjorde tabben å bestille meg Mid flex 9' #4 istedetfor Tip flex.....mid flex er nydelig å kaste i stillevann og store elver med..lange kast...men til "kortline fiske" hadde nok en ledige toppen på tip flex gjort jobben greiere...for flate topper gir en god kasteopplevelse på lange kast, mindre hyggelig på kort hold, samt når fisken skal berges i håv :)

Når alt kommer til alt, så er det viktig at stangen ligger godt i hånden og at finish tiltaler en, spesielt i dyre serier...føles helst jevn og enkel i bruk. Da kan det være det samme hva stangen heter egentlig.

Så til saken; Loomis vs Orvis.

Ikke tvil om at Loomis fremdeles lager noen ok serier...det gjør Orvis også...og Orvis tiltaler meg mye, mye, mye, mye mer.

Og prismessig ligger vel f.eks Helios serien høyere enn zxl fra Sage og BIIx og t fra Winston i USA, må selvsagt derfor være høyere her hjemme.

Det var fæl pris første året, men det justerte seg litt.

Men enig i at verst var det den gang Aktiv Fritid hadde Loomis, da jobbet jeg i butikk og skulle selge Loomis stanger til 7-8000 kroner med dårlig kalkyle fra leverandør, fordi vi var "småkunder"...selv om prosentandel tydet på mye Aktiv Fritid  produkter i hyllene, vi solgte for dårlig til i det hele tatt kunne unne oss å gi kunder 10% avlsag på noen produkter uten å ta bort mye av det butikken skulle leve av.

Det var grusomt å selge en Loomis som folk prutet på...fordi vi visste at de kunne få samme stangen annet sted langt billigere..fordi leverandør ga store rabatter til store kunder.(målt i penger)

Nå er det Elbe som kjører Loomis...blir det bedre av det??? :)

For meg er det troverdig når veil utsalgspriser foreligger, og de blir opprettholdt..når jeg finner stenger til "anslagsvis ca omtrentlige" priser...som ingen av stengene blir solgt til, da blir jeg litt tilbakeholden...uansett hvor gode de måtte væe å kaste...

man kan ikke sett en slik "pris villeding"bare for å gjøre produktet eksklusivt.

Det gjennomskues av forbruker, og derfor mener jeg at Loomis kostet uforholdmessig mye i Norge i sin tid, kontra USA priser, da sammenliknet med Sage og Winston bla.

Orvis kostet også uforholdsmessig mye i Norge..priser er likevel blitt "mer markedsriktige"ser det ut til.

Men at andre produsenter fortsetter dett "prismessige taktikkeriet" forundrer meg egentlig...sett en veil pris på produktet og vær ærlig på det..ikke sett Mikke Mus priser...som ikke blir overholdt i det hele tatt, av noen...da er det den prisen butikkene tar jevnt over som er "reel veiledende" pris.

Det handler om fortrolighet og ærlighet i mine øyne...å legge hendene mine på en "uærlig" stang gidder jeg aldri i livet besudle vakre ørretdager med :)

Kjøp Orvis...minst skitten på hendene av det...tror jeg ;)

Når valget ditt skulle stå mellom de to vel og merke ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Måtte bare svare på denne tråden her.Jeg har en Streamdance max line 5# og den er bra ingen tvil om det,men før jeg kjøpte den ,brukte jeg en "billig stang" en Vision 3zone 5# .Jeg forventet meg nesten at loomisen skulle vere markant mye bedre å kaste med,spesielt etter den massive reklamen.Jeg ble litt satt ut da jeg fikk prøvd den nye stangen,den var bra men ikke 7000,- bedre som var prisforsjellen på den tiden.Vision stangen var mye lettere og kastet like greit men ikke like langt(manglet 5 meter).Hadde jeg blitt stilt overfor valget å kjøpe ny stang nå ,så hadde det blitt Orvis.Både på grunn av reklamsjon og service.Den livstids-garantien til Loomis kan jeg tørke meg i ............ med.Den er ikke verdt papiret engang.Orvis har service som fungerer og alle jeg kjenner kan bekrefte det.Har også prøvd Helios og zero gravity begge nydelige stenger og en fryd å kaste med,AFTM klassen stemmer også perfekt.Så valget er egentlig enkelt for meg ORVIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Redigert... sorry... ....Ja hva snakker vi om???

Saken er: Hvorfor er en Gloomis dyrere enn en Sage i Norge.

Sage er trolig bedre, og har overlegen finish. Ikke får du Sage slukstenger heller.

Du skriver mye rart du! :D

EDIT: Så ikke at du rettet opp før nå.

Ja det var litt flaut det der... Må si det...

Sånn er det når man skal slenge rudt seg med ukvalifiserte meninger på et forum bare for å få tiden til å gå !    :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigert... sorry... ....Ja hva snakker vi om???

Saken er: Hvorfor er en Gloomis dyrere enn en Sage i Norge.

Sage er trolig bedre, og har overlegen finish. Ikke får du Sage slukstenger heller.

Hehe, du får sette i gang å bygge deg ei stang eller noe sånt i stedet for da vettu ;) Da får du mye fornuftig å skravle om! :)

Du skriver mye rart du! :D

EDIT: Så ikke at du rettet opp før nå.

Ja det var litt flaut det der... Må si det...

Sånn er det når man skal slenge rudt seg med ukvalifiserte meninger på et forum bare for å få tiden til å gå !    :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet ikke om dere er enige, men jeg har testet heliosen og streamdancen, endte på en 4er helios, fordi jeg synes at heliosen i 5(selv midflex) blir veldig stiv på de kortere kastene og ikke kommer til sin rett før du har nærmest hele lina ute. 4ern var mye roligere og lettere å kaste med syns nå jeg. Man kan godt kaste langt men man fisker som regel ikke lenger ut enn 20 meter, og det fikser loomisen også, de er jo knallstenger begge to:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...