Gå til innhold

Si deres mening


Moan

Anbefalte innlegg

Stang:        http://www.fiskeogfriluft.net/103-harvest-traveler-3-6.html

Info: 9ft  0in-AFTM

Snelle:        http://www.fiskeogfriluft.net/111-streamstix-troutseeker-ii.html

Info: Farge Titanium      AFTM 5/6/7

Si hva dere synes om settet her, skal brukes til både ørretfiske og SØfiske. Men mest SØ  ;)

Blir størrelsen riktig på snella i forhold til stanga?

Mvh: Moan

      -------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken AFTM-klasse hadde du tenkt? Skal du bruke den til SØ og brunørret bør du gå for 5 eller 6. Hadde selv gått for førstnevnte, men 6 er bedre om du har tenkt å fiske mye i sjøen. Kjenner ikke den stanga i det hele tatt, og vil lagt på noen hundrelapper for en Streamstix-stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke førstevalget mitt av stang (fungerer for all del sikkert fin-fint), men du har mange gode alternativer i den andre tråden du opprinnelig startet. Og som Tormod skrev: Du har linket til spolen (altså ikke snellen, men en ekstraspole). Ekstraspoler bruker man slik at man kan bytte fra flyt til intermediate etc. etc. Det er som å kjøpe kun den ytterste delen på haspelsnella hvor sena sitter, hvis du skjønner  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke første settet jeg ville kjøpt, men du har mange gode alternativer i den andre tråden du opprinnelig startet. Og som Tormod skrev: Du har linket til spolen (altså ikke snellen, men en ekstraspole). Ekstraspoler bruker man slik at man kan bytte fra flyt til intermediate etc. etc. Det er som å kjøpe kun den ytterste delen på haspelsnella hvor sena sitter, hvis du skjønner  ;)

http://www.fiskeogfriluft.net/283-streamstix-troutseeker-ii.html  sånn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den samme siden (fiskeogfriluft) at du kan få Streamstix Competitionstix 9 fot klasse 6 for kroner 899,- Det er et meget, meget godt kjøp. Da har du en klasse som er godt egnet for sjøørrettfiske, og som takler vind og litt tyngre fluer. Også godt egnet for ørretfiske - spesielt streamerfiske. Men skal du fiske mest med tørrfluer og bare litt sjøørret innimellom, så bør du velge klasse 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten JB's tips så ville jeg gått opp litt i pris og kjøpt RS #6 http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=47185

Gå heller enda litt ned i pris på snella (eller spør om noen her på forumet har en snelle til overs de kan selge til "portopris". Den er ikke så fryktelig viktig etter min mening, bare du finner en snelle som ikke blir for tung. Spar på snelle, bruk penger på stang ;) RS'en skuffer ikke!  8)

Streamstix får mye ros, men den har jeg ingen erfaring med. Vanskelig å tro at den er et bomkjøp.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den samme siden (fiskeogfriluft) at du kan få Streamstix Competitionstix 9 fot klasse 6 for kroner 899,- Det er et meget, meget godt kjøp.

Men hva betyr dette: 6in-AFTM?

Aner ikke. Men AFTM-klassen er tallet som står etter "AFTM".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den samme siden (fiskeogfriluft) at du kan få Streamstix Competitionstix 9 fot klasse 6 for kroner 899,- Det er et meget, meget godt kjøp.

Men hva betyr dette: 6in-AFTM?

Aner ikke. Men AFTM-klassen er tallet som står etter "AFTM".

Skal jeg ha 6in-AFTM 6 til den snella jeg har valgt meg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den samme siden (fiskeogfriluft) at du kan få Streamstix Competitionstix 9 fot klasse 6 for kroner 899,- Det er et meget, meget godt kjøp.

Men hva betyr dette: 6in-AFTM?

Dette er bare hvordan butikken har lagt inn informasjonen i drop-down boksen hvor du velger stang. 6in står for six inches. AFTM angir snøreklasse til stangen. Som regel vil en ren AFTM (evt. betegnet som denne firkanten #) 6 stang tilsvare at man bruker #6 snøre til den. Setter du på et #10 snøre på en #6 stang så blir det for tungt for stangen å bære etc... Vet ikke om det var godt forklart  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassene på stang og snelle bør stemme overens, men velg for all del stangklasse før du finner en passende snelle. Som andre har nevnt; Snelle er ikke så viktig i fluefiske. Mye mindre viktig enn stang, snøre, fluer, vadebukser og undertøy.  Men skal du fiske i sjøen bør du ha en som tåler litt saltvann uten å korrodere i hendene på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den samme siden (fiskeogfriluft) at du kan få Streamstix Competitionstix 9 fot klasse 6 for kroner 899,- Det er et meget, meget godt kjøp.

Men hva betyr dette: 6in-AFTM?

Dette er bare hvordan butikken har lagt inn informasjonen i drop-down boksen hvor du velger stang. 6in står for six inches. AFTM angir snøreklasse til stangen. Som regel vil en ren AFTM (evt. betegnet som denne firkanten #) 6 stang tilsvare at man bruker #6 snøre til den.

Setter du på et #10 snøre på en #6 stang så blir det for tungt for stangen å bære etc... Vet ikke om det var godt forklart  :P

Men det jeg lurer på er om det passer fint med 6in-AFTM 6 til denne : http://www.fiskeogfriluft.net/283-streamstix-troutseeker-ii.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den samme siden (fiskeogfriluft) at du kan få Streamstix Competitionstix 9 fot klasse 6 for kroner 899,- Det er et meget, meget godt kjøp.

Men hva betyr dette: 6in-AFTM?

Dette er bare hvordan butikken har lagt inn informasjonen i drop-down boksen hvor du velger stang. 6in står for six inches. AFTM angir snøreklasse til stangen. Som regel vil en ren AFTM (evt. betegnet som denne firkanten #) 6 stang tilsvare at man bruker #6 snøre til den.

Setter du på et #10 snøre på en #6 stang så blir det for tungt for stangen å bære etc... Vet ikke om det var godt forklart  :P

Men det jeg lurer på er om det passer fint med 6in-AFTM 6 til denne : http://www.fiskeogfriluft.net/283-streamstix-troutseeker-ii.html

Ja, men da må du velge snelle med AFTM-klasse 5/6/7, som dekker intervallet av stenger fra klasse 5 til 7 (det den egentlig gjør er å dekke snøredimensjoner og kapasitet i denne klassen).

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på den samme siden (fiskeogfriluft) at du kan få Streamstix Competitionstix 9 fot klasse 6 for kroner 899,- Det er et meget, meget godt kjøp.

Men hva betyr dette: 6in-AFTM?

Takk for mange gode svar :) hjalp meg mye dette !

Dette er bare hvordan butikken har lagt inn informasjonen i drop-down boksen hvor du velger stang. 6in står for six inches. AFTM angir snøreklasse til stangen. Som regel vil en ren AFTM (evt. betegnet som denne firkanten #) 6 stang tilsvare at man bruker #6 snøre til den.

Setter du på et #10 snøre på en #6 stang så blir det for tungt for stangen å bære etc... Vet ikke om det var godt forklart  :P

Men det jeg lurer på er om det passer fint med 6in-AFTM 6 til denne : http://www.fiskeogfriluft.net/283-streamstix-troutseeker-ii.html

Ja, men da må du velge snelle med AFTM-klasse 5/6/7, som dekker intervallet av stenger fra klasse 5 til 7 (det den egentlig gjør er å dekke snøredimensjoner og kapasitet i denne klassen).

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...