Gå til innhold

Brunørret og harr i sørvestsverige?


MagnusWJ

Anbefalte innlegg

Hei

Da jeg bor i København og er student er midlene begrensede, men tenker at det må være mulig å finne en elv/å et vann i nærheten av enten Øresundsbron eller Helsingborg, noen som har noen tips? Det trenger ikke å være grommvann, men et sted det er mulig å stille abstinensene litt, innen for rekkevidde med enten tog/buss eller en 27 år gammal motorsykkel (les: tør og vil ikke kjøre flere hundre kilometer), kanskje med mulighet for å smekke opp et telt en natt eller to.

Og hvis noen vil avsløre gromplassen tar jeg selvsagt gjerne mot det også  ;D  8)

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for å finne harrfiske er net nærmest å kjøre til Vettern, den smale store innsjøen, før itiden før 1850 var harren utbedt i flere vassdrag i sørvestsverige  http://sv.wikipedia.org/wiki/Harr    utdødd der pgå utnyttelse av vannkraft, det begynner å ligne på harrfiske nord for karlstad, men ikke over alt i Klaraelven. Sydsverige er gjeddeland stort sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å finne harrfiske er net nærmest å kjøre til Vettern, den smale store innsjøen, før itiden før 1850 var harren utbedt i flere vassdrag i sørvestsverige   http://sv.wikipedia.org/wiki/Harr    utdødd der pgå utnyttelse av vannkraft, det begynner å ligne på harrfiske nord for karlstad, men ikke over alt i Klaraelven. Sydsverige er gjeddeland stort sett

Oi, det var ganske langt borte. Et så digert vann er vel neppe noe morsomt å fiske fra land med fluestanga uansett?

Ingen steder lengre sør hvor det er ørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydsverige er ikke bare gjeddeland. Har bodd i Helsingborg og her finnes det både brune og regnbuer, samt flotte blanke i havet.

- Pinneån har en vill brunørretstamme.

- På Sjelland (nord-vest) finnes det flere små elver som holder brunørret. Var en fin artikkel om dette i Fisk & Fri for noen år siden (10år?)

- Sjekk med Sportsfiskedepån i Helsingborg, de har sikkert tips på andre brunørretelver. Det var også en artikkel i alt om flugfiske (ifjor?) om brunørret i sydsverige.

- Det finnes også endel fine regnbuevann rundt Helsingborg, ikke bare feite griser uten finner.

Hotspots for sjøørret nærme Helsingborg:

- Hittarp-revet

- Domsten

- Viken

- Ålabodarna

- Utløpet til Rönne Å

Mange muligheter, Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Staffan, det finnes da ørretfiske i området??? Ikke bare regnbue. Selv om du synes det er gjeddeland og langt fra Rena kan vel gutten få informasjon om de mulighetene som finnes. Har bodd i flere land rundtomkring og finner nesten alltid ørretfiske hvis jeg vil. Alt er ikke villmark som vi kjenner det, men kan for all del gi fin sport. Björkån er meget vakker!

Du kan også prøve å poste på www.edgeforum.com og se om noen sender deg PM med sine hemmelige elver...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kan vel ikke regne regnbueørret  som ørret, og javist, det finnes mange sekundære vassdrag meg ørret.......denne er veldig bra, men veldige kortbegrensninger  http://www.bjorkaan.se/index.html   http://www.bjorkaan.se/index.html   eller hvorfor ikke Fyleån,

Om det er regnbue, brunørret eller harr er ikke så farlig, jeg veit jo at det aldri kommer til å bli så bra som lenger nord, men jeg er student og har ikke mulighet for å dra så langt nord særlig ofte, derfor søker jeg bare et sted, der det er mulig å komme vekk fra storbyen, sette opp teltet en natt eller to og kaste litt på vakende fisk, om så det bare er 2-3-4 hektos fisk er jeg fornøyd! De bildene fra Björkån var jo helt nydelige f eks.

Men Staffan, det finnes da ørretfiske i området??? Ikke bare regnbue. Selv om du synes det er gjeddeland og langt fra Rena kan vel gutten få informasjon om de mulighetene som finnes. Har bodd i flere land rundtomkring og finner nesten alltid ørretfiske hvis jeg vil. Alt er ikke villmark som vi kjenner det, men kan for all del gi fin sport. Björkån er meget vakker!

Takker for svar - har søkt og rota rundt, har du fisket på strekket av Björkån som administreres av de, Staffan linka til? Ut fra bildene så det jo helt nydelig ut, men som et litt kort stykke kanskje? Åssen ser det ut langs åen? Mulig å sette opp et telt, eller er det bare kyr og traktorer rundt der?

Du kan også prøve å poste på www.edgeforum.com og se om noen sender deg PM med sine hemmelige elver...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er det som er problemer i sørsverige......for stor befolkning  som i all tid har utarmet vassdragene. de f som finnes er som regel ganske privatholdte. de som er observante ser at jeg har et svenskt navn og jeg har frekventert området med fiskestang hyppig i min tid. men visst finnes det ørreter i sørsverige, men det nå da være spennende å lete dem opp selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det som er problemer i sørsverige......for stor befolkning  som i all tid har utarmet vassdragene. de f som finnes er som regel ganske privatholdte. de som er observante ser at jeg har et svenskt navn og jeg har frekventert området med fiskestang hyppig i min tid. men visst finnes det ørreter i sørsverige, men det nå da være spennende å lete dem opp selv!

Selvsagt er det morsomt og spennende å lete opp selv, det nyter jeg innmari når jeg har lengre ferier i Norge, men når jeg leter etter et sted for en dag eller to og det, som du selv skriver, er mye private strekk, områder osv., da blir det veldig greit og få et fint utgangspunkt - har sittet og sett mye på kart og satellittfoto, uten å bli noe innmari mye klokere på det desværre...

http://www.kalvsjon.se/

Og stikk innom Depån i Helsingborg, de kan komme med gode tips hvis du handler noen spoler med fortom og et par fluer :D

Kalvsjön, er det denne;

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=da&geocode=&q=rusken,+sverige&sll=57.282893,14.369259&sspn=0.02301,0.077162&ie=UTF8&hq=&hnear=Rusken&t=h&z=10

ligger jo ganske langt nord og er nokk så stor, er den vanskelig å fiske fra land?

Sjøørret-abstinensene får jeg stilt når jeg er på Bornholm hos foreldrene mine, det jeg savner er vakende fisk i ferskvann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Magnus

Så fandt jeg endelig nogle interessante områder. Jeg har utstyr til motorcykel så jeg sidder gerne bakpå  :)

Björkån som ikke ligger vældig langt fra Malmö (søg på Sjöbo på eniro.se kart) Skulle have fint fiske.

http://www.bjorkaan.se/index.html

Hörbyån kender jeg ikke til men der skulle findes ørret og ok fiske der også.

Fyleån. Har ikke noget særlig info, desværre

Vänneån. Der skulle også være fint fiske her. Søg lidt på google og få mere info. Dog lidt mere nord næste i Halland så vidt jeg ved.

Derutover finns der Helgeå, og Skräbeån.

Björkån og Vänneån ser mest interessante ut synes jeg.

God søndag,

Jim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jim

Det, jeg har kunnet finde om björkån og vännån ser også rigtig lovende ud - og inden for hvad jeg tør at køre med mit gamle skrummel :)

Det kunne da være at vi skulle slå hovederne sammen, evt. på en tur på Sjælland og se om vi kunne arrangere en lille tur til Sverige.

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...