Gå til innhold

tips til god "lærogkastemedfluebok"


KLeiven

Anbefalte innlegg

hei...

iår har jeg bestemt meg for å gjøre noe med fluekastinga mi... har fisket i noen år nå så jeg får jo ut litt snøre men føler utviklingen i kastinga mi har stagnert litt.. jeg må vel si at jeg er reativt sjøllært, og har så og si ikke fått noen tips eller tilbakemeldinger på kastinga mi... så slo det meg plutselig at det kanskje ikke var no vits å finne opp kruttet på nytt.. altså jeg vil gå til anskaffelse av et medium til å hjelpe meg med kastinga mi... fikk tips om Mathias Lilleheim sin Zzzzzzap! lær fluekasting men den virker vanskelig og oppdrive... noen som har noen tips til hvor jeg kan skaffe denne boka/dvdn evt andre tips, vil helst ha ei bok med dvd men er jo ikke så  veldig vanskelig så er åpen for reine bok eller dvdtips også....

mvh

Eivind 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har ikke sett en eneste bok som er god å lære seg fra dersom man er helt blank......en god instruktør forteller deg mere på 10 minutter enn en stabel bøker......selv ikke mel Krieger klarte det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil hive meg på tipset til Staffan og snoke etter et kastekurs.

Uansett er bøker et greit tilskudd, og der er jeg ikke i tvil om at bøkene til nevnte Mel Krieger er blandt de beste. Disse finnes også på DVD.

Instruksjonsfilmene til Lefty Kreh bør også nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Vil hive meg på tipset til Staffan og snoke etter et kastekurs.

Uansett er bøker et greit tilskudd, og der er jeg ikke i tvil om at bøkene til nevnte Mel Krieger er blandt de beste. Disse finnes også på DVD.

Instruksjonsfilmene til Lefty Kreh bør også nevnes.

Krieger tok meg inn i kastingens vidunderlige verden, men Kreh er nok manne her ja. Han er noe grundigere i det han forklarer.

Vil nevne at filmen "rett linje" fra Sherpa er  basert i stor grad på Leftys teorier. Så bestill den iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de som anbefaler kurs...det er mye man kan lese seg til, men fluekasting er ikke en av de tingene etter min mening...det må praktiseres...

Mang jeger og fisk foreninger rundt omkring holder kurs, i tillegg kan du følge med litt på foretninger som selger mye fiskeutstyr...mange av disse holder jevnlig kastekurs for nybegynnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fluekasting er som golfsvingen, det blir skjeldent noe særlig uten kurs.  Det blir mest banking uten teknikk.

Min fluekasting vil jeg karakteriesre som merkelig, inntil jeg traff en fyr på begynnelsen av 90-tallet som med noen setninger og litt instruksjon revolusjonerte min kasting.

Mannen er en kjent kranglefant her på forumet  ;D 

Så, ta et kurs først som sist, men det må være et kurs med noen som kan mere enn å fekte litt med stanga, de må ha med teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå bestilt filmen av  Lefty Kreh... men kurstipsa er også tatt til etteretning.. noen ganger kan man jo få både i pose og sekk.... jeg bor oppå fjellet i gudbransdalen så er litt prosjekt å komme seg på kurs men jeg skal nok få til det også.. gleder meg til å få litt skikk på kastinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

hei...

iår har jeg bestemt meg for å gjøre noe med fluekastinga mi... har fisket i noen år nå så jeg får jo ut litt snøre men føler utviklingen i kastinga mi har stagnert litt.. jeg må vel si at jeg er reativt sjøllært, og har så og si ikke fått noen tips eller tilbakemeldinger på kastinga mi... så slo det meg plutselig at det kanskje ikke var no vits å finne opp kruttet på nytt.. altså jeg vil gå til anskaffelse av et medium til å hjelpe meg med kastinga mi... fikk tips om Mathias Lilleheim sin Zzzzzzap! lær fluekasting men den virker vanskelig og oppdrive... noen som har noen tips til hvor jeg kan skaffe denne boka/dvdn evt andre tips, vil helst ha ei bok med dvd men er jo ikke så  veldig vanskelig så er åpen for reine bok eller dvdtips også....

mvh

Eivind 

For Mathias sin bok kan du prøve her: http://www2.libris.no/gjolberg/index.php?p=display.book&id=37502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei...

iår har jeg bestemt meg for å gjøre noe med fluekastinga mi... har fisket i noen år nå så jeg får jo ut litt snøre men føler utviklingen i kastinga mi har stagnert litt.. jeg må vel si at jeg er reativt sjøllært, og har så og si ikke fått noen tips eller tilbakemeldinger på kastinga mi... så slo det meg plutselig at det kanskje ikke var no vits å finne opp kruttet på nytt.. altså jeg vil gå til anskaffelse av et medium til å hjelpe meg med kastinga mi... fikk tips om Mathias Lilleheim sin Zzzzzzap! lær fluekasting men den virker vanskelig og oppdrive... noen som har noen tips til hvor jeg kan skaffe denne boka/dvdn evt andre tips, vil helst ha ei bok med dvd men er jo ikke så  veldig vanskelig så er åpen for reine bok eller dvdtips også....

mvh

Eivind 

For Mathias sin bok kan du prøve her: http://www2.libris.no/gjolberg/index.php?p=display.book&id=37502

Ikke helt OT, men litt......  ;)

I likhet med trådstarter hender det at jeg er på utkikk etter bøker som kom ut for noen år siden og er vanskelige å oppdrive. Til nå har jeg sjekket innom antikvariater og store bokhandeler når jeg passerer forbi. Er det noen som vet om store nettbutikker eller andre steder som har mye fiskelitteratur på lager? Nå er jeg på utkikk etter Lars Nilssens "Naken over vidda".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei...

iår har jeg bestemt meg for å gjøre noe med fluekastinga mi... har fisket i noen år nå så jeg får jo ut litt snøre men føler utviklingen i kastinga mi har stagnert litt.. jeg må vel si at jeg er reativt sjøllært, og har så og si ikke fått noen tips eller tilbakemeldinger på kastinga mi... så slo det meg plutselig at det kanskje ikke var no vits å finne opp kruttet på nytt.. altså jeg vil gå til anskaffelse av et medium til å hjelpe meg med kastinga mi... fikk tips om Mathias Lilleheim sin Zzzzzzap! lær fluekasting men den virker vanskelig og oppdrive... noen som har noen tips til hvor jeg kan skaffe denne boka/dvdn evt andre tips, vil helst ha ei bok med dvd men er jo ikke så  veldig vanskelig så er åpen for reine bok eller dvdtips også....

mvh

Eivind 

For Mathias sin bok kan du prøve her: http://www2.libris.no/gjolberg/index.php?p=display.book&id=37502

jeg har allerede prøvd libris. prøvde først å bestille på nette med da det ikke lyktes ringte jeg og fikk beskjed om at libris ikke lenger hadde muligheten til å bestille inn den boka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil hive meg på tipset til Staffan og snoke etter et kastekurs.

Uansett er bøker et greit tilskudd, og der er jeg ikke i tvil om at bøkene til nevnte Mel Krieger er blandt de beste. Disse finnes også på DVD.

Instruksjonsfilmene til Lefty Kreh bør også nevnes.

Krieger tok meg inn i kastingens vidunderlige verden, men Kreh er nok manne her ja. Han er noe grundigere i det han forklarer.

Vil nevne at filmen "rett linje" fra Sherpa er  basert i stor grad på Leftys teorier. Så bestill den iallefall.

Jeg har helt motsatt oppfatning. Lefty sine prinsipper er ogsaa blitt utfordret. Han er dyktig og en UTROLIG likandes og hyggelig fyr. Men jeg synes det er mange andre som forklarer bedre.

Krieger bl.a. De har ogsaa to forskjellige stiler, og personlig saa synes jeg det er flere "fallgruver" i Lefty sin stil. Albuen langs hylla metoden er vel en av de minst nyttige metodene jeg har sett hittil...

Samtidig er metoden hvor han benytter et tau langs bakken ganske nyttig. Den har ogsaa Andreas i sin film.

Faktisk saa synes jeg de skandinaviske instruktoerene er langt bedre enn de amerikanske. Saa er da ogsaa skandinaviske fluefiskere generelt MYE bedre kastere enn den jevne amerikanske fluefisker (selv om Mel og Lefty har herjet der borte en mannsalder...) Saa det siste vi boer gjoere er aa se til USA for aa laere fluekasting. Vi har dyktigere instruktoerer selv.

Med ett unntak: Jason Borger. Hans tilnaerming til fluekasting har jeg sans for. Den er delt inn i momenter eller moduler, omtrent som ved trening av hund (men seff langt mer komplisert  :D). Tror boka hans heter noe saant som Nature of Fly Casting. Men den er vel for spesielt interesserte.

Selv liker jeg Kjetil Mathisens bok. Selv omd et ogsaa der er ting som kan diskuteres, saa synes jeg at selve kasteinstruksjonen er bra.

s e x y loops.com (fjern melllomrommene) har ogsaa mye materiale om fluekasting. Ogsaa for helt nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo utrolig at noe så ufattelig enkelt som fluekasting

skal bli vanskelig, det er jo rein fysikk!  (alt er enkelt når en kan det, man må bare skjønne hvordan)

men som sagt Lefty er mannen tmags ;D

samt at selve filmen er satt opp genialt!

Bør også sjekke ut Henrik Mortesen sine DVD'er de er veldig bra...

Kan ikke se at det har skjedd noe revolusjon her i skandinavia heller tmags

alt det beste fra Usa prøver vi å gjøre litt bedre, som Japan gjør blandt annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen revolusjon. Men i USA har det lett for å bli slik at de som skriker høyest er de som blir lyttet til.  ;)

Jeg synes det er langt mer interessant det som finnes av materiale på nevnte webside enn det Lefty prediker. Men jeg må skynde meg å legge til at jeg ikke ønsker å "sverte" selve mannen. Jeg har enorm respekt for ham, og har truffet ham ved 3 anledninger. Meget hyggelig fyr, og dessuten krigsveteran (som jeg har enorm respekt for!!)

Men selve kastingen og læringen har altså aldri gjort noe for meg.

Lefty og Mortensen har to vidt forskjellige stiler. Så det kan sikkert være interessant å se forskjellene. Men som nybegynner så tror jeg det vil være noe forvirrende. De snakker jo mot hverandre til tider. Så jeg ville valgt Mortensen (som var Göran Anderssons elev i mange år...)

Men til syvende og sist spiller det ingen rolle hvordan du kaster, bare flua havner der den skal og på en måte som ikke skremmer fisken. Og at man ikke drar på seg tennisalbue i prosessen da...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Instruksjonsfilmene til Lefty Kreh bør også nevnes.

Og ikke minst:

" As long as you move the line, you can throw it anywhere you want. Juuust remember,

you HAVE to keep it moving! ".

JØSS....! Imponerende læring, imponerende pedagogikk....

" Så lenge du beveger beina dine, kan du gå akkurat hvor du vil, men HUSK;

du MÅ bevege beina.... "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...