Gå til innhold

Vannstand i elv


Svenn

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var i Hallingdalselven på lørdag, og etter enorme nedbørsmengder hadde elven steget nærmere én meter over natten, ifølge lokale.

Det kom klekkinger av døgnfluer, men det var ikke et vak å spore.

Jeg undrer derfor på hva fisken gjør i slike tilfeller, er det steder man bør oppsøke, eller blir fisket rett og slett umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er Streamer og ikke Stirmer fiske du mener Jonny..hehe ;) Det kommer helt an på hvem du spør Svenn. En tørrfluepurist vil si: "hold deg hjemme under slike forhold" :P, men allround fiskere vil fange fisk under slike forhold uten mye problem. Bruk streamer eller nymfer av forskjellige slag. Husk også at fisken flytter på seg ved høy vannføring. Den steller seg ofte nære land og bak steder som gir ly for den harde strømmen. Let opp slike plasser og fisk dem av med nymfer/kortline eller streamer. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du ingenting om hver i Hallingdalsselva du var å fiska så ikke lett å vite hvor du har vært siden elva er lang.

Bor selv på Gol og fisker mye i Elva fra Svenkerud (Kommunegrense mellom Nes og Gol) og så selv at elva steg voldsomt pga store vannmengder som kom ifra Hemsila. Hemsila renner ut i Hallingdalselva rett ved Stavkirkekopien. Så ovenfor der har det vært knallfiske i hvertfall Søndag med bra klekkinger av døgnfluer og mye vak.

Elva oppfører seg gjerne sånn at når den stiger såpass mye på rask tid. Noe en regulert elv ofte kan gjøre så flytter fisken mye på seg og det tar gjerne 1-2 døgn selv med mye insekter før fisken har funnet seg nye plasser hvor den begynner å vake og være fiskbar.

På flomstor elv som dette fisker jeg endel selv på strekket fra Volvo og ned til og med NorCargo terminalen på Gol. (Området rundt Herad på Gol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er Streamer og ikke Stirmer fiske du mener Jonny..hehe ;) Det kommer helt an på hvem du spør Svenn. En tørrfluepurist vil si: "hold deg hjemme under slike forhold" :P, men allround fiskere vil fange fisk under slike forhold uten mye problem. Bruk streamer eller nymfer av forskjellige slag. Husk også at fisken flytter på seg ved høy vannføring. Den steller seg ofte nære land og bak steder som gir ly for den harde strømmen. Let opp slike plasser og fisk dem av med nymfer/kortline eller streamer. Lykke til! :)

Stirmer e da nya forkorta ordet for streamer ;) Og e heilt enig med fishking1. Ein må ikkje vente på at fisken skal komme opp og ta tørt. Streamer og nymphefiske e knall morsomt det også + at den store fisken kan ofte også være på talefot under slikt fiske :) Utenom det så skal vist også sement være bra :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det var mange elver på østlandet som skiftet karakter fra fredag til lørdag, ja  :o

Problemet når elvene stiger så mye på så kort tid, i tillegg til at det ikke vaker, er gjerne at den også blir farget . . . Alt blir mer uoversiktelig, og det kommer masse brask flytende nedover elva.

Er man desperat nok så kan man alltids denge en streamer i elva, men hvem syntes det er gøy å få ørret på under kiloen på streamer ?  :-\

Selv nedenfor Eikre-dammen så hemsila ut som ei middels stor lakseelv i går, og den delen er jo stort sett tørrlagt ellers.

Tisleia derimot, så ut til å ha fin vannstand nå  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hesann Lars ... registrerer at du nevner at Tisleia har fin vannstand nå... Følger litt med på det jeg å, for kunne tenkt meg en tur, men 1,7 kubikk er vel ikke akk. fin vannstand ??? Oppdatert idag kl 10.00 med 1.7 kubikk, det er vel ikke rare greiene    ???

http://www.begna.no/vannstand.asp

Kan ikke skjønne at det stemmer . . .  ???

Har altså ikke vært i elva, men kjørte forbi over golsfjellet i går, og da så den veldig fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...