Gå til innhold

Waterwisp


Osprey

Anbefalte innlegg

Interessant konsept!

Det er alså en krok hvor øyet er vridd slik at den legger seg på siden?

 

Så litt artig ut men jeg tror ikke at å binde flua slik er nok alene mot

vanskelig fisk. Det å binde flua bakfram er et gammelt engelsk konsept.

Flua flyter den rette veien nedover elva =D>

Når hackelet blir bundet slikt lander den nok riktig nesten hver gang.

Dette skal jeg teste ut, men kommer neppe å bruke det 100%.

Artikkelen var nesten "too good to be true". Ganske typisk amerikansk.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt i tvil om krokingen, men de bindes på en litt spesiell krok.

 

Jeg har sjekket historien og den sier:

 

4 mai. 1886 tok Wakeman Holberton pantent på denne metoden.

Dvs. bakfram binding.

Som ble beskrevet som det mest radikale framskrittet i fluebindingens historie. 6 år tidligere ble det laget en flue som heter Redding som er nesten identisk. Selve hacklingen er annerledes på "vannvispen".

De gamle storheter bandt flua med et tradisjonelt hackle og flua gikk med kroken ned i vannet ikke på siden som på WW.

 

Kilde: Hvilken Flue av Erling Sand.

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte en nymfekrog i fluestikken omvendt, så fik jeg øjet opad, så bandt jeg kroppen langt ned af krogbøjningen, der ved fik kroppen det rigtige svej opad, og så kom der vinger, der gik op mod krogspidsen. :roll:

jeg håber du forstår.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waterwisp fluene ligger ikke med krokspissen ut til siden. Den peker rett opp. Altså en bakfrem-oppned-flue :-) Har som dere nesten utelukkende dårlige erfaringer med oppned-fluer. De kroker rett og slett for dårlig. Har et unntak, men den har jeg testet litt for lite til at noe kan slås endelig fast. Waterwisp har jo som sitt varemerke et ganske fantastisk naturtro avtrykk på vannfilmen, men jeg kan ikke la vær å tro at så mye "bust" i krokbøyen skulle gjøre kroking enda vanskeligere enn tilfellet er med andre mer konvensjonelle oppned-fluer. At fisken tar dem; helt sikkert...men får man kroket dem ?

 

Mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vinterens fluefiskeabstinens gjør at nettsurfingen øker markant og man blir mindre dyktig til å motstå fristelsen av å kjøpe noe på nettet.

 

Jeg har da gått til anskaffelse av noen Waterwisp fluer og kroker ut fra ren nyskjerrighet.

 

Kommer til å prøve de i Trysilelva i juni og i juli-august i de nord svenske elvene i nærheten av Kiruna. Gleder meg som en unge, men det er lenge til :( .

 

Avlegger rapport i forumet til høsten.

 

Hilsen,

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...