Gå til innhold

Brufoss


leifa

Anbefalte innlegg

Sitter og kikker på laksebørsen for Numedalslågen for å skape inspirasjon til å ta en tur ned til Brufoss i løp av helgen, men når jeg ser at 10 av de siste 20 laksene tatt de 2 siste dagene enten er tatt på flåte eller drivgarn i elven så får jeg lyst til å gi f... i hele elva!

Men det vil jo bere gå ut over Brufossfisket og ikke "kulturfiskerne" som fylkesmannen er så redd for at de kan herje som de vil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer akkurat fra Brufoss i dag, etter noen få timers fiske. Synd de der oppe skal lide for det som skjer lenger nede, for Brufoss har egentlig et ganske så bra tilrettelagt fiske ("pilking" er vel mest forekommende lenger ned i elva i dag, Brufoss skal ikke ha den på sin kappe).

Jeg boikottet elva et tidligere år jeg, mot den forvaltningen som drives i Lågen, men har vel kommet til at jeg 1. faktisk er en fluefisker, 2. ønsker å støtte opp under Arne der oppe, 3. selv ikke representerer noen større trussel. Så flotte morgentimer jeg hadde i dag, fra halv fem til åtte, elva for seg selv, strålende lys, kasteglede, laks blir bonus.

Uansett; elva er fin nå, på 50-60 vannstand, så ingen grunn til å bli hjemme egentlig. Få med morrafisket. Sløsing med kortet å sove da.

Du Leif, ta deg turen siste uka i juli, da er jeg der med endel mennesker, så kan vi to kanskje ta noen kasteøkter. Ta med deg både 1- og 2-hånds hvis du har. Jeg husker ikke om du kastet 2-hånds. Hei hopp!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan

Jeg er på hytta hele juli så det blir nok noen turer til elva  :) var faktisk innom siden din i går for å se om du hadde noen aktiviteter med laksefiske disse ukene men fant ikke noe på kalenderen.

Jeg er ganske novise på laksefiske med flue blir liksom noe helt annet enn ørret på tørt og SØ i sjøen på imitasjoner. Så jeg har nok litt behov for litt grunnleggende presentasjonsteknikker for Laks, det bllir fort at fluestangen blir lagt til side til fordel for slukstangen. Jeg har nå konvertert til nesten kun fluefiske etter ørret og sø så nå er det bare laksefiske som gjenstår.

Men da bør jeg kanskje også  vurdere 2 hånds? har til dags dato aldri holdt i en 2 hånds stang så da bør jeg kanskje ta ett nybegynner kurs først?

Hold meg oppdatert da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan

Jeg er på hytta hele juli så det blir nok noen turer til elva  :) var faktisk innom siden din i går for å se om du hadde noen aktiviteter med laksefiske disse ukene men fant ikke noe på kalenderen.

Jeg er ganske novise på laksefiske med flue blir liksom noe helt annet enn ørret på tørt og SØ i sjøen på imitasjoner. Så jeg har nok litt behov for litt grunnleggende presentasjonsteknikker for Laks, det bllir fort at fluestangen blir lagt til side til fordel for slukstangen. Jeg har nå konvertert til nesten kun fluefiske etter ørret og sø så nå er det bare laksefiske som gjenstår.

Men da bør jeg kanskje også  vurdere 2 hånds? har til dags dato aldri holdt i en 2 hånds stang så da bør jeg kanskje ta ett nybegynner kurs først?

Hold meg oppdatert da?

1-hånds går oftest greit det. Kommer litt an på mange ting vet du, dette med utstyrsvalg.

Du kan godt fiske laks med tørt, spesielt nå.

Få fasiter.

Det er mye sjøørret i elva også, selv om den i hovedsak er litt beskjeden i størrelse.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer akkurat fra Brufoss i dag, etter noen få timers fiske. Synd de der oppe skal lide for det som skjer lenger nede, for Brufoss har egentlig et ganske så bra tilrettelagt fiske ("pilking" er vel mest forekommende lenger ned i elva i dag, Brufoss skal ikke ha den på sin kappe).

Jeg boikottet elva et tidligere år jeg, mot den forvaltningen som drives i Lågen, men har vel kommet til at jeg 1. faktisk er en fluefisker, 2. ønsker å støtte opp under Arne der oppe, 3. selv ikke representerer noen større trussel. Så flotte morgentimer jeg hadde i dag, fra halv fem til åtte, elva for seg selv, strålende lys, kasteglede, laks blir bonus.

Uansett; elva er fin nå, på 50-60 vannstand, så ingen grunn til å bli hjemme egentlig. Få med morrafisket. Sløsing med kortet å sove da.

Du Leif, ta deg turen siste uka i juli, da er jeg der med endel mennesker, så kan vi to kanskje ta noen kasteøkter. Ta med deg både 1- og 2-hånds hvis du har. Jeg husker ikke om du kastet 2-hånds. Hei hopp!

Jan.

Hvilken foss er det står å pilker i da? Er det kjærra? Jeg har selv stått og sett på. Doggnobbler, hvor var det? Jeg husker ikke, det er jo noen år siden.

Foregår dette enda var spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer akkurat fra Brufoss i dag, etter noen få timers fiske. Synd de der oppe skal lide for det som skjer lenger nede, for Brufoss har egentlig et ganske så bra tilrettelagt fiske ("pilking" er vel mest forekommende lenger ned i elva i dag, Brufoss skal ikke ha den på sin kappe).

Jeg boikottet elva et tidligere år jeg, mot den forvaltningen som drives i Lågen, men har vel kommet til at jeg 1. faktisk er en fluefisker, 2. ønsker å støtte opp under Arne der oppe, 3. selv ikke representerer noen større trussel. Så flotte morgentimer jeg hadde i dag, fra halv fem til åtte, elva for seg selv, strålende lys, kasteglede, laks blir bonus.

Uansett; elva er fin nå, på 50-60 vannstand, så ingen grunn til å bli hjemme egentlig. Få med morrafisket. Sløsing med kortet å sove da.

Du Leif, ta deg turen siste uka i juli, da er jeg der med endel mennesker, så kan vi to kanskje ta noen kasteøkter. Ta med deg både 1- og 2-hånds hvis du har. Jeg husker ikke om du kastet 2-hånds. Hei hopp!

Jan.

Hvilken foss er det står å pilker i da? Er det kjærra? Jeg har selv stått og sett på. Doggnobbler, hvor var det? Jeg husker ikke, det er jo noen år siden.

Foregår dette enda var spørsmålet mitt.

Ja og Ja.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Rart det ikke blir stoppet...

Ikke rart. Noen har en jobb å gjøre for dette vassdraget. De må imidlertid tørre, og ikke minst ville, gjøre den.

Og til de som bedriver denne formen for fiske, eller grovt overfiske for den sakens skyld; det er nok av duster her i verden. Her har du et knippe av dem.

Når en hører historier som Deetuben fortalte her, om at de sitter i båten sin lenger ned, og trekker opp 70 fisk egenhendig som privatperson pr. sesong, så må en jo lure på hva som rører seg i hodet på dem.

Personlig legger jeg ikke fingra i mellom et øyeblikk når det gjelder sånne fehuer.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den første økta på Brufoss unnagjort og som vanlig uten fisk  :)

Sier det hvert år at i år skal jeg bare fiske ørret, men så kommer ferien på hytta og før jeg vet ordet av det så står jeg i elva 8)

Når jeg blindkaster etter SØ i havet så er det skjelden å blanke så da går det jo an og stå der og dælje, men etter laksen som jeg vet jeg ikke får blir det litt umotiverende i lengden :rolleyes: Men den som gir seg er en dritt så neste tur blir til tirsdag.

Spey eller rullekast med WF synk og enhånds for å få snøret fra vannet er også kul i h... så jeg får jo slått i hjel litt tid med å hale inn snøret for hvert kast  ;D Prøvde litt Riffling Hitch og flyt men gav det opp etter et par timer da jeg ikke så snurten av fisk, så da gjorden jeg som de andre som sto å kastet synk skrått nedstrøms, men fikk ikke noe mer fisk av den grunn ;D

Begynner å få forståelse for de som tyr til flåter og teiner  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den første økta på Brufoss unnagjort og som vanlig uten fisk  :)

Sier det hvert år at i år skal jeg bare fiske ørret, men så kommer ferien på hytta og før jeg vet ordet av det så står jeg i elva 8)

Når jeg blindkaster etter SØ i havet så er det skjelden å blanke så da går det jo an og stå der og dælje, men etter laksen som jeg vet jeg ikke får blir det litt umotiverende i lengden :rolleyes: Men den som gir seg er en dritt så neste tur blir til tirsdag.

Spey eller rullekast med WF synk og enhånds for å få snøret fra vannet er også kul i h... så jeg får jo slått i hjel litt tid med å hale inn snøret for hvert kast  ;D Prøvde litt Riffling Hitch og flyt men gav det opp etter et par timer da jeg ikke så snurten av fisk, så da gjorden jeg som de andre som sto å kastet synk skrått nedstrøms, men fikk ikke noe mer fisk av den grunn ;D

Begynner å få forståelse for de som tyr til flåter og teiner  ;)

Sånn er dette fisket. Men plutselig slår laksen til, fra intet, og når det pulserer i stanga, så er alt glemt.

Før innkastet ditt avslutningsvis kommer, må lina opp av vannet. Ordentlig. Og vi har flere måter å gjøre det på. Mange glemmer det, og forsøker seg på innkast med hele eller for mye av lina i vannet. Kanskje får de opp lina, men spesielt kontrollert skjer det ikke. Og er det noe vi er i behov av for en god avlevering, så er det et kontrollert innkast. I strømmende vann får en smertelig erfare at dette med å ikke få løftet lina av vannet fungerer dårlig. Spesielt når du holder en del line ute, noe som kan være fordelaktig her det er 1-hånds det er snakk om, så er det lett å slurve. Ikke vær overambisiøs i forhold til linelengden. Og BRUK KROPPEN din, så danser lina rundt deg. I speykastene er det kroppen min som tar inn kastet, ikke et sett med armer som tar ut isolert sett, og stikker av ukontrollert. Viser deg litt når jeg kommer ned. Nå kan en også kaste speykast med det aller meste av liner, men noe er mer optimalt enn annet. Og når en har forstått det, så blir også ambisjonene i forhold til den lina en kaster med til enhver tid.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmm. Rart det ikke blir stoppet...

Ikke rart. Noen har en jobb å gjøre for dette vassdraget. De må imidlertid tørre, og ikke minst ville, gjøre den.

Og til de som bedriver denne formen for fiske, eller grovt overfiske for den sakens skyld; det er nok av duster her i verden. Her har du et knippe av dem.

Når en hører historier som Deetuben fortalte her, om at de sitter i båten sin lenger ned, og trekker opp 70 fisk egenhendig som privatperson pr. sesong, så må en jo lure på hva som rører seg i hodet på dem.

Personlig legger jeg ikke fingra i mellom et øyeblikk når det gjelder sånne fehuer.

Jan.

Jobb å gjøre?

Det er vel ikke noe bedre at de siste laksen blir fisket opp i Brufoss rett før gytetiden. Det meste av den fisken der oppe er ikke matfisk engang på denne tiden av året! Syns laksefiskerne i nedre del av lågen får litt for mye kjeft.

Hvorfor innskrenket de ikke fisketiden likt i år i øvre og nedre del? Merkelig med tanke på at gytebestandsmålet ikke ser ut til å bli nådd! Og enda står laksefiskere i brufoss og undrer over at folk tar fisk i nedre del av lågen, mens de selv drar opp 700 kg gytelaks de siste 14 dagene i august!! :rolleyes:

Legger ved et bilde av en laks som ligger på laksebørsen, og som er tatt forrige uke. Jeg personlig mener det er en skam å ta livet av slike fisker.....

post-1079-13949881719502_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å sette ut igjen da.... En død fisk i juni gyter ikke bedre enn en død fisk i september....

Du kan ihvertfall kose deg med et godt måltid med en junilaks, en laks som har stått i lågen i flere måneder

smaker ikke allverdens vil jeg tro!

Så har den først klart seg til september burde den få gyte, på matfatet egner den seg ihvertfall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...