Gå til innhold

kjøpe briller


AndersRN

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

jeg har brun når jeg fisker, syns de er veldig behaglige, og blå/grå når jeg kjører bil, de liker jeg ikke til fiske. Har en kompis som har mørk gul, han trives godt med de uansett vær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bruker svært ofte polaroidbriller. Grå og svært lyse i overskyet vær, mørke grå i sterk sol, Amber i skiftende eller delvis overskyet vær. Helt gule glass unngår jeg så godt jeg kan, men jeg bruker dem noen få ganger om kvelden.

 

Et tips:

Unngå polaroidbriller når det er makrellskyer. De kan fort gi hodepine under slike forhold. De sterkest polariserte brillene da ofte et inntrykk av oljefarge på vannet. Du skjønner fort hva jeg mener når du står der med tunnelsyn og problemer med å fokusere på et punkt. Så vær forsiktig med polaroid når slike skyer henger over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips:

Unngå polaroidbriller når det er makrellskyer. De kan fort gi hodepine under slike forhold.

 

Æhh.. for en som bare har hørt om perlemorskyer; - Kan du fortelle hva makrellskyer er for noe slik at jeg kan skille mellom fyllesyke, veskemangel og makrellskyer ?? laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

ZizouJR, som én allround brille er det nok lurest å kjøpe seg en eller annen "kobberfarge"- aktig brille. De fleste av oss har jo ikke råd til å investere i mange gode briller, så en eller annen nyanse i rødlig brun (kobber, MauiRose eller lignende) gjør susen i de fleste tilfeller. '

Som Hermansen sier; styr unna blåaktig-grå briller da de ikke får med seg "skyggen" av fisken som står v/ bunnen like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Æhh.. for en som bare har hørt om perlemorskyer; - Kan du fortelle hva makrellskyer er for noe slik at jeg kan skille mellom fyllesyke' date=' veskemangel og makrellskyer ?? laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

Hadde faktisk problemer med slike skyer under fiske i dag. Satt i båt og fisket med en kompis som var like ivrig og da kan det være greit å ha briller.

 

Skyene som jeg kaller makrellskyer kan godt være det du kaller perlemorskyer for alt jeg vet. Det jeg tenker på er skyer som ligger i bølger bortover himmelen og minner faktisk om bølgeblikkplater. Dersom de ligger i en slik vinkel at de i vannspeilet ser ut som bølger som kommer mot deg, kan du komme til å føle deg rimelig fyllesjuk med polaroidbriller ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en fiskebrille hos en opptiker og de er brune men med justering av styrke. Dvs at du kan stille inn mørkheten etter hvor lyst eller mørkt det er. De har også sidebeskyttelse .De synes jeg er perfekt. Kan ha de på selv når det er ganske mørkt og nor solen er sterk for mitt poeng er å berge øynene samt å kunne se ned i vannet. Fikk se en laksefisker i fjor som hadde en lakseflue sittende i øyet. Ble briller på meg da.

Prisen var heller ikke farlig 750,- m/ futeral m/ krok for å henge i vesten. Kansje ikke de peneste jeg har sett ,men .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun
Noen som vet om det går å skaffe polaroridbriller med styrke? Og isåfall hvor?

 

Blir slike briller ufattelige dyre. Noen erfaringer?

 

Hei. Action Optics selger sine pola-briller med styrke og korrigering. Det er bare å få en utskrift fra optikeren og send sammen med bestillingen på briletype. Maui Jim har også dette. Vet ikke om Costa del Mar har det, men jeg vil tro det. Hør med Svein hos Nordisk Fiskeutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Her er noen forskjellige typer skyer inkl. makrellskyer: http://www.cirrus-rcfk.no/skyer/

Takk skal du ha for oppklaringen Thomas!

 

Da er det på tide å bite i det sure eplet og innrømme at man har tatt feil i flere år. :oops: Det er "Rukleskyer" som er problemskyene og ikke "Makrellskyer". Beklager min uvitenhet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...