Gå til innhold

Hvilken døgnflue?


Jøran

Anbefalte innlegg

Etter at jeg begynte å binde fluer ifjor har insektsinteressen økt betraktelig kan man si :D Fra før av har jeg konstantert Caenis i mitt vestlandsøy-vann.Dette er et stille myrvannn på et par kvadratkilometer 70m moh.

MEN igår gjorde jeg en gledelig oppdagelse. Fant en større døgnflue (skal ikke mye til :P ) -den hadde kun to vinger og to haler, var brun/grå?? Kroppen uten hale vil jeg anslå til max 1,5cm til 2cm. Kan det være noe baetis-greier? Rhodani lever vel kun i elver? Men jeg kunne ikke se noen bakvinge, så da er det vel ikke det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, den var vanskelig. Jeg tror du har estimert fluas lengde litt optimistisk. Den størrelsen er det stort sett kun Ephemeridae og Siphlonurus Aestivalis det kan være. Begge disse har store bakvinger. Ingen av disse er vel heller observert i Rogaland.

 

Er du sikker på at de var så store? Det eneste jeg får til å stemme sånn noenlunde er Cleon dipterum (dipterum = "to vinger"). Den blir opp til 10mm. Det er bare det at den ikke er registrert på Vestlandet den heller...

 

Du må nok ta med målebånd og kamera på neste tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg leste en rapport uten å dobbeltsjekke.... C. dipterum er observert i følgende fylker:

 

Akershus

Aust-Agder

Buskerud

Hedmark

Oppland

Østfold

Rogaland

Sør-Trøndelag

Telemark

Vestfold

 

..i følge Limnofauna Norvegica. Det betyr jo ikke har den ikke finnes i andre fylker også...

 

http://www.fylkesmannen.no/digimaker/documents/mvahe-rapport-1999-03_le3xEl1688303.pdf

I rapporten over står det følgende:

Utbredelse i Norge:

 

I følge Brittain et al. (1996) er arten ikke påvist nord for Sør-Trøndelag. Den er heller ikke registrert på Vestlandet. Arten er imidlertid vanlig på Østlandet. Arten regnes som vanlig på landsbasis og har derfor ingen vernestatus.

 

Hvis man tar med Rogaland som Vestlandet (og det må man vel?) så stemmer altså ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...