Gå til innhold

HJÆLP. Skal visst til Setesdal...


Waldo

Anbefalte innlegg

Løva har bestemt at det er flott i Setesdal i disse dager.... fint å gå tur med bikkjene....

Men far er litt uerfaren, og trenger noen råd...

Er det noen mulighet for at far kan trives han også ? Og hvordan går han i så fall fram ?

Han har ikke fokus på bikkjer nemlig :)

I utgangspunktet er det oppover mot Bykle turen går, men det går det sikkert ann å gjøre noe med,

hvis argumentene er gode nok :)

Råd mottas med takk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker.

Er egentlig "oppvokst" med mark, men for tre år sia ble jeg hekta på flue, og har vaska fluene jevnlig siden den gang.

(Pussig nok, da jeg bare har 2 abborer å vise til, og de var slettes ikke noe å skrive hjem om :) )

Men:  Den som gir seg er en dritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Fiskeregler og kort er det visst ikke så vanskelig å finne noe om, fredning derimot......

Det eneste jeg har funnet er for laks, men det gjelder jo mye lenger sør.

P.s. Det er ikke størelsen det kommer ann på...

som ellers i livet, så er jeg fornøyd bare jeg får no  ;)

Men Otra, ligger ikke den for nærme veien ? Blir det ikke litt vel stort trykk langs den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Fiskeregler og kort er det visst ikke så vanskelig å finne noe om, fredning derimot......

Det eneste jeg har funnet er for laks, men det gjelder jo mye lenger sør.

P.s. Det er ikke størelsen det kommer ann på...

som ellers i livet, så er jeg fornøyd bare jeg får no  ;)

Men Otra, ligger ikke den for nærme veien ? Blir det ikke litt vel stort trykk langs den ?

Mange fine plasser der du kommer litt bort om du vil slippe lufttrykket fra bilene som suser forbi. Fisketrykket burde nok heller vært større for i de fleste deler er det litt for mye fisk. Jeg kjenner ikke elven så godt selv, har bare kjørt forbi mange ganger og hørt fra andre som fisker der så kan dessverre ikke gi eksakte stedsangivelser. Men finn et område som har passelig strømhastighet (dvs ikke stillestående og ikke stryk) så er det helt sikkert fisk der.

Hvis det er nå til helgen vil jeg tro du er innenfor fredningene ihvertfall. Det vanligste er 15 september, men mulig det er senere enn det også i Otra. Ringer du turistinformasjonen i Bykle så får du sikkert svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaker det så fisk med tørt, vaker det ikke så forsøk med en nymfe eller våtflue.

Det er nok muligheter for å støte på klekkinger av små døgnfluer, men tror nok små myggimitasjoner er det beste tipset for tørrfluefiske. En streaking caddis e.l. kan uansett virke bra både som attraktor og om det skulle være vårflueaktivitet på overflaten. Strip den litt forsiktig over der du tror det kan stå fisk. Døgnflueimitasjoner og mygg fiskes dead drift (dvs fritt med strømmen med minst mulig påvirkning fra fortom og snøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en gang,

Takker og bukker.

Men her kom det over på tekniske ferdigheter, og med selvlært kaste-teknikk

blir det litt ymse resultater på kastene.

Vet jeg hadde hatt stor nytte av kurs, men får det aldri til å klaffe med jobben.

Så å "stripe"....  :-\

Skjønner tanken, men å få det til i praksis......

Fortsatt 95 % amatør seh.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...