Gå til innhold

Gjeddefiske - fortom & snøre?


MagnusSP

Anbefalte innlegg

God kveld!

Er på søndag bedt med ut på gjeddetur og lurte på å ta med syvern. Har i den forbindelse noen spørsmål:

- Fortom. Her trenger jeg hjelp. Hva bruker jeg? ???

- Eneste snører jeg har er et Scierra HMT Intermediate. Er dette altfor saktesynkende selvom det ikke er noe krav at jeg skal ha sværingene på dypet?

Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lina går fint....det finnes dedikerte PIKE snører , fikser du mye med stooore fluer kan det ha noe for seg , gjeddefortommer er det salg på hos proma villmark....( climax) fine og bra,.

gidder du ikke styre avgårde , benytt ,45 og opp til ,60 mono , og løkkeknute for bedre gange av flua i vannet.

Kan du ikke løkkeknuten , googler du på : RAPALAKNUTEN.....enkel å binde når du ser hvordan du gjør det , men det går litt formtomsmatriale.  ta derfor med deg spissrull.

IKKE under 0.40 i spiss i allefall , som ett helt minimum.

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt.

Gjedde biter over alt, utenom stål. De små gjeddene er de som biter over mono,  fluokarbon, og eller hardmono oftest. De har mye skarpere tenner enn store gjedder. Masse små sylskarpe tenner lager et helvete av fortommen din fortere en enn gammel madam med få store lange stygge tenner. ;)

Jeg bruker alltid stål, savagegear 15 pund eller Loop sin gjeddefortom, mister aldri fisk(på ryk). Erfaringer med mono, fluor har jeg fra mine gjeddekompiser, de sier det jeg skrev over. Selv om teorien mono holder, tørr jeg ikke ta sjansen på det, da de store ikke vokser på trær. Diskusjon om refleksjoner i stålfortommer osv osv har aldri påvirket mitt fiske.

Har prøvd en ny type i år som har funket selv om det var en ræva sesong for meg.

http://www.rudiheger.eu/product_info.php?info=p537_Hard-Mono-Predator-Leader.html&XTCsid=d0b060cfd283412164e95936b4af41ec

Jeg pleier å spare på gamle fortommer fra annet fiske for å få tykkest mulig  del mot flue snøre på mine gjeddefortommer, det skader jo ikke at fortommen er tappert får å si det sånn. Men som oftest knyter jeg bare en kjapplagd ca 9` fortom av 0,60 til 0,40 til 30+ cm stålfortom, enkelt å greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops  så det først nå. Men når det kommer til fluesnøre, ta et gammelt et du har liggende(Flyt) og kapp det litt i tuppen, hvor mye er vanskelig å si, du må prøve deg frem, 20- 50 cm. Int kapper du mindre, og synk kapper du aldri.

Gjedda trekker inn på grunnene nå på høsten så et flyt kan være kjekt å ha. Men jeg trur du klarer deg godt med ditt intermediate hvis det ikke er 10-15 meter der du skal fiske.

Du kan jo ofre litt snørebukter med å fiske med tyngre fluer. Et lite splitthaggel foran flua gjør jobben snøre ditt ikke klarer, selv om du må kompensere litt for dette i kastinga.

Det viktigste er at du prøver deg frem, ikke vær redd for å tenke litt utenfor(det vanlige) det gir ofte resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...