Gå til innhold

Orkanen "Richard" har nådd Belize


fishking1

Anbefalte innlegg

Huff... dette er grunnen til at jeg fraråder kunder å reise til nordlige karibien i sept. og oktober.

Nå er lokalbefolkningen ganske vandt til slike høststormer, og vanligvis går det bare ut over noen hustak, vegetasjon etc.

Det er heldigvis svært skjeldent mennesker dør pga disse orkanene som ofte rammer Bahamas, Mexica, Belize, Haiti og Cuba.

Fisket kan være veldig bra i Karibien i denne perioden, men pga fare for stormer bør man i sept/oktober dra lenger sør mot ekvator. Venezuela er en glimrende destinasjon i denne perioden. De ligger sør for "orkan-beltet", og rammes aldri av disse vindene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi flytter til Belize nå mot jul :-\

Ikke noe problem.. Alt er over på noen dager, og de har sikkert fixet alle skader etc innen jul...  ;)

Synlige spor etter disse stormene kan man likevel finne.

Jeg fisket på Cuba noen uker etter en slik storm, og da fant vi et badekar i toppen av et tre i mangroveskogen.

Dette var på en liten øy flere kilometer fra nærmeste bebyggelse, inne i nasjonalparken på Cayo Largo.

Det badekarret må ha flydd sinnsykt langt og høyt for å lande der...  :o

Verst er det for mangroveskogene. Dersom stormen er EXTREM (skjer veldig skjeldent), så blåses bladene av mangrovetrærne, og trærne vil dø uten disse bladene. Dette er årsaken til at man av og til ser døde mangroveområder rundt omkring i Karibien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Må vel innom Miami en tur om man trenger utstyr da.. Hmm..

Flemming! Innfinn deg! :D

Hei Claus,

De som reiser med oss kan få leid kraftig stang, snelle og snøre - dersom man ikke vil investere i det nå.

I tillegg får man info om fluemønster og praktiske ting under fisket. Dette er jo ganske nytt for de fleste.

Kom innom på foredraget i morgen kl.17:00, så forteller jeg mer om dette.

( http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=18445.0 )

Ellers kan jeg fortelle at det av og til dukker opp en liten fiskesjappe i San Pedro, men at de fort forsvinner igjen..

Er nok for dårlig business, tror jeg. Et Amerikansk ektepar åpnet en liten sjappe der i fjor, men den er borte alt.

Litt synd, for mange kunne trenge en liten påfylling i flueboksen av og til..

Skaff alt av nødvendig utstyr før du drar, er mitt råd!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha vært på foredraget men bor litt langt unna.. :-\ Takk for tips uansett  :)

Må se meg litt rundt etter utstyr..

Vil jeg klare meg med en sekser eller sjuer tror du? Fisket blir sannsynlig mest fra stranda eller så langt jeg klarer å traske før jeg dukker under :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha vært på foredraget men bor litt langt unna.. :-\ Takk for tips uansett  :)

Må se meg litt rundt etter utstyr..

Vil jeg klare meg med en sekser eller sjuer tror du? Fisket blir sannsynlig mest fra stranda eller så langt jeg klarer å traske før jeg dukker under :P

Skal du ikke ha guide?

Fisket er ikke spesielt godt på strendene rett utenfor San Pedro.

Du bør dra ut med båt, til flatsene sør og vest for øya, og du må vite hvor du skal dra etter vind og vannstand etc etc..

Du kan nok finne en og annen fisk på stranden i San Pedro, men det er ikke bra, og du har båter over alt.

Du kan glemme permit og tarpon på klasse 6, men den duger fint til bonefish og mindre jacks etc.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må vel innom Miami en tur om man trenger utstyr da.. Hmm..

Flemming! Innfinn deg! :D

Det er gode muligheter for å leie bra utstyr i sjapper der nede. Anglersabroad på Caye Caulker er veldig bra, fluer og stenger null prob. I tillegg veldig gode guider. www.anglersabroad.com . El Pescador, www.elpescador.com har ellers alt du trenger på San Pedro. Der får du om du er litt trivelig anlagt(som det virker som. ;).) og kjøper en drink eller to, binde fluer(gratis!) og låne kayak(også gratis!) til å nå noe flotte områder du har helt for deg selv i lagunen bak Ambergris nord. Lenger sør har jeg liten erfaring, men satser på det ordner seg i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass! :o Har du kommet på kant med amerikanerne i tidlig ungdom ;)

Men tror det finnes muligheter for å unngå mellomlande i statene. Feks fly inn til Cancun via London/Frankfurt/Paris og buss/fly videre.

Jepp. Dette er ikke noe problem og en relativt grei busstur. Har gjort det ved flere anledninger. Meget gode bussforbindelser Cancun-Belize(bytte i Chetumal, evt Corozal og båt til Ambergris), men dessverre ingen flyforbindelse.

Ofte billige billeter til Cancun via Amsterdam(KLM).

Edit: Det enkleste og kjappeste er forresten å dra til Corozal på grensa 5 timer i buss. Og fly derfra. Maya Air eller tropic Air flyr meget rimelig innenlands Belize. Gjorde det sist og flyturen i seg selv er veldig fin, da man får sett mye av kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...