Gå til innhold

Trenger bokanbefaling.


Kim W

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg har til nå lest "Fluefiske fra A til X" og "Streamer" av Krogvold, og "Insektlære for fluefiskere" av Sand og Krogvold. Superbra bøker som har gitt meg mye god kunnskap.

Nå som vintern er her suger jeg til meg teori, og er nå på jakt etter enda en "faktabok" som kan hjelpe meg å øke forståelsen og kunnskapen for mitt fluefiske.

Leter en bok som tar for seg av praktisk ørretfiske i elver som renaelva, og fiske i stille vann. Boka bør være på norsk da jeg enklere forstår norskskrevet flueterminologi.

Fokuset ligger speiselt på tørrfluefiske.

Noen anbefalinger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som boka til Staffan L, bare ett kast til, er svært så populær. Satser på denne i første omgang.

Var i Renaelva noen dager i slutten av juli i fjor, og frustrasjonen jeg opplevde der grunnet uvitenhet rundt insektslivet er heldigvis godt i gang med å snu.

Da jeg sto der følte jeg at kastinga gikk greit, men forståelsen for fluvalget uteble. Nå har det snudd seg, begynner å skjønne dette med ørretens føde, men kastinga må justeres litt. ;D

Takk for boktips!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka til Staffan er must.  Men jeg vil også trekke frem tre bøker av en og samme forfatter, Gary Lafontaine. Han står for meg som en bauta når det gjelder god fluelitteratur.  Riktignok er ikke disse på norsk, bortsett fra den ene, "Mine beste fluer" men dog. De to andre er:  Caddisflies  og  The Dry fly.  Veldig enkle og greie å bestille fra USA på Amazon, og relativt rimelige i forhold til tilsvarende i Norge. Det er heller ikke moms på det skrevene ord til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske i skogens stile vann - Alf Rønneberg

Enig, veldig god bok!

Grunde

For meg som bor ved romeriksåsen er nok denne boka viktig, den skal leses umiddelbart etter "Bare ett kast til". :)

Takk for tipset!! :)

Ja,da skulle det være ei bok for deg,bare vær klar over at han hadde(er desverre død) et inntrykk av at fisk i skogsvann nesten ikke spiste døgnfluer,og det er bare tildels riktig,alt til riktig tid er mitt motto i marka,og vi fisket i de samme områdene.

Men han var god på mygg,skikkelig god,også i praktisk fiske.

PS.Nå har jo Stokkebekken noen veldig fine artikler her,sjekk nederst på siden,det spørs om du trenger veldig mye mer enn dette,selv om boka til Alf er verdt å eie!Det er forøvrig ikke ukjente Lars Nilsen som er fotograf i boka. :D

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=37&Itemid=69

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bruke disse bøkene (uansett hvilke du velger) som en pekepinn, og ikke en fasit  ;)

Du vil garantert gjøre deg erfaringer etter hvert som vil snu opp ned på ting du tror du har skjønt . . . det er slik fluefiske er, og det som gjør det så utrolig gøy.

Det finnes knapt regler uten unntak i fluefiske, så man føler rett som det er at man er tilbake til start  8)

Man bør vel være glad for at man ikke kan lese seg til å bli en dyktig fluefisker . . .  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...