Jump to content

Kjell Karlsen

Medlem NFF - 2017
  • Content Count

    720
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Kjell Karlsen last won the day on November 19 2015

Kjell Karlsen had the most liked content!

About Kjell Karlsen

  • Rank
    Aktiv

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det ble lansert et samarbeid mellom Fishspot, Hooked og Ørretens Rike for en tid siden (før jul 2015) hvor dem skal fremme fiske etter Fishspot/Ørretens rike sin modell. Markedføring innenlands og ikke minst utenlands. Dette etter deres egne utsagn. Så vidt jeg husker har dette trekløveret fått 2,65 mill i støtte fra et eller annet departement for å jobbe med dette. (med forbehold om feil i hukommelsen) Kjellemann
  2. Bare en kommentar til Marius om at den gamle boka til Preben er forbausende "up to date". Jeg har hatt den store glede å få fingrene i flere årganger av det gamle bladet Fiskesport fra 1936 til og med 1948. Og når en leser disse bladene oppdager en at karene på den tiden absolutt kunne sine saker og hadde entomologien i orden. Den store forskjellen fra den gangen til i dag er materialene og utstyret som gjør ting enklere og lettere i dag. Men kunnskapen, ja den hadde dem også den gangen. Beklager avsporingen men synes slike ting er morsomt å registrere. Kjellemann
  3. Det er litt vanskelig da behovet og kvaliteten har endret seg over 35 år. Det er liksom noen bøker som var viktigst i starten som fluefisker og fluebinder, også har nye bøker kommet til. Men jeg kan nevne 5 bøker som har betydd mye for meg. Hadde jeg fisket og bundet fluer kun de siste 10 år hadde lista sett helt annerledes ut. - Flugbinding på mitt sätt av Lennert Bergquist - Fluer, Fisk og Fiskere av Preben Torp Jacobsen - Caddisflies av Gary LaFontaine - Vi binder fluer av Pål Krogvold - Flugfiskarens innsekter av Pierrou og Gustavsson Kjellemann
  4. Jeg har i grunnen aldri opplevd dette. Men jeg lurer på om dette er noe som kan skje ved bruk av laser og bråherding? Jeg vet ikke, men har alltid brukt lykt og lengre herdetid. Jeg ser flere bruker laser og at det nærmest koker og begynner å ryke av flua under herding. Kanskje koker limet på et vis eller at det reagerer på annet vis. Som sagt jeg vet ikke men bare lufter noen tanker. Kjellemann
  5. Jeg er nok litt i samme båt og kan snakke utfra egen erfaring uten at jeg vet hva slags muskelplager du har. Jeg begynte å få symptomene på en nerve/muskelsykdom for en 4-5 år siden og fikk for litt over 2 år siden påvist en skjelden sykdom som heter Mysthenia Gravis forkortet MG. Denne sykdommen gjorde meg stort sett sengeliggende for 2 år siden og jeg klarte ikke på noe vis å kaste eller binde fluer som jeg hadde drevet med hele mitt liv. Jeg ble fort klar over at jeg aldri mer ville bli en arbeidskar igjen, men med et behandlingsopplegg over mange år som nå 2 år etter bare så vidt har startet skal jeg komme meg tilbake i et fungerende liv. Mitt første mål jeg satte meg da jeg lå på sykehuset og fikk diagnosen var at jeg igjen skulle klare å kaste med flue og binde fluer. Og både nevrolog og overlege har skjønt at det er min form for trening og godkjent dette i min rehabilitering. Fluebinding begynner igjen å sitte sånn nogenlunde, og kastinga fungerer sånn passe sjøl om en ikke orker så lenge. Det er mye gode tips over her og jeg kan kun snakke for min egen del og de erfaringer jeg har gjort uten at det er noen fasit for andre. 10 fot stenger er for meg bare å glemme. Musklene mine klarer ikke å holde de 10 fotene i gang. 8 fot har jeg og det fungerer greit, men jeg faller allikevel ned på 9 fot stang. Men jeg er avhengig av en relativt rolig og dyp stang. Grepet er veldig viktig for meg blitt og det må være akkurat passe tykt for meg. Et for tykt grep eller for tynt gjør at jeg må bruke unødvendig mye krefter som jeg ikke har til å holde stanga. Vekta er for meg ikke så kritisk, men grepet. Jeg kaster også vesentlig bedre med et fullwells håndtak enn et sigarformet da jeg lettere kan kontrollere og bruke kreftene i håndgrepet og tommelen. Om stanga ikke har det grepet du egentlig skal ha kan du slipe ned, eller du kan bygge opp med tape til tennisrackerter eller sykkelstyrer. Eller du kan få noen til å bytte hele håndtaket. Det er også stangprodusenter som har en customavdeling hvor du kan bestille stanga med det håndtaket du vil ha. Når det gjelder snøre er det for meg helt ubrukelig med kortklump. Jeg mangler presisjon som i gamle dager og da sliter jeg med kortklump. Jeg bruker snører av longbelly type. Det er for meg mye bedre å kaste noen rolige blindkast med mer snøret i lufta enn å kaste med kort klump og kanskje blir bråere i bevegelsene og hurtigere. Lengre snøre i lufta gir for meg en roligere og seinere rytme som er mer behagelig og lettere å kontrollere enn et kortklumpa snøre. Så et lite tips til. Lag deg ei reim eller stropp som du tar rundt håndledd underarm. Den trer du inn på enden av stanga bak snella og strammer opp. Da tvinger du håndleddet ditt i ro, du har riktig grep og du bruker ikke så mye krefter i håndledd og hånd på å kontrollere stanga. Egentlig et nybegynnertriks for de som "vingler" og kaster med håndleddet. Men det gir deg ekstra krefter selv om det er litt statisk. Som sagt dette er mine erfaringer, men de er gjort over to år med trening, banning og sverting og daglige økter for å prøve å mestre et fluekast igjen. Og gleden er kjempestor hver gang et nytt mål nås. Men som sagt, stangvekta er ikke så viktig, men en rolig dyp aksjon som er mer tilgivende og ikke så stakato å kaste med. Kjellemann
  6. Hei du! Jeg vet ikke om det er et fullgodt alternativ for deg Ruffen, men jeg har brukt mye TMC 112TR. Synes den er et godt alternativ, men den har sånn "unormal" størrelsebetegnelse #7 - #9 - #11 - #13 osv... Synes forøvrig som deg at dem er noen surrehuer som har kuttet ut R48. Kjellemann
  7. Etter tre år med store hindringer for de store ekspedisjoner og fisketurer pga helsemessige årsaker er det i år spikret to store turer for meg. Første store turen går til Island i juli og det blir en ny opplevelse med nytt land og ny elv for min del. Så er det spikret en drøy uke i norsk østlandsk villmark med fantastiske venner i august. Her er jeg mer på hjemmebane og har sondert terrenget på flere turer over flere år tidligere. Her har jeg rimelig god kontroll på både innsekter, strømmer/høler i elva og lokalkunnskap som kan komme godt med. Eneste er været en ikke kan gjøre noe med, og oppunder tregrensa i august kan være helt fantastisk men samtidig utsatt for uvær og kulde. Men uansett blir det en stor tur med noen av mine gode gamle kamerater gjennom 30 år. Ellers blir det nok en del dagsturer styrt av vær og vind i nærmiljøet i Telemark og en og annen trip med madrassen bak i bilen på lykke og fromme. Gleder meg til denne sommeren og føler jeg fortjener å bare gjøre som jeg vil i tre måneder. Kjellemann
  8. Denne så tøff ut Robert. Uten at jeg har noe greie på gjedde skal jeg prøve etter beste evne å kopiere litt av denne. Hvor lang er den omtrent ?
  9. Jeg er nå fortsatt av den oppfatning at fassongen på bremmen fortsatt er roten til alle problemer og dævelskap. Det skulle vært slått hardt ned på flatbremmer og sirkuscapser da de første dukket opp. Nå er det nesten umulig å få bukt med. Er omtrent som å bli kvitt ulovlig utsatt gjedde av tvilsom avstamning, kun rotonon som hjelper.
  10. Om du trenger råd om sånne saker for omfangsrike figurer av ulike slag så pling på Robert. Jeg har definitivt ikke på langt nær like god greie på fluebinding og åbborfiske som deg. Men jeg har enda større forutsetninger for å vite noe om slike ting med mange x'er forran. Jeg har en sovepose fra Helsport (skal sjekke hva den heter) i en sånn wide utgave + en sånn kile. Dette trur jeg kosta rundt 2 laken for et par tre år siden, og jeg har faktisk plass ned i denne her. Og sjøl om muttern aldri husker navnet ditt og sier "han tjukken på Lillestrøm" så er nok Kjellemann et par hakk videre enn Robban. Anbefaler kile jeg også. Kjellemann
  11. Jeg synes filmen til Rune og bildene med forklaring som Robert har lagt ut viser mer enn godt nok perfekt hackle jeg. Kanskje ikke sykt perfekt men perfekt ! Følg instruksjonene til Robban og Rune du trønderfiskeren. Ikke mange som binder bedre og mer perfekte fluer enn dem. Kjellemann
  12. Det er også sånn at det "spennende" utvalget varierer veldig fra år til år. Dette er jo levende fugl og noen farger varianter blir noen år borte mens nye kommer til. Det finnes veldig mange flotte fargede grizzlyvarianter blant annet. Men noen år er det rett og slett ikke like mange grizzlynakker å ta av og da blir utvalget mindre dette året. Ta for eksempel cree nakker, de var i flere år nesten umulig å få tak i og ikke bare her i landet. Så plutselig kom det mange på markedet en kort tid og en måtte vite sin besøkelsestid. Jeg har en Champagne jeg kjøpte i 2014, det var kun nr2 av disse som hadde vært innom butikken til Bjørnar på 23 år, og han tar inn ganske mange nakker hvert år. Men når importører/ forhandlere legger inn forhåndsordre for sesong er dette veldig ofte mer en ønskeliste. Nettopp fordi dem ikke vet hvordan sesongen i hønsegården blir og hvor stor produksjonen blir av de ulike slagene. Så når en bestiller 200 nakker er det ikke sikkert dem får mer enn 150, og kanskje er flere ønskede varianter helt fraværende. Mens nye ukjente farger kan komme til. Derfor er det ofte vanskelig å finne akkurat den du ønsker deg eller den som har det lille spesielle. Har vel en samling hanefjær litt utover normalen og har nakker jeg har jaktet på i flere år før jeg har funnet, samtidig som jeg har ei ønskeliste jeg nok aldri vil få oppfylt til fulle. Kjellmann
  13. Jeg støtter svaret til mr.Bean over her til fulle. Også vil jeg utfra egen erfaring si at både Whiting (red label), Hebert Minor (green label) og High and Dry har fantastiske fjær. Men dette er naturmaterialer og hver og en hane er ikke identisk. Derfor vil det kunne variere innen samme kvalitet på to forskjellige nakker. Derfor er det viktig å kunne bedømme det produktet en skal kjøpe selv. Jeg kjøper nakker kun hos forhandler over disk da dette er de produktene jeg er aller mest kritisk til. Jeg kjøper de aldri på nett da jeg ikke kan vurdere dem selv. Jeg har to personer jeg kan kjøpe av å få tilsendt da jeg stoler på dem som ekspeditører og de vet hva jeg skal og vil ha (merkelig nok holder begge disse to til i hver sin butikk på Lillestrøm) Men jeg har faktisk Hebert nakker som har de aller lengste fjærene og som gir meg flest fluer pr fjær, men selvfølgelig er ikke alle nakkene sånn. Ellers opplever jeg High and Dry nakkene som helt perfekte for typisk nordiske fluer. Etter mine begreper er fibertettheten perfekt da jeg faktisk av og til kan oppleve Whiting (red label) som i tetteste og stiveste laget. De har nesten blitt for perfekt. High and Dry har også fler fjær i str 10-14 slik jeg oppfatter det. Men også fargesammenstninger kan være veldig ulike på forskjellige nakker av samme merke og kvalitet. Jeg har flere nakker av samme type men som allikevel er veldig ulike i farge. Blant annet 5 Dark Brassy Dun som alle er veldig forskjellig. Men også Burnt Orange, Dun, Cree osv har jeg i veldig ulike nyanser. Kjellemann
  14. Det viktigste ei flue må inneholde for min del er ikke det ene eller andre materialet. Det er rett og slett tanken bak og forståelsen av egenskapene til den flua jeg skal binde. Ei flue for meg kan være ganske enkel og rufsete, men også ganske detaljrik eller tradisjonell. Men det ligger alltid en tanke bak hvilke egenskaper med flua som skal dyrkes frem. I mine år som fluebinder fra jeg var guttunge har jeg hatt mange venner og ulike læremestere innen fluebinding. Og spriket mellom de perfekt fotomodeller til de banalt enkle rufsefluene disse lager er stort. Men de har alle innebygde kvaliteter og egenskaper som ikke utelukker det andre. Å si at ei flue ikke trenger detaljer for å være god vil ofte være riktig, men kan like gjerne være feil. For meg er fiskemetode og fiskested en viktig faktor når jeg binder ei flue. Derfor vil for eksempel mine fluer for stille vann være mer detaljrike og mer "perfekte" enn de fluene jeg for eksempel bruker i sterk strøm. I det ene tilfelle vil fisken ha god tid til å se flua på rolig flate, mens i det andre tilfelle må fisken bestemme seg raskt og har et mer utydelig bilde av flua som kommer forbi. Så derfor er det ingen fasitsvar på hva flua må inneholde, og har en bestemt seg for at flua ikke må inneholde mer enn de og de materialene har en stagnert i mine øyne. Behovet for ulike fluer kommer med erfaring fra ulike fiskesituasjoner. Men en ser også en mengde fluer som er helt ubrukelige som fiskefluer til tenkt formål bli presentert. Det har rett og slett med forståelsen for hvordan ulike materialer virker og balansen i flua å gjøre. Hjelper ikke at ei flue er perfekt stilt opp på et bilde om flua bikker over ende eller synker når den skal flyte. For å forklare min filosofi rundt dette. Skal jeg binde ei tørrflue, gjerne en døgnflueimitasjon så skal den flyte. Da er materialvalgene for min del gjort utfra de egenskapene denne flua skal ha. Krokvalget vil være et kompromiss, lettest mulig eller litt sterkere. Dette valget gjør jeg utfra hvor jeg skal bruke flua og hva jeg forventer å få på den. Så er det halen, den vil jeg skal være med å balansere flua mi og derfor sprer jeg den ut i vifteform eller i to bunter med ca 45 graders vinkel. Da balanserer flua mye bedre enn om det bare er en bunt som peker rett bakover. Når det gjelder kroppen skal den gi best mulig flyteegenskaper utfra det volumet den skal ha. Og for meg (jeg presiserer meg) er det da helt ubrukelig å bruke for eksempel en quillkropp med lakk under eller uv-lim oppå. Den kroppen har i seg selv ingen flyteegenskaper og vil være med på å dra flua under om den bryter filmen. Men den type kropp er igjen ypperlig på en klekker eller nymfe hvor kroppen faktisk skal bryte vannfilmen og befinne seg under. Jeg bruker derfor som regel en dubbing som har egenvekt lavere enn vann, som danner litt luft og som trekker til seg impregnering. Så er det vinger, hackle osv. Her bruker jeg stort sett det alle andre bruker av cdc, hår, hackle osv. Men i tillegg til at selve proposjonene og avtrykket blir riktig er det også en stor fordel om disse materialene noen ganger bremser opp landinga med luftmotstanden, spesielt på stille vann. Så for meg er cdc (ja jeg bruker det jeg også for de som måtte lure) et mer naturlig valg på ei flue som skal fiskes på stille vann enn en som skal fiskes i striere strøm. Flua jeg skal bruke i strøm er gjerne litt kraftigere dresset med tanke på hackle og hårvinger eller polygarn. Dette ble kanskje mye visvas, men poenget mitt er at fluene i mitt skrin alltid må inneholde ulike materialer og ulike grader av perfekthet utfra hvem hva hvor. Kjellemann
  15. Som et lite tillegg til alt det Robert sa som er helt riktig. Uv er som Robert sier ikke til stort annet enn finish til slutt eller til å bygge opp et hode, øyne eller som top-coating. Uv limet trekker gjerne ikke inn i materialene og om det gjør det så herder det ikke inne i flua om du skjønner. Det herder ikke gjennom sånn som epoxy, lakk og superlim. Så om Uv limet trekker inn i materiale vil det allikevel bare være det som ligger åpent til for lys som herder. Var kanskje helt unødvendig å si dette men som Robert, jeg kommer ikke utenom epoxy og superlim. Kjellemann
×
×
  • Create New...