Gå til innhold
  • 0

Hjelp til snelle størrelser


Lotusblom

Spørsmål

Hei. Eg er litt fersk angående Fluefiske, eg har snelle og stang, men vet ikke hva som passer til hva, har altså tenkt meg et nytt sett til Ørretfiske. Det eg lurte på var hvilke størrelser eg trenger innen Ørretfiske.Eksempel på størrelser er jo 4-5 6-7, men hva er til hva?? :)  Takknemlig for svar.  :D

Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Kommer jo selvfølgelig ann på hva slags ørretfiske du har tenkt til å bedrive, men jeg vil vel si at klasse 5 er den klassen med mest allround-egenskaper til ørretfiske. Da kan du fiske i skogsvann, i elver, og etter sjøøretten de dagene det er fint vær. Selv har jeg stenger og sneller i klasse 3, 5 og 7, og alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

innenlands ørret til middels elver og vann , 9 fot klasse 5# velg en stang som ikke er for stiv , da går timingen lettere,.

Velg WF ( weight forward) snøre flyt i samme klasse , begynn med ett snøre som ikke har altfor lang belly/klump , da er det lettere å spenne stanga på kortere line.

Legg mer penger i en stang som er god å kaste med , og ei rimligere snelle , snella til innenlansds ørretfiske i Norge , frå skjelden eller aldri kjørt seg skikkelig ( unntak av finnmark og feks Kolahalvøya , men neppe de første plassene du oppsøker som fersk fluefisker.

Sage VT 2 finnes på salg hos Norsik fluefiske , kanonstang å kaste med , til redusert pris......

snella bør romme 50 meter backing og ett wf 5/6

det får bli mitt bidrag , kommer sikkert noen innvendinger.....men legg mer penger i stanga enn i snella , du kan supplere med vassere snelle senere...

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker bare dyre stenger - med ett unntak:  Min Vangen Rambler 604 #5 har fulgt meg i mange år, og denne stanga benyttes både til sjø og innlandsfiske.  Det er ikke noe finfiskestang, men den har power, duger i vind - og gir lange kast.  Den har fast plass - i den romslige Orvis-tuben - på utsiden av futteralet hvor Helios-stanga ligger, og den benyttes flittig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...