Gå til innhold

Tips til ny pakke i klasse 5.


Anders WS

Anbefalte innlegg

Etter uventet gode eksamensresultater (hidden brag) i år, så har jeg muligens bestemt meg for å belønne meg selv med et kjøp av nytt sett i 5er-klassen. Har bare en stang som fulgte med i et start sett til 999,- en gang i tiden, samt supplert med ei billigsnelle. Derfor er jeg nå på utkikk etter en ny stang, snelle og snøre i denne klassen, som er litt over den standarden jeg er vant til fra før.

Budsjettet bør helst ikke gå over 3500,- til 4000,-

Alt avhenger egentlig av hva som kommer inn på kontoen i løpet av denne og neste måned, men det er greit å være føre var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Gratulerer med gode resultater!

Jeg skulle uten å tveke velge denne komboen for den økonomien:

Snelle

Danielsson F3W 2Six

på Sportsbutikken har du bra pris med line og backing inkludert til 2214 NOK

http://www.sportsbutikken.no/index.html?lmd=39939.319491

Stang

Loop Opti Stream #5 '9

Fra skittfiske, mulig den finnes til bedre pris et annet sted, 2399 NOK

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55887

Sum: 4613 NOK Litt mer enn du ba om, men her har du en kombo som du kan bruke i maaaange år fremover. Har hatt min Danielsson i ti år og de fire siste i sjøen og det er ikke antydning til noe hassle med den. Skandinavisk kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raymond har ett veldig godt forslag.

Men selv ville jeg sett litt på denne:

stang: winston passport, eller vsl. (Passport har jo fått veldig go kritikk hitil.)

snelle: Nautilus FWX, eller så kan du sikkert få FW til en fornuftig pris.

Nå er ikke jeg sikker på hvor mye passport koster i norge men på bobmarriottsflyfishingstore.com fåer du en passport og en FWX til

450 dollar som er litt under 3000 norske kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært student selv, så den skjønner jeg :)

Du setter jo opp ett budskjett her som man forholder seg til, og da regnet jeg med du ville ha utstyr til den prisen. Hvis du derimot vil bruke minst mulig på dette er det nok et kjempefint sett der med den Stix'en.

Så hvis du har 3-4.000 å bruke ville jeg handlet meg noe skikkelig en gang for alle, og sluppet å ta denne runden neste vinter. Personlig mener jeg de forslagene som har kommet her og spessielt det brukte, utdanker kvaliteten til settet du vurderer.

Men som sagt bare min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for Eikre`s Fluvios. Får enorm omtale her inne, og mange lovord fra de som har testa.

Driiitkule sneller også, men de koster litt mer. Genialt system med flere spoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og sluppet å ta denne runden neste vinter. Personlig mener jeg de forslagene som har kommet her og spessielt det brukte, utdanker kvaliteten til settet du vurderer.

Men som sagt bare min mening ;)

Men da har han jo ingen go unnskyldning til å kjøpe ny neste år!!!

next best, etter å ha årets peneste fisk, er følelsen av å motta ei flunkende ny "drømmestang"/snelle og fantasere om hvor bedre den er ennn det gamle utstyret... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for Eikre`s Fluvios. Får enorm omtale her inne, og mange lovord fra de som har testa.

Driiitkule sneller også, men de koster litt mer. Genialt system med flere spoler.

Det er vel den beste stangserien som er produsert per dags dato om jeg tolker erfaringene riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop multi er og et alt, Hvis du hadde vært min sønn ;D ;D ;) så hadde jeg bedt deg tenke litt fornuftig og valgt ei stang i "middelklassen" som lpxe-multi-stix el. Da får du ei stang som så god at det ikke står på utstyret. Kan være kjekt å ha penger til noen nye snører og.

Det er minst like viktig å ha slike ting i orden.

Kansje litt ot det?

Det er så mye bra nå at du har større problemer med å finne noe dårlig en noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange 5'er stenger av ulike merker. Etterhvert som kasteferdighetene har bedret seg, har jeg blitt mer glad i litt mykere stenger, men ikke for myke. Det jeg også har erfart er at ulike snører fungerer forskjellig på ulike stenger. Vær derfor litt nøye på at stang og snøre passer sammen. Det finner du ikke ut uten å prøve sakene selv.

I går prøvde jeg en Fario 9' #5 med et Rio Grand snøre i samme vektklasse. Den kobinasjonen likte jeg veldig godt.

Eikre stengene har jeg også hatt gleden av å prøve. De kan virke litt stive med det samme, men det er før du prøver dem i en fiskesituasjon. Jeg liker dem veldig godt.

Om du er nybegynner, eller dreven så kaster du like bra med disse stengene som de mer kjente merkevarene. At de koster det halve betyr ikke at de er halvparten så gode. Relatert til egne kasteferdigheter, mener jeg Fario stangen jeg har prøvd og Fluvius stengene er fullt på høyde med de mer kjente merkene. Ulempen er at andre hånds verdien ofte synes litt lav hvis du skal selge dem. Men, husk at  når du  kjøper du en "merkestang" til over 6000 så får du sjeldent mer enn havparten for disse brukt uansett.

Selvsagt kan det være moro å eie en stang av et kjent merke. Men, det koster gjerne litt ekstra og gjør deg sjeldent til en bedre kaster eller fisker.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...