Gå til innhold

Testbilder av div ting uten mål og mening.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Det første bildet er tatt med Auto WB. Med D700, som er et av de som måler best WB på markedet i dag.

Altså, slikt grått trist vær er ekstremt dårlig til å ta rett farge/WB i.

Det andre bildet er målt WB der JEG står. DVS, er lyset annerledes 100meter unna, blir dette også feil.

Men det er den beste måten å komme "så rett som mulig på".

Det siste bildet holder jeg et gråfilter forran med venstra, og kamera i høyra. Bare for å se effekten av filteret.

INGEN av bildene er redigerte, bare konventert til JPG. Dette var bare for å vise forskjellen på WB Auto og justert.

Her har jeg ikke prøvd å ta best mulig bilde, redigert mye osv. Bare viser utgangspunktet :)

Det var ingen kritikk av bildene heller,mest for å fastlå det du la ut,og da ser vi jo(siden du påstår at D700 måler WB så riktig,noe jeg ikke har noen som helst grunn til å tvile på  :) ),at selv det kameraet ikke fikser rett WB i alle situasjoner på autoinnstillinger.

Tok det ikke som kritikk :)

Du er alltid konstruktiv, og det liker vi.

Men måtte bare presissere det jeg glemte å skrive i første innlegg.

Det er ikke problem å ta bilder i bra lys. Det er i møkkavær vi sliter :)

Grunnen til at jeg nevnte dette med D700, er at jeg leste et stortest om WB på 4-5 forskjellige merker. Nikon kom best ut der, og kom litt ned på lista når det kom til fokusnøyaktighet eller hva det var. Der var Canon et hestehode fremfor. Jeg husker bare hvor jævli feil "de beste" på markedet målte WB i noen få lystyper. 80% av tiden måler det veldig bra, men noen ganger bommer det totalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laga en demo.

Gikk ut i hagen og tok et bilde på auto WB.

EKSTREMT dårlig lys, og bildet er "boss".

Endret WB i etterbahandling, og bildene er ikke redigert i det hele tatt utenom WB. begge tatt i RAW, lagret i JPG.

PS!! Dette er ikke no bra bilde, bare knipsa for å vise foskjell på WB før og etter :)

Uredigert:

5377741890_038eb0f86a_b.jpg

Endret WB og ingenting mer.

5377141941_ec296a916b_b.jpg

Ja.....WB er viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laga en demo.

Gikk ut i hagen og tok et bilde på auto WB.

EKSTREMT dårlig lys, og bildet er "boss".

Endret WB i etterbahandling, og bildene er ikke redigert i det hele tatt utenom WB. begge tatt i RAW, lagret i JPG.

PS!! Dette er ikke no bra bilde, bare knipsa for å vise foskjell på WB før og etter :)

Uredigert:

Endret WB og ingenting mer.

Ja.....WB er viktig :)

Markant forskjell.

Takker og bukker for masse nytt info gutta. Neste foto fra denne kanten har custom hvitebalanse ;D

Gisle

Og nå er du ute å tester ?

Og JEG takker og bukker for at Andrè brun gidder å lære meg alt dette her :)

Sitter med en liten følelse av at jeg skylder han ei flaske og to snart :)

André er gull,virkelig !

Kult å se forskjellen. Jeg liker det tredje bildet best. Bra kontraster og farter og bakgrunnen blir ikke bare grå melkesky.

Det ser det ut som du har rett i,etter å ha sett litt nærmere på det midterste,er nok en smule utbrent(overeksponert) i hvitpartiet,men ikke mye,muligens skulle jeg klart å gjort litt med RAW-fila.(Du trenger ikke sende den,Henning,gidder ikke nå! ;) .Dessuten ,du bruker NikonRGB,og da blir jeg hjelpeløs så lenge jeg ikke har PS. 8) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et mobilbilde av Julian, som forteller til Gizto at alt du ser er pappa`n min sitt. ;D

[attachimg=1]

MEGET bra til å være telefon :) Kult motiv også :)

Claus: Snop :) Ser bra ut dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oliver

Gradert gråfilter. I hvilken sammenheng brukere dere dette? Er det noen som bruker det mye?

Jeg har et slikt et, et firkantet et. Her er et bilde, rett fra kamera, der jeg har holdt kamera med høyra, og holdt filteret framfor.

Skulle nok hatt stativ osv for å fått det bra, men dette er bare for test.

Er det vanlig å bruke slike filtre for å få himmel og "bakken" riktig eksponert?

5564070762_7387132635_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gradert gråfilter. I hvilken sammenheng brukere dere dette? Er det noen som bruker det mye?

Jeg har et slikt et, et firkantet et. Her er et bilde, rett fra kamera, der jeg har holdt kamera med høyra, og holdt filteret framfor.

Skulle nok hatt stativ osv for å fått det bra, men dette er bare for test.

Er det vanlig å bruke slike filtre for å få himmel og "bakken" riktig eksponert?

5564070762_7387132635_b.jpg

Litt mye blåstikk i bakgrunnen,vet ikke om det lar seg fjerne,ellers ser det veldig bra ut,har du kjøpt sett til gråfilterplater ? ....med holder?

Lars bruker mye gråfilter,send ham en PM hvis han ikke er innom her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Nei, har bare kjøpt et. Eller fikk det mned en gang i tiden. Husker ikke hvilken EV det er, og har ikke holder. Holdt kamera med høyra, og filter med venstra. Bildet er ikke redigert, la det bare inn for å vise effekten og stille spørsmålet.

men ser fort at det kan være noen muligheter her ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...