Gå til innhold

Litt småkasting på Ulefoss kunstgressbane


bjorni

Anbefalte innlegg

Vi er noen medlemmer av  Landsmarka Jeger & Fiskeforening som trener litt fluekasting på kunstgressbanen på Ulefoss  tirsdag kveldene mellom kl. 21.00 og utover natta. Ja, det blir ofte seint for tiden går så alltfor fort.

Det er bare å møte for alle som er interesserte i å lære seg fluekasting eller å trene for å bli bedre!

Vi er så heldige å ha med en kar som har puslet en del med dette og som begynner å bli rimelig god. I fjor sommer slo han resten av verdenseliten to ganger i konkurranse.  Han er rimelig god til å forklare oss andre også, og det gir resultater.

I kveld kastet Micke 42 meter med med en Winston BIIIx 9' #5 stang og et Cortland Sylk DT snøre #5. Folkens, det er rett og slett imponerende og ikke minst inspirerende å se slik kasting. Men, det er også veldig moro å se de andre gutta strekke lina 32 og 33 meter.  

Men, det er ikke bare lengdekasting det dreier seg om. Det som kanskje gleder aller mest er fremgangen flere av oss opplever. En av oss startet med fluekasting for 3 uker siden og nå sitter dobbeltrekket. Han er allerede klar for sesongen som ligger forann oss.

I kveld fikk vi besøk av noen trivelige vest-telemarkinger som har samme tvilsomme diagnose som oss. Det var dem som dro Winston BIIIX stengene opp av sekken og vi fikk gleden av å prøve. Vel, vi kunne by på noen godsaker vi også :) Vi fikk testet mange fine kombinasjoner i kveld og slukket litt av verste fiskefeberen...., eller ... kanskje ble den enda verre.....

Trivelig var det, veldig trivelig :)

Det er plass til flere, det er bare å hive seg på. Fremover så vil vi informere om aktiviteten her.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er noen medlemmer av Landsmarka Landsmarka Jeger & Fiskeforening som trener litt fluekasting på kunstgressbanen på Ulefoss  tirsdag kveldene mellom kl. 21.00 og utover natta. Ja, det blir ofte seint for tiden går så alltfor fort.

Det er bare å møte for alle som er interesserte i å lære seg fluekasting eller å trene for å bli bedre!

Vi er så heldige å ha med en kar som har puslet en del med dette og som begynner å bli rimelig god. I fjor sommer slo han resten av verdenseliten to ganger i konkurranse.  Han er rimelig god til å forklare oss andre også, og det gir resultater.

I kveld kastet Micke 42 meter med med en Winston BIIIx 9' #5 stang og et Cortland Sylk DT snøre  #5. Folkens, det er rett og slett imponerende og ikke minst inspirerende å se slik kasting. Men, det er også veldig moro å se de andre gutta strekke lina 32 og 33 meter.

Fy søren, Micke.. du er helt rååå! Gratulerer med et sykt langt kast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for en trivelig kastekveld i går. På programmet stod selvfølgelig generell kastetrening, men også prøving og testing av forskjellige stenger og snører.

Jeg fikk testet mine nye Eikre-Fly Fluvius 4M og 5M. Disse ble prøvd med en rekke forskjellig liner i forskjellige snøreklasser. En må venne seg litt til disse stengene. De har en veldig jevn aksjon og kan nærmeste virke litt "døde" og uinnspirerende i begynnelsen.

Har lært meg at det lønner seg å starte kastingen rolig og kontrollert uten for mye line ute. Tenker meg en fiskesituasjon og prøver å "fiske" med presise korte kast. "Fisker" meg utover og øker lengdene. Oppdager plutselig at det ikke er så mye snøre igjen og har fremdeles ikke tatt i for mye.

Den "døde" følesen erstattes etterhvert av en følese av "helhet" og "kontroll". Og det er det jeg er ute etter. Når jeg fisker så skal jeg konsentrere meg om fisket og ikke kastingen.

Jeg prøvde prototypen av Fluvius 5M i fjor sommer under praktisk fiske, så jeg hadde forventninger til produktet. Jeg angrer ikke på kjøpet av disse stengene som kommer til å bli  brukt mye fremover. Dette er fiskestenger.

Raymond her på forumet likte 4'ern men ga 5'ern karakteristikken uferdig. Det er en karakteristikk jeg ikke kan forstå, de føltes ferdige begge to.

Både 4M og 5M ble prøvd med Guideline Highwater (det nye) og Carron snører i #4 og #5. For meg fungerte begge kombinasjonene veldig bra.

Ellers så testet vi Fluvius #6 med Airflo Ridge CLEAR #5/6 fast intermediate. Dette er en fin kombo for SØ og ikke minst fjellfiske og kommer til å bli med meg på mange turer.

Nå vil sikkert noen tro jeg er sponset av Eikre-Fly siden omtalen blir så ensrettet positiv. Svaret er at det er jeg ikke (med unntak at jeg fikk en caps av Erik Eikre, som jeg traff for første gang i fjor sommer) Jeg er en vanlig fluefisker som må kjøpe utstyret mitt selv, som de fleste andre her. Begynner å se på meg selv som litt erfaren etterhvert. Har holdt på med fluefiske i 20 år nå, så noe har jeg vel fått med meg.

Fisker og kaster sammen med Micke, som er en del av Eikre-fly teamet. Det er vel uungåelig å ikke bli påvirket av Micke, ikke minst når det gjelder kasting. Men, jeg mener at jeg stort sett har egen dømmekraft så noenlunde i behold.

Takker for en trivelig kastekveld. Beste medisin mot vinterdepresjon ved siden av fluebinding!

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo dere..

Imponert over att dere tok turen ut i -7  :D

Utrolig gøy å se at flere får opp øyene for det å bruke

litt tid på den tekniske delen av fluekastet..

Igår var vi 5 mann på banen og to av de kjører helt

fra kviteseid.... rett og slett imponerendes..

Ble mange komboer prøvd i løpet av kvelden og

mye prat å morro..

Gøy at du deler dine erfaringer Bjorni..

Kult at du likte 9 fot #7 Tor Arne  ;D

Så på deg i vikingskipet at den passet deg.. Stå på..

Håper dere møter opp neste tirsdag kl 21 og...

Det gjør jeg..

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...blir visst litt pyse i denne sammenhengen jeg da. Syntes det var hakket for kaldt sist tirsdag, håper bare at denne gråbeinkulda snart skal slippe taket. Håper at Yr tar litt feil om tempen i morra kveld... er jo skikkelig morro der nede på banen. Får kanskje venne meg til å kaste med hansker eller votter på.  Men søndag utpå dagen var det faktisk ok å kaste litt i sola her hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir arrangert en lindrende kveld for dem med Winston psykoser på Ulefoss kunstgressbane kl. 20:00 i kveld. Ellers så er det fullt mulig å få testet Eikre stenger også og få noen tips til forbedret kasting nå rett før sesongen drar i gang.

Selvfølgelig er alle fluefiske interesserte velkommen.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste tirsdag så blir tema vannkast. Det lærer vi best stående i vann. Vi kommer ikke til å sette kunstgressbanen under vann, men møter opp der kl. 18:00. Det er fremdeles kaldt i vannet så ta på noe varmt under vadebuksene.  Vannkast treningen foregår i Nordsjø med Micke som instruktør.

Dette er gratis for alle medlemmer i Landsmarka Jeger&Fisk, men ingen vil bli jaga :) Hmmm, dette gleder jeg meg virkelig til. Utrolig praktisk å kunne utføre slike kast riktig.

Ellers så blei det litt kasting og en del juging i går også. Vi ble prøvekaniner for noen nye Eikre snører. En kan si hva en vil om Eikregubben. Peiling på flue fiske og flue fiske utstyr det har han. Linene falt i smak. Ikke laget for laaaaaaaange kast, men for fisking og det er stort sett det jeg gjør når jeg beveger meg ute om sommeren. Perfect match for Fluvius 4M og 5M i alle fall. Gleder meg til å teste dem i real fiske situasjon. 

Alle som møtte greide til slutt å kaste 35 meter! Det vil jeg si er et greit resultat av vinterens øvelser. Vi hadde ikke med målebånd så kanskje var noen langt over :rolleyes: ::) Uten målebånd ble ting vanskelig å dokumentere, men skitt au, det gjorde godt for selvtilliten nå rett før sesongstart  ;D ;D

Husk vadebyxor neste tirsdag kl. 18:00. Må ta værforbehold...

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ulefoss blåser det hatter og høy i dag. Det medfører også en del bølger. Med andre ord ikke ideelle forhold for å lære vannkast. Vi må desverre utsette dette enda en gang. Micke stiller på kunstgressbanen kl. 21:00 dersom andre skal. Selv sliter jeg med noen infeksjoner i kroppen og stiller ikke i kveld.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...