Gå til innhold
  • 0

Fluevalg


SYltefjord

Spørsmål

Finner ikke så mye info om fluevalg til de forskjellige landsdelene.

Eller brukes kansje de samme fluene over hele landet...

Er ute etter fluer som fungerer bra på fjellet i nordland/troms. Til både ørret og røye...

Blir å fiske i både vann og elv.

Så har jeg ett spørsmål angående fluestang.  Har en billig 6# stang som jeg skal bytte ut..

Velger jeg en klasse 4 eller 5?

Tror kansje jeg velger en klasse 5 i år og så investerer i ei klasse 3 til neste år.

Noen som har ett godt råd angående stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Fluevalg vil i stor grad være avhengig av sted, årstid og tid på dagen :) I utgangspunktet kan du bruke de samme fluene over hele landet.

Her er en del tips til gode fjellfluer:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6938.0

Stangvalg kan jeg ikke hjelpe deg med. Det er nesten som å spørre om hvilken bil vil du ha anbefalt. For meg blir det fort å svare feil og anbefale deg en hel buss. :)

Selv liker jeg å fiske med lette stenger i små vann og elver. Da kan en 4'er være passe. På større vann så tyr jeg gjerne til litt kraftigere utstyr. Kjenner gode fiskere som sjeldent bruker lettere utstyr en #5. De er imidlertid flinke til å kaste og gjerne med laaaaaang fortom.

Før du kjøper stang så test den sammen med et egnet snøre før du kjøper. Å riste litt i en stang i butikken gir ikke svar på noe som helst. Det beste er å bli med noen som kaster og test forskjellig utstyr. Det er ikke slik at "one size fits all", vi er forskjellige og derfor liker vi forskjellige stenger.

Å anbefale deg hva jeg personlig blir derfor alltid et skudd i blinde og blir like fort feil som riktig.

Lykke til!

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Finner ikke så mye info om fluevalg til de forskjellige landsdelene.

Eller brukes kansje de samme fluene over hele landet...

Er ute etter fluer som fungerer bra på fjellet i nordland/troms. Til både ørret og røye...

Blir å fiske i både vann og elv.

Så har jeg ett spørsmål angående fluestang.  Har en billig 6# stang som jeg skal bytte ut..

Velger jeg en klasse 4 eller 5?

Tror kansje jeg velger en klasse 5 i år og så investerer i ei klasse 3 til neste år.

Noen som har ett godt råd angående stang?

Ser at Bjorni har svart veldig godt på det meste, men jeg tror det er lurt å kommentere det med stang. Det virker som om du har tenkt å fiske på fjellet for det meste og jeg vil vel tro at vind er et like stort problem i nord som det er hos her på østlandet. Basert på det og det faktum at du antakeligvis er nybegynner, så tror jeg kjapt at du bør utelukke 4er stang, fordi lettere utstyr er vindutsatt og tricky å kaste med hvis du sliter med noen av de vanlige nybegynnerfeilene. 5er kan være godt nok, men jeg vet om flere fjellfiskere som reiser på tur med tyngre stenger og snører, rett og slett for å sikre seg at turen ikke går i dass. Så kanskje er det lureste å oppgradere 6 er stanga (hvis det er kun fjellet som er målet..). Bjorni sier litt om egnet snøre og jeg tror at du finner flere snører som egner seg i litt vindutsatte områder, spør i butikken eller oss her på forumet.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...