Gå til innhold

Fluebindematerialer og holdbarhet


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser så mange fluer med CDC som materiale her. Jeg opplever det som et fantastisk materiale på mange måter, men lurer på hvordan dere opplever "holdbarheten" til fluene. Hvor mange fisk tåler en CDC-flue? Behandler dere fluene på en lur måte etter at det har vært fisk på flua?

Er det noen av dere som foretrekker andre materialer til bruk i tørrfluer? Hjortehårsvinger?

Beste hilsener

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

cdc fluer er ikke holdbare......cdc fluer kan impregneres med impregnering for cdc.....bytt til my flue etter at du har fått fisk eller skyll og tørk flua i celicagel, eller damebind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å tørke flua mange ganger, på forskjellige måter.. Har konkludert med at det er bare å bytte istedenfor.. Går mye fortere, og

man unngår at flua synker istedenfor å flyte når man tar sjansen litt for tidlig fordi man er ivrig..

Jeg gjør ikke dette bare på fluer med cdc, men mange andre også.. Ser det litt an rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

cdc fluer er helt konge. Blir de grisa til med fiskeslo, skyll dem godt i elva/vannet og la dem få en tur i tiemco dry dip så er den så god som ny :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cdc fluer er helt konge. Blir de grisa til med fiskeslo, skyll dem godt i elva/vannet og la dem få en tur i tiemco dry dip så er den så god som ny :D

Terje

Viktig poeng Terje!,skylle flua godt før tørking,men det gjelder andre materialer og,polystoffer kan man jo nesten blåse tørre etter skylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som gjør det har jeg sett. Ikke så fryktelig mye på døgnfluer, men hjortehår blir jo brukt mye i vårfluer.

Jeg selv bruker egentlig nesten bare polygarn i mine duns. Bruker mer cdc i klekkere, vet ikke helt hvorfor.. Er vel fordi jeg syns det er lettere

med garn istedenfor cdc..

Terje bruker, som man ser i inspirasjonstrådene, både hjortehår, cdc og polygarn veldig kreativt. Jeg er påpasselig med å alltid stikke hodet innom inspirasjonstrådene for å la meg nettop inspirere, både av hans fluer og mange andre her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har, som Terje sier, ikke hatt noe problemer til å få ei cdc-flue til å bli som ny igjen med ei skylling i vann og derpå behandling med impregnering. Bruker også Tiemco sin men det finnes sikker mye annet som er like bra. Vil påpeke at dette gjelder på flatt vann som for eksempel i Renaelva. I elver med mer urolig overflate bruker jeg helst fluer med et godt hackle og hår fra rådyr, hjort og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det jeg synes er så forttreffelig med cdc døgfnfluer ar fiskeegenskapene, vel og merke derom de er lettdressede....fiskeegenskapenes store + gjør at jeg skiter i hvor mange fisker som kan fanges på en flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Gjør følgende med mine CDCfluer. Skyller i vann, tørker godt i amadou, og dypper i drydip. Funker gull, og er den beste oppskriften jeg har testet. Evnt en dryshake etter amadou, men det er bare nest best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

siden mengde fluer er nevnt her så er det ikke viktigst hvor mange fluer man har i flueesken, men om man har anledning til å binde opp noen av de riktige når man er ved fiskeplassen, da er cdc et suverent materiale for å "tvinne" sammen noen enkle raske fluer som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden mengde fluer er nevnt her så er det ikke viktigst hvor mange fluer man har i flueesken, men om man har anledning til å binde opp noen av de riktige når man er ved fiskeplassen, da er cdc et suverent materiale for å "tvinne" sammen noen enkle raske fluer som funker.

Er veldig enig med Staffan i det. Man kan lage knallbra imitasjoner ev både døgnfluer, vårfluer og mygg med kun cdc. En pose med litt blanda farger av cdc, ei spole med bindetråd, også har jeg ei sånn lita stikke man kan skru fast i ei rot eller lignende. Trenger egentlig ikke noe mer og det veier vel sånn ca. 100 gram i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

har tenkt å binde noen vespertina og marginata fluer i dag, men på beskrivelsene jeg fant her var det brukt body quill på kroppen, og det har jeg ikke.. er det noe annet som kan brukes? kalkunbiots f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei.

har tenkt å binde noen vespertina og marginata fluer i dag, men på beskrivelsene jeg fant her var det brukt body quill på kroppen, og det har jeg ikke.. er det noe annet som kan brukes? kalkunbiots f.eks?

Gåsebiots, superfine dubbing av noe slag, kalkunbiots, kapok, forlenga kropper av polychenille/microchenille etc etc....... du har mange muligheter :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...