Gå til innhold

Fiskesesongen har nå startet i Porsanger


asghegg

Anbefalte innlegg

Tok turen til et vann i dag hvor det er flere åpne råker. Grunnet mye vind så ble det nymfe isteden for fjærmygg.

Jaggu ble det fast fisk, en flott liten Røye. Størrelsen betyr ingenting når den første for sesongen biter på ;D

Herregud hvor flott det var å starte sesongen 8)

post-3527-13949887262215_thumb.jpg

post-3527-13949887262641_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Frykter at det kan bli St.Hansfiske i Finnmark denne sommeren

Ja, det virkler som om indre Finnamrk kan bli veldig tidlig. Noen "locals" med peil?

For resten av Nord-Norges fjellstrøk tror jeg ikke det blir spesielt tidlig.

Har ikke sett sånne snømengder siden 90-tallet, og isen er tjukk og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite snø på indre, men tror kysten blir relativt normal, kansje noe sein ift. de siste årene.

Har et par "referansevann" i Hammerfest. Har de siste fem årene vært isfrie mellom 6.mai og 11.mai.

I år tror jeg isen ligger der til nærmere 17...

Isen har stort sett vært tynn i vinter som følge av tidlig frost med påfølgende store snøfall og fraværende mildvær.

Observerte sesongens første sjørøyer i havnebassenget i hammerfest idag, samt vakende ørret i et råk på et av vannene her.

I tillegg ramler det inn rapporter om mye grov sjøørret (største på 7,5 kg sist fredag) og LAKS tatt både på flue og sluk i Altafjorden.

Vintervandrende fisk som bader i sild og lodde.

Begynner å bli litt rastløs nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper isgang om halvannen til 2 uker i altaområdet. De lavereliggende vanna altså. Stor sjøørret i Altafjorden sier du? Da har den i alle fall dodga fluene mine greit. "De andre" jeg kjenner som dorger har heller ikke fått noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at smeltingen går tregt for tiden, var med flere vann i dag hvor en kun kunne skimte åpen råk enkelte steder, skuffende.

Smeltingen har stoppet opp etter det kom en bølge med nordavind, kald sur vind.

Senere i dag dro vi noen til sjøen, ikke langt fra Stabbursnes, flott vær, stille og fint, men solen lot være å komme frem

Legger ved et bilde fra turen

Legger ved to andre snøbilder fra i går, snakk om kontraster

post-3527-13949887405733_thumb.jpg

post-3527-13949887406221_thumb.jpg

post-3527-13949887406573_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at smeltingen går tregt for tiden, var med flere vann i dag hvor en kun kunne skimte åpen råk enkelte steder, skuffende.

Smeltingen har stoppet opp etter det kom en bølge med nordavind, kald sur vind.

Senere i dag dro vi noen til sjøen, ikke langt fra Stabbursnes, flott vær, stille og fint, men solen lot være å komme frem

Legger ved et bilde fra turen

Legger ved to andre snøbilder fra i går, snakk om kontraster

Fiska mye ved det første bildet ditt. Var brukbart sjøørretfiske der for noen år siden...                 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har virkelig stagnert her oppe, med kald nordavind, og 2-3 grader. Har vært i de nærmeste vannene i lavlandet, og fisken har begynt å vise seg med flott vak.

Fikk høre i dag av noen ansatte i kommunen som har vært på fjellet med scooter for å hente ned stikker, og de kunne fortelle at det var kraftig med vinter ennå på fjellet :-[

Til helgen skal det bli bedre vær, så da kommer jeg nok til å rusle meg noen turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemningsrapport fra Alta: Isen har begynt å gå på de laveste vanna, men som nevnt har det vært varierende vær. Mye sånne 3-5graders dager. Elvene er isfrie og det er ikke noen nevneverdig flom enda. Ikke sett noen aktivitet på ferskvannsfisk dog. Kan nevnes at sjøørreten har begynt å trekke inn i fjorden og jeg fikk mine første SØ her i forigårs ;D Morgen(nasjonal)dagen skal vies til SØfiske fjorden rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...