Gå til innhold

Siste J&F s 14 og 15


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

I siste Jakt og Fiske er det en meget interresant artikkel på side 14-15 om kultiveringen av våre ørretelver. Kan virkelig NJFF komme på å ville satse på kultivering av elver med maks/min mål, baglimits og egne fluesoner osv så er det virkelig håp for Norge også...!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Lovende.

Har meldt meg inn i lokalt NJFF-lag med ønske om å bidra i mitt nærområde. Bl.a. inspirert av flere ildsjeler her inne. Desto flere ørretfiskere som er med i NJFF, desto høyere opp på agendaen kan vi få våre saker. Håper derfor flere gjør en vurdering av medlemsskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nicolaj og Staffan  :)

Det er spesielt viktig at yngre fiske-krefter kommer inn NJFF, siden disse kan bidra med oppdaterte holdninger og kunnskaper til et sportsfiske som da kanskje kan komme i takt med vår egen samtid.

NJFF har stor gjennomslagskraft opp mot de som til syvende og sist tar de viktige avgjørelsene her i landet. Med sine vel 100.000 medlemmer har NJFF med Moland og Farstad i spissen tilstrekkelig "pondus" til å være med på å sette endel av premissene innen norsk fiskeforvaltning, jfr det kritiske søkelyset på lakseoppdrett-problematikken.

NJFF sentralt hadde heller aldri gått til omkamp i forhold til blyforbudet mht hagle ammunisjon, hadde det ikke vært for at så mange småviltjegere i NJFF sin medlemsmasse hadde krevd dette av ledelsen i NJFF.

Langt flere fluefiskere burde være å finne bland NJFF sin medlemsmasse, slik at vi fluefiskere sikrer oss at NJFF taler og handler med utgangspunkt i våre interesser.

Reguleringer, minstemål og C&R er ikke snobbete påfunn fra fiskere som bare leker med fisken, men fornuftige tiltak som tar sikte på å bevare bestanden av ikke minst større fisk.

I NJFF kretser har den ensidige "matauk" tanken fått dominere i alt for mange år. Heldigvis har det skjedd en endring til det positive på noen områder. NJFF har delvis gått vekk fra rollen som "den snille tanta" og har i dag større forankring i fakta og kunnskaper istedenfor følelser.

I NJFF kretser har jeg truffet på endel paradokser i de siste årene. Husker spesielt godt en eldre fisker som snakket varm om fiske med "stå-snører", men som samtidig forlot klubbhuset i forbannelse da det ble vist fluefiske DVD på storskjerm, der fiskeren praktiserte C&R  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I siste Jakt og Fiske er det en meget interresant artikkel på side 14-15 om kultiveringen av våre ørretelver. Kan virkelig NJFF komme på å ville satse på kultivering av elver med maks/min mål, baglimits og egne fluesoner osv så er det virkelig håp for Norge også...!! :)

De har i allefall kritisert at lokale foreninger ikke er med på kommersialiseringen av ørret fiske. Som om de fleste frivillige har heltidsansatte. For det trengs nemlig bare for å klare og spore opp de fleste grunneierne. Tør ikke tenke på jobben med å få de samlet til et møte :) Det er vel her det største forvaltningsproblemet i Norge ligger. Trist at NJFF ikk forstår/fokuserer på denne problematikken.  For pokker, det er steder man ikke er enige om kultivering/administrering etter 100 år jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...