Gå til innhold

Volvo Diesel uten dieselvarmer


Andreas L

Anbefalte innlegg

Vurderer innkjøp av en ny, brukt, bil. Volvo XC70 D5. Bilen er importert til Norge og har ikke dieselvarmer montert. Forrige eier har brukt den i Norge et par år uten nevneverdige problemer.

Er det et problem at bilen mangler dieselvarmer?

Noe å si for driftssikkerthet/slitasje?

Noe å si for komfort?

Har snakket med Bilia et par ganger og fått litt forskjellige svar.......

Råd og tips mottas med takk.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være glad du slipper dieselvarmeren. Lukter i hele bilen når den går på tomgang. Kullfilter må skiftes, kostnader etc. Det eneste du ikke får til er å komme ut til varm bil. Men trenger du det? Jeg vil heller varme opp bilen selv, enn å ha kostnader, service, lukt etc......

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at det kan være endel trøbbel med dieselvarmer, og så lenge bilen klarer å holde seg varm ved vanlig bruk i normalt østlandsk vintervær er jo det fint.......

Ja, det fleste tilbyr jo med og uten dieselvarmer, så det vil ikke da gå utover bilen på noen måte.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig hatt nyere volvo diesel uten dieselvarmer og jeg hadde ingen problemer med det. Bilen kunne bruke litt lang tid på å bli varm på de aller kaldeste dagene, men jeg var aldri plaget av dette. Dvs komfortmessig umerkbart, kupeen ble varm fort uansett:) Bilen er solgt for en uke siden så håper ikke ny eier heller blir plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Utlandet ;D ;D ;D Et ikke-nordisk nord-europeisk land...........

jeg vet at biler levert til f.eks Spania ikke har så effektive varmeapparater..... en kompis som jobba der tok med seg sin audi a6 til norge, for å få den vinterkompatibel så måtte han påkoste mye på bedre vinterkompabilitet..... vet ikke Volvo gjør det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten  diselvarmeren så blir forbruket litt høyere og man kan få problemer med eksostilbakeførings systemene (EGR), egr sender litt av eksosen tilbake i forbrenningen for å minske forbrenningstemperaturen og dermed minske utslippen av nox, når motoren bruker lang tid på å bli varm så kokser eksos/dieselblandingen seg på steder hvor det ikke er ønskelig at det blir koks, noe som i lengden pleier å bli dyrt.

Det er mange gode grunner til å kjøpe Norske biler isteden for importerte.

mvh bilkyndig fluefisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en -06 av denne bilen, med dieselvarmer.  Denne varmeren er det jeg faktisk setter mest pris på med hele bilen, bilen blir både raskere varm og får høyere temp dersom det er kaldt nok......i tillegg har man jo muligheten til å stille inn når man ønsker å ha ha bilen varm.  Den beregner selv når den skal starte, ut i fra temperatur ute.  Denne varmeren er rett og slett gull og jeg er overhodet ikke plaget av lukt.  Jeg ville nok ha kjøpt en "norsk" bil, dersom prisdifferansen ikke er hinsides.

Men....bilen er fin uansett.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen.

Når du sier koks, vil det si "avleiringer" noe sted i motoren/avgass-systemet som kan skape problemer?

Pratet med forriger eier (ikke samme person som selger bilen) som har vært veldig fornøyd med komforttemp i bilen, han mente den blir fortere varm en den nye han har kjøpt (Toyota Landcruiser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps har hørt at Øystein er bilmekaniker....... det er litt viktig å høre på han vil jeg tro

Godt poeng Staffan. Har som sagt snakket med flere mekanikere på Bilia i Norge og Sverige de siste dagene, men problemet som Øystein beskriver har ingen nevnt som mulig konsekvens............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I moderne motorer er det en god del komponenter som gjør avgassen renere, kombinasjonen kulde og noen av disse funksjonene er ikke god, eksostilbakeføringen gir sot til innsuget og veivhusventilasjonen tilfører oljedamp, dette blir da til en seig masse, når motoren er god og varm så er denne massen tyntflytende og skaper ingen problemer men på biler som blir kjørt korte turer eller motoren ikke blir driftsvarm så blir aldri denne massen tyntflytende og ender istdeden opp som et glasert belegg inne i innsugningsmannefoild etc, over tid så bygges dette bellegget opp og man kan få problemer.

Innsugningsmannefoildene på moderne diselmotorer har en mengde ventiler og spjeld for å få en jevnere gange og bedre forbrenning på forskjellige turtall det er disse komponentene som er utsatt for belegget.

Dette trenger ikke å bli et problem på volven du henviste til men dette er et eksempel på hva som kan skje med en motor som ikke er tilpasset nordiske forhold, grunnprinnsippene er like på alle bilmerker med diselmotorer.

Ps. når man chipper dieselmotorer så kødder man ofte med blandingsforholdet luft disel dette fører til ekstra sotdannelse noe som igjen er skadelig for alt som ikke liker sot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...