Gå til innhold

Fortomsmateriale


Osprey

Anbefalte innlegg

Til stadighet dukker det opp nye supersterke og gjerne totalt usynlige fortomsmaterialer. Jeg tester ofte nye materialer, men bare veldig sjelden(aldri ?) finner jeg materialer som representerer reelle forbedringer. Bruddsyrken er formidabel, men så skal det settes knuter på dem og slitestyrken skal vurderes.

 

Så altså; hva bruker dere og hvorfor ?

 

mvh

 

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

I fjor sommer testa jeg ut froghair, den virker sterk i knutene, tåler en vindknute om man får dette. Det er igrunn eneste grunn til at jeg bruker den. Flour carbon bruker jeg ikke, syns bruddstyrken på de jeg har testet er fordårlige.

 

Ellers Rio sitt fortomsmateriale har jeg brukt ganske mye, fungerer også veldig bra igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Bruker stort set, alltid stroft. Materialet er myk uten å bli for slappt. Jeg syns at det har bra bruddstyrke i tillegg. Har egentlig ikke forsket for mye på fortomsmateriale heller, men; "Why change a winning team", var det vel noen som sa.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett alltid Fulling Mill fortommer, når jeg skal fiske med supertynne fortommer (7,8,9X). Dette fordi jeg opplever denne litt "seigere" enn mange andre typer, selv om bruddstyrken er ca den samme. Dessuten pleier jeg sjelden, eller aldri å knytte på ekstra fortomsmateriale på så tynne fortommer.

Litt tykkere fortommer er RIO def. mitt valg. De har lite minne, og knutestyrken blir veldig bra. Dessuten har de jo fint bilde på pakken da :roll:

 

God Helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg mistet en kanonfeit ørret på +/- 2kg pga. fortomsbrudd for noen år siden har jeg vært litt opptatt av å ha sterke fortomsmaterialer. Grunnen til at fortommen sleit den gangen viste seg imidlertid å skyldes en feil på selve materialet som lå på spolen. Slike feil kan jo forekomme på alle merker og typer vil jeg tro.

Bruker for tiden GTM Stroft som spiss som jeg spleiser på en ferdigtapert fortom, etter at det fikk "best i test" for noen år siden i Villmarksliv(tror jeg).

 

Men er nesten aldri helt fornøyd med måten fortommen strekker seg på ved presentasjon av flua. Har dette med stivheten i materialet? Vil den strekke seg bedre med mer stivhet? Riktig spisstykkelse i forhold til fluestørrelse? Regner meg som en habil kaster, men det er jo ikke alltid godt å si......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste fra sytråd til kjetting, og det finnes MYE ubrukelig kjetting der ute...... :-$

 

Bruker i dag den umenneskelige dyre fluorfortommen Orvis Mirage til finfiske, men er også blitt glad i Fenwick sin nye fluorcarbon, som desverre ikke finnes i 0,10 - 0,12.

 

Orvis sin er rundere enn mange andre fluorfortommer, og kutter ikke knuter slik man kan oppleve på andre merker. Fenwick sin er noe flatere, så det kan være greit å teste knutene godt før man kaster på storfisken....

 

Begge har grei bruddstyrke, og Orvisen har faktisk lik bruddstyrke som Rio Powerflex, som jeg også bruker en god del av pga at jeg var så "lur" og kjøpte ca. 40 spoler på billigsalg for noen år siden. Holdbarhet var ikke i mine tanker den dagen.... ](*,)

 

En egenskap som er viktig for meg, er at spissmaterialet ikke "krøller" seg for lett, og det fine med de to nevte merkene er at de lett lar seg strekke ut igjen om man får en liten krøll på spissen... \:D/

 

Foruten fluorcarbon, så bruker jeg mest Rio og Stroft (sjøfiske).

Synes generelt de flateste spissene egner seg best på sky fisk. Har en følelse av at de legger seg en smule dypere i vannet enn de litt rundere variantene, og dermed er mindre synlige, men vet ikke om dette er korrekt.... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming.

 

Jeg har lige købt 3 spoler Orvis Mirage 0,12-0,14-0,18 som jeg er spændt på at få prøvet, hvordan er det med at binde det sammen med alm. fortum.

 

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming.

 

Jeg har lige købt 3 spoler Orvis Mirage 0' date='12-0,14-0,18 som jeg er spændt på at få prøvet, hvordan er det med at binde det sammen med alm. fortum.

 

Hilsen Loke.[/quote']

 

Hei Loke.

 

Dette er kanskje en av de beste egenskapene til Orvis Mirage. Den er litt rundere enn andre fluorfortommer og jeg synes den er den absolut beste fluorspissen når man skal spleise vanlig nylon med fluor....og NEI, jeg er ikke sponset av Orvis.....enda... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Er sikker på at du blir positiv overrasket når du skal prøve fortommen når sesongen begynner.

 

Det negative med denne er selvfølgelig prisen. I Norge må man ofte ut med over 6 kroner meteren, men hva er vel det i forhold til kilosprisen på ørretten vi fisker hvis man regner :

Fiskeutstyr+fiskekort+bensin = Kg-pris

antall kg

 

(tatt i betraktning de veldig få ørrettene jeg spiser i året, så kostet nok disse noen tusenlapper pr. kg... :-& )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming.

 

Tak for svar. jeg glæder mig til at prøve det om 6 uger, da begynder fiskeriet efter bækørred her,

 

Prisen er for en spole med 30 mtr. er 99,00 dkr.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her som bruker Maxima?

 

Til tohåndsfiske har vi i "alle" år brukt Maxima. Vi har prøvd mange andre opp gjennom årene - Stroft, Rio, Tectan..., men alltid falt ned att på Maxima.

I fjor prøvde vi FrogHair og den holdt hva den lovet. Vi testet den med forskjellige knuter og vekt hjemme før vi ville forsøke den på fiske. Da holdt den faktisk mer enn lovet.

Vi gjorde det samme med FrogHair Fluorocarbon. Den holdt langt under hva den lovet. Den turde vi ikke bruke i elva.

 

Grunnen til at vi fjor igjen forsøkte annen fortom enn Maxima til tohåndsfisket, var at det begynner å bli vanskelig å få tak i Maxima. Flere sportsbutikker der vi handler, kutter ut Maxima fordi det selger dårlig. Det er kanskje ikke "in" lenger med Maxima?

 

Til tyngre enhåndsfiske har vi brukt en del Rio, det samme til lettere enhåndfiske. Liker Rio bedre enn Stroft. Vi har også brukt en del Maxima ved våtfluefiske i ørretelva opp gjennom årene.

Men til sommeren prøver vi kanskje FrogHair til lettere enhåndsfiske.

:evil: I så fall må vi kjøpe det utenlands. I Norge er det svindyrt, som det meste av det AF har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Anne, at Maxima er god til laksefiske o.l., men når det kommer til finfiske på stille vann med små fluer og syltynne fortomsspisser er jeg litt sær...

 

Jeg synes faktisk bruddstyrken i forhold til diameter er underordnet et par andre kvaliteter, når vi snakker finfiske. Først og fremst vil jeg ha en "usynlig" spiss. Den skal synes minst mulig i sol, og den skal ligge så dypt som mulig uten å synke. Deretter skal den være grei å strekke ut etter en periode, uten at den mister egenskapene, for da slipper man å bytte spisser så ofte. Det værste jeg vet er krøllete spisser som glinser i sola, så hvis mine to første krav er tilfredsstilt, går jeg heller opp i diameter for å få god nok bruddstyrke, men samtidig en "usynlig" spiss....

 

Jeg vet jeg er sær, men fortommen betyr så mye for meg at jeg mister helt trua hvis jeg fisker med en fortom som ikke er 100% perfekt .... O:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg er sær' date=' men fortommen betyr så mye for meg at jeg mister helt trua hvis jeg fisker med en fortom som ikke er 100% perfekt .... O:)[/quote']

Da er jeg sær også...

Fortommen skal være perfekt til det fisket jeg driver med - både styrke, fleksibilitet, usynlighet etc - og den skal være til Å STOLE PÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok jammen overraskende lang tid før maximaen ble brakt inn i diskusjonen. Enig med deg Fru Lucky Loop. Maximaen er vanskelig å slå; til laks- og sjøørretfiske i elv, til sjørretfiske i sjø, og jeg inkluderer også gjerne til ørretfiske med tynne fortommer på stille vann. Under spesielt vanskelige forhold under fiske etter sky ørret hender det jeg er nede i 0,12 maxima, den oppgitte bruddstyrken er da skremmende lav sammenlignet med andre materialer (stroft, tectan, rio, froghair osv), men knutene sitter, den er robust for overflateslitasje, har lite minne osv, med andre ord et alternativ å stole på. Nå høres det ut som jeg bare bruker maxima som fortommsmateriale her...og det er nesten riktig :-)

 

En fortom som ligger i vannfilmen er svært godt synlig uansett. Man må få fortommen under vann før fluorocarbonens fordeler åpenbarer seg. Personlig synes jeg fluorocarbon ofte har for mye minne, får for lett krøller på seg og er for kresen på knutene. Generaliserer en smule, men man skal vel ikke miste fisk på fortommsbrudd !

 

mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxima er bra til Laks og sjøørret fiske, den er mitt første valg i sjøen, men synes den blir for stiv til Ørret fiske.

 

Fint om du utdyper dette litt Viggo. Hvilke fordeler synes du en mykere fortom gir ved ørretfiske ?

 

mvh

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortom = Tafs på svenska.

 

En mjuk tafs gör att flugan rör sig bättre och i strömmande vatten gör ett mjukare materiel att flugan inte lika lätt stripar. Ett hårdare material har lättare att sträcka ut vid kast med stora/tunga flugor.

 

Mjukare materiel används ofta vid öringfiske, hårdare materiel vid lax och havsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...maxima' date=' den oppgitte bruddstyrken er da skremmende lav sammenlignet med andre materialer (stroft, tectan, rio, froghair osv), men knutene sitter, den er robust for overflateslitasje, har lite minne osv, med andre ord et alternativ å stole på.[/quote']

Enig. Maxima har aldri hatt høy bruddstyrke, men en meget god knutestyrke. Det er den som teller. Den har ennå ikke sviktet oss. Derfor stoler vi på Maxima.

 

Men hva har det seg at Maxima etter hvert er så vanskelig å få tak i?

Lokalsport'n her i byen og der vi fisker laks sier; "den selger for dårlig, derfor tar vi den ikke inn".

Men så fort de igjen får Maxima-spoler på veggen så er det kjapt utsolgt! Det har vi sett gang på gang.

 

Jeg tror nærmere sannheten er at de vil at vi fiskere skal bruke andre fortommer - som er langt dyrere, for å tjene mer penger på salget. De prøver å "tvinge" oss brukere over på dyrere varer. Ene og alene.

Se bare på prisene på f.eks FrogHair i Norge (AF) kontra Sverige og Danmark. Da er det lett å skjønne at avansen skrives med gaffel i Norge.

 

Men da får vi flagge ut den handelen også da, hvis ikke sportsforretningene er interessert i beholde oss som kunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey! smaken er som baken, men jeg liker de fortommene som er mykere til ørret fiske pga jeg fisker med lette fluer som ikke tvinner fortommen, og jeg synes generelt av presentasjonen blir penere med de mykere fortommene, jeg bruker stort sett stroft

Fordelen med Maxima er at den er såpass stiv at hvis du fisker med store tunge fluer vender fortommen disse bedre enn med et mykere maeriale.

Maxima er også det beste materialet til å knyte styreknuter meg pga knutestyrken

Ble det litt klarere nå ?

 

Osprey skrev:

Fint om du utdyper dette litt Viggo. Hvilke fordeler synes du en mykere fortom gir ved ørretfiske ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da får vi flagge ut den handelen også da, hvis ikke sportsforretningene er interessert i beholde oss som kunder...

Skal ikke skryte på meg allverdens kunnskap om forretningenes avanse på det forskjellige fiskeutstyret som selges over disk. Men jeg tror ikke at fiskeutstyrsforretningne er det leddet i kjeden som tjener mest penger! Jeg vet såpass mye at "2 gangen" er ytterst sjelden. Som regel ligger kalkylen på 1,8 - 1,9. Det avhenger jo selvsagt på hvor store ordre forretningen har hos leverandøren og hvor gode rabatter som gis.

 

Blir spennende i tiden framover, forhåpentligvis vil kanskje noen av leverandørene senke prisene, selv om jeg har mine tvil. Tundra er en leverandør jeg ønsker velkommen (selv om de ikke har de beste fluestengene........ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener Viggo, og du har rett i at vi alle har forskjellige preferanser. Jeg har flere ganger eksperimentert med mykere materialer , men da særlig i buttdelen av fortommen, for å få jevnest mulig overgang fra fluesnøret. Har også prøvd å benytte sterkere materialer i fortommens tynneste deler, men synes det ofte skaper problemer å skjøte materialer av ulikt fabrikat. Når det gjelder overrullingspotensiale er nok noe i det du sier. Stivere materialer kollapser ikke så lett som myke men jeg har inntrykk av at det er langt viktigere at fortommen er ordentlig tapert. Synes forøvrig dette problemet er størst med lette fluer med mye vindfang.

 

Er det forresten noen som har opplevd tilfeller der de mener at fluorocarbon utgjorde den store forskjellen ? Er ikke dette hypet litt ?

 

Mvh

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at Fluorkarbon har utgjort noen forskjell, bortsett fra at knutestyrken på dette materialet er alt for dårlig.

Jeg har prøvd masse forskjellige Fortommer b l a Poly tips med løkkeskjøt, jeg har nå gått helt over til gamle måten dvs Nåleknute rett på snøret, dette er det beste helt klart, og uten tvil, at Polytip er en forlengelse av snøret er bare tull.

Har prøvd Fenwick, Rio, Loop, synes ingen av disse er bra nok i forhold til prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg tror ikke at fiskeutstyrsforretningne er det leddet i kjeden som tjener mest penger!

Det tror ikke jeg heller. Det er nok et visst annet firma som ganger opp med tommeltotten på kalkulatoren. Det vises på hele varesortimentet denne leverandøren har.

Men det er egentlig ikke så interessant hvem som ganger opp hva, så lenge det blir svindyrt for oss brukere. Men rettferdig overfor produsentene er det heller ikke, når produktene deres blir så dyre på markedet at det bremser salget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

 

Jeg bruker en ferdig tappert fortom somjeg sjøter på en 1/2 meter 0,50/0,55 av vanlig fortoms-matriale, det fungerer bra for meg.

Hvorfor gjøre det vansklig når enn kan gjøre det engelt, :wink: og att på til når det enkle fungerer :idea: :D

Hilen

Per Edvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...