Gå til innhold

Nd filter


Anbefalte innlegg

Hei, Jim  :)

Bare fordi det passet seg som hånd-i-hanske akkurat her; Jeg siterer det jeg skrev til en god venn av meg på pm, som lurte på akkurat det samme som deg.

Først er det en ting du må bestemme deg for:

1) om du vil ha et ND-filter som demper alt lys over hele bildeflaten (variabelt eller fast) for å få lengre lukkertider, eller

2) om du vil ha et graduated ND-filter for å dempe lyset i f.eks. himmel. Et sånn filter er typisk grått over halve bildeflaten, og blir lysere og lysere fram mot midten mot det klare.

Jeg har ikke prøvd ulike merker og langt derifra når det gjelder ND, men det som er ganske gjengs oppfatning blandt fotografer er at Cokin ikke er noen høydare når det gjelder optisk kvalitet. Sjekk ut denne på akkurat denne filtertypen. Jeg har den, og den virker fenomenalt bra når det kommer til å ikke tilføre ekstra flare, eller minske naturlig kontrast, fargegjengivelse og skarphet. Dyrt dessverre ja: http://www.bhphotovideo.com/c/product/533253-REG/Tiffen_77HTCGND6_77mm_Digital_HT_High.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde både pola og nd filter fra cokin på forrige rigg med 24-70 fra canon. Synes begge fungerte ok, men de optiske egenskapene var ikke de beste på nd filteret.

På nåværende rigg (7d med 17-40) droppet jeg nd filter og gikk for et gradert gråfilter fra formatt istedet. Dette filteret har god byggekvalitet og er ok optisk. På vinteren synes jeg imidlertid det var med på å forsterke blåstikket en tanke, men dette er jo en enkel korrigerig i aperture.

Anbefaler deg å se på graderte gråfiltere, disse er mer anvendelige når du har ulike lysforhold i bildeflaten, noe jeg opplever veldig ofte ved utendørs fotograferig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar gutter

Joda det Gradert Gråfilter jeg skal ha da jeg tar 85% Landskapsbilder

Formatt sine har jeg tenkt på

Tiffen har fått veldig gode kritikker også

De er Multi-Coated, hvordan er de å pusse Andre?

Formatt sine blir like dyre som tiffen med holder etc ..

Ps jeg smallllllt på det Filteret jeg Andre ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...