Gå til innhold

Snører til LPXe 4#


sommer

Anbefalte innlegg

- SA AirCel WF fungerer meget bra på min Lpxe #5, under rolige vindforhold. Under forhold med vind synes jeg at Rio Grand er kanskje det beste alternativet. Dette snøret skal være 1/2 klasse tyngre enn hva klassen tilsier, og det har en middels lang, og noe mere framtung klump enn de "vanlige" snørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har LPXe i #6, og fikk et snøre av en av norges beste kastere for et par år siden. Han sa det var Cortland 444 og det snøret passer stanga helt perfekt! En utrolig fin combo synes jeg, både til overhodekast og vannkast..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei,

Jeg har kjøpt en Guideline LPXe #4 stang, nogen som kan anbefale en bra snører til den? skal brukes mest til fjellfiske.

Ha en knall ørred sesong.

Hilsen Henrik

Som alltid kommer det forslag om katt og kaniner når du spør så generellt.

Det er mange faktorer som spiller inn. Dermed blir det ganske individuellt.

Først og fremst bør vi ta utgangspunkt i et allround snøre. Da har vi noe håndfast og begynne med.

LPXe er en ganske rask stang. Da er ofte noe tyngre snører å foretrekke (Tyngre innen AFTM-klassen altså)

Er du en dreven kaster og behersker "timing" godt kan et lettere snøre være det du liker best. (Og et tungt snøre vil føles "sluggish" som det heter på nynorsk)

Altså, MIN konklusjon etter å ha filisofert over dette noen år. Er du en ok kaster eller fersk kaster  vil du nok trives best md et tungt snøre som eksempelvis Scientific Anglers GPX eller Rio Grand, etc. (Fordi det spenner stanga godt opp)

Er du en dreven kaster, og vil virkelig ta og føle på hva som skjer i stangen, og finkaste med små presise bevegelser, da vil et normalvektet eller lett snøre være gull. Sientific Anglers Supra, rio gold er eksempler på dette. (eller et  SA XPS) Dette fordi stanga ikke belastes så hardt i kastet.

(Til myke stenger er også ofte et lett snøre å foretrekke)

Dette er mine tanker rundt dette, og det er sikker mulig å diskutere videre på det, men det er iallefall der jeg er for tiden   ;)

SÅ finnes det i tillegg spesialsnører til diverse situasjoner, men dette er iallefall sånn jeg velger allroundsnører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4Cast er også et suverent snøre til LPXe, jeg brukte det til 5'er stanga mi.

Et snøre med mer av tyngden framme som 4Cast eller GPX er det som er mest lettkastet med LPXe, snører som High Water og Gold er de som kaster lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

4Cast er også et suverent snøre til LPXe, jeg brukte det til 5'er stanga mi.

Et snøre med mer av tyngden framme som 4Cast eller GPX er det som er mest lettkastet med LPXe, snører som High Water og Gold er de som kaster lengst.

Enig i det Scirius, vil føye til, kaster lengst dersom man har teknikken for å bære mye snøre inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så heller ett ett highwater enn feks presentation til lpxe? hvis du er bare en ok kaster?  :)  (har en lpxe #5 )

prøvde highwater på en sage zxl her om dagen...nice kombo det også, da følte jeg meg som en litt mere ok kaster faktisk...hehe :)

MEN, det jeg ønsker og bruke lpxen til egentlig er ett snøre som er nice til vannkast ? Cortland 444? eller feks ett av loop snørene?  vannkast er jeg ikke noe god på...men skal bli helt ok på det der nå...hater de situasjonene der man sårt hadde trengt og fått snøre 10m ut midt i bushen...

fikk faktisk til noen veldig bra vannkast med g.loomis gl3 stanga mi og gl presentation snøret her om dagen...fisken fikk jeg også  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så heller ett ett highwater enn feks presentation til lpxe? hvis du er bare en ok kaster?  :)  (har en lpxe #5 )

prøvde highwater på en sage zxl her om dagen...nice kombo det også, da følte jeg meg som en litt mere ok kaster faktisk...hehe :)

MEN, det jeg ønsker og bruke lpxen til egentlig er ett snøre som er nice til vannkast ? Cortland 444? eller feks ett av loop snørene?  vannkast er jeg ikke noe god på...men skal bli helt ok på det der nå...hater de situasjonene der man sårt hadde trengt og fått snøre 10m ut midt i bushen...

fikk faktisk til noen veldig bra vannkast med g.loomis gl3 stanga mi og gl presentation snøret her om dagen...fisken fikk jeg også  :P

Godt kjøp det der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så heller ett ett highwater enn feks presentation til lpxe? hvis du er bare en ok kaster?  :)  (har en lpxe #5 )

prøvde highwater på en sage zxl her om dagen...nice kombo det også, da følte jeg meg som en litt mere ok kaster faktisk...hehe :)

MEN, det jeg ønsker og bruke lpxen til egentlig er ett snøre som er nice til vannkast ? Cortland 444? eller feks ett av loop snørene?  vannkast er jeg ikke noe god på...men skal bli helt ok på det der nå...hater de situasjonene der man sårt hadde trengt og fått snøre 10m ut midt i bushen...

fikk faktisk til noen veldig bra vannkast med g.loomis gl3 stanga mi og gl presentation snøret her om dagen...fisken fikk jeg også  :P

Godt kjøp det der ;)

Yes , angrer ikke  :D kaster jo nesten ut presentation snøret...skyter som f  8)

Og jeg er ikke noen "kastemaskin" bruker ikke dobbeltrekket på tur ut heller.... ;D fisk fanger den også  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så heller ett ett highwater enn feks presentation til lpxe? hvis du er bare en ok kaster?  :)  (har en lpxe #5 )

fikk faktisk til noen veldig bra vannkast med g.loomis gl3 stanga mi og gl presentation snøret her om dagen...fisken fikk jeg også  :P

Godt kjøp det der ;)

Yes , angrer ikke  :D kaster jo nesten ut presentation snøret...skyter som f  8)

Og jeg er ikke noen "kastemaskin" bruker ikke dobbeltrekket på tur ut heller.... ;D fisk fanger den også  :P

Hadde den vært firedelt hadde jeg beholdt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så heller ett ett highwater enn feks presentation til lpxe? hvis du er bare en ok kaster?  :)  (har en lpxe #5 )

fikk faktisk til noen veldig bra vannkast med g.loomis gl3 stanga mi og gl presentation snøret her om dagen...fisken fikk jeg også  :P

Godt kjøp det der ;)

Yes , angrer ikke  :D kaster jo nesten ut presentation snøret...skyter som f  8)

Og jeg er ikke noen "kastemaskin" bruker ikke dobbeltrekket på tur ut heller.... ;D fisk fanger den også  :P

Hadde den vært firedelt hadde jeg beholdt den!

Ja ser den  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...