Gå til innhold

Ny stang, snøre og snelle. #3


Lappi

Anbefalte innlegg

Heisann, først vil jeg bare beklage siden det finnes ganske mange sliker tråder fra før, men har lest de fleste og er fortsatt litt usikker på valget. Så med det søker jeg litt tips alle dere som har mye kunnskap og kompetanse (vet det er mange av dere) innen denne fantastiske sporten som vi elsker.

Fra før har jeg en G.loomis GL3 #5'er stang som jeg er veldig fornøyd med! Jeg driver hovedsakelig ørretfiske i og rundt trondheims området og har funnet ut at jeg nå skal utvide arsenalet mitt av utstyr. Derfor tenkte jeg å gå for en 3'er stang.

Det skal sies at mitt budsjett ikke er skyhøyt så det begrenser jo utvalget litt. Det som til nå virker mest optimalt mtp pris og kvalitet? er Eikre-fly Fluvius 8'6" #3, Danielsson Original Midge (nymph?) og GL presentation #3. Noen synspunkter på denne komboen? Jeg bor i trondheim og ingen som fører verken Danielsson el Eikre her, så for å evt. prøve disse tingene så må jeg til Stjørdal (tror jeg?). Danielsson snella er jo ekstremt lett, stangen er jo forsåvidt ganske lett den også men kan snella bli litt i letteste laget tror dere?

Noen andre sneller eller stenger som vil passe bedre til mitt fiske? Fisker mest i Bymark-vannene og Nidelva (klæbu grunneierlags områdene), er Fluvius stangen klassifisert som dyp el rimelig rask? Har ikke mye peiling på aksjon og sånn. Har heller ikke prøvd mange andre stenger en min egen så har lite med referansepunkter uansett hvis jeg f.eks prøver bare Fluvius stanga. Vil presentation snøret være egnet til stanga? eller bør jeg gå for noe annet?

Så det er bare å komme med forslag, tips og annet behjelpelige innslag.

På forhånd takk!

MVH Lappi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

En høflig mail til selger hvor man sier at du er villig til å betale alt ekstra det vil koste å sende pakka til Norge, så går nok alt i orden :)

Denne stanga vil nok holde i mange år til, brukt eller ei. OG ikke minst, det er en Winston! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, først vil jeg bare beklage siden det finnes ganske mange sliker tråder fra før, men har lest de fleste og er fortsatt litt usikker på valget. Så med det søker jeg litt tips alle dere som har mye kunnskap og kompetanse (vet det er mange av dere) innen denne fantastiske sporten som vi elsker.

Fra før har jeg en G.loomis GL3 #5'er stang som jeg er veldig fornøyd med! Jeg driver hovedsakelig ørretfiske i og rundt trondheims området og har funnet ut at jeg nå skal utvide arsenalet mitt av utstyr. Derfor tenkte jeg å gå for en 3'er stang.

Det skal sies at mitt budsjett ikke er skyhøyt så det begrenser jo utvalget litt. Det som til nå virker mest optimalt mtp pris og kvalitet? er Eikre-fly Fluvius 8'6" #3, Danielsson Original Midge (nymph?) og GL presentation #3. Noen synspunkter på denne komboen? Jeg bor i trondheim og ingen som fører verken Danielsson el Eikre her, så for å evt. prøve disse tingene så må jeg til Stjørdal (tror jeg?). Danielsson snella er jo ekstremt lett, stangen er jo forsåvidt ganske lett den også men kan snella bli litt i letteste laget tror dere?

Noen andre sneller eller stenger som vil passe bedre til mitt fiske? Fisker mest i Bymark-vannene og Nidelva (klæbu grunneierlags områdene), er Fluvius stangen klassifisert som dyp el rimelig rask? Har ikke mye peiling på aksjon og sånn. Har heller ikke prøvd mange andre stenger en min egen så har lite med referansepunkter uansett hvis jeg f.eks prøver bare Fluvius stanga. Vil presentation snøret være egnet til stanga? eller bør jeg gå for noe annet?

Så det er bare å komme med forslag, tips og annet behjelpelige innslag.

På forhånd takk!

MVH Lappi.

Artig at den kombi du beskriver er mitt førstevalg i #3 :) :)

Stangen er ikke stiv, ei heller "for" dyp...så noen karakterisere en "tre'er" stang som men for intime forhold...ja det passer den svært godt til fordi toppen av stangen lar deg presentere uten for mye av stangen i bevegelse, samt en smidig overgang til resten av stang som føles hele veien.

Og obs; det går fint å presentere på lengre (også LANGT) hold med stangen, uten at jeg vil ta bort karakteristikken; "smygfiske med dunlette nedslag og tynn fortom stang" ;)

Han visste nok hva han gjorde han som skrudde denne stangen sammen :)

Håper du får samme opplevelse, det gjør du nok, så trygg er jeg på denne anmodning etter å ha sett veldig dyktige og langt mindre erfarne kastere smile fra øre til øre når de kaster og fisker med denne stangen.

Rett og slett et tvers gjennom godt og meget trygt kjøp.

Søren og...det var ikke meningen å være så entusiastisk når jeg først begynte skrive...men blir revet med av gode opplevelser, enkelt og greit. :)

Mvh

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at den komboen jeg hadde satt opp falt i smak da :)

Bare fint med entusiasme Stig, hvis eikre stanga skaper slik entusiasme for en erfaren fluefisker som deg så må det vel være godt nok for en som ikke har så mange år i dette gamet!

Og til Raymond; har hør mye bra om Winston og tviler ikke et sekund på at dette er et godt kjøp. Men det har seg slik at jeg skal snart på en ukes fisketur på fjellet så da vil jeg veldig gjerne ha utstyret i boks før den tid :)

Bare å fyre løs for dere andre om det fortsatt er noen som har innvendinger på denne komboen.

MVH Lappi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på danielsson sidene at de klassifiser Original Midgen til klasse 0-2. Ser også at det ikke går mer enn 18m med backing bak et WF2 snøre. Vil det kanskje være mer hensiktsmessig å velge original nymph wide istedet?

Fluvius stanga klarer vel også et 4'er snøre, noe som kan være greit hvis det er litt vind eller lange hold? Da blir vel Midge versjonen litt i minste laget eller?

MVH Lappi

Edit: Kan det være andre sneller enn Danielsson som er i samme prisklasse og kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skuffet når jeg hørte at nymphen ikke hadde knarr :'(

Snella jeg har nå til 5'er stanga mi er helt lydløs, savner lyden av snella når fisken går.

Noen andre lette og gode sneller med knarr og helst uten brems å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skuffet når jeg hørte at nymphen ikke hadde knarr :'(

Snella jeg har nå til 5'er stanga mi er helt lydløs, savner lyden av snella når fisken går.

Noen andre lette og gode sneller med knarr og helst uten brems å anbefale?

Den fineste lyden av alle sneller har disse danielsson.....en "Vvvvvv....vvvvvv....vvvvvvvv".

Du kommer ikke til å savne mer lyd...deilig å høre fisken plaske uti der også ;)

Skal du ha flott knarrlyd, så kan jeg jo anbefale samme merke som stang, snella Varius har en utrolig flott "knarrr"...og vektsmessig passer den meget flott.

Anbefaler minste spole...gjerne i dyprød eller bronsefarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Stig. Lyden av en Danielsson original er nyyyyydelig! Den har ikke knarr, som nevnt, men jeg skal love deg at lyden fra snella (ikke tro den ikke lager lyd bare fordi den ikke har knarr) gir deg en ubeskrivelig herlig følelse når fisken går! Skal du ha knarr? Da er det bare å kjøpe en gammel Hardy. DET et knarren sin det :) Men da skremmer du vettet av naboer og andre rundt deg i samme slengen :) Få ting er verre enn å høre på "fake knarr" i mine øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg latt meg blitt overbevist av Lars og Stigs innlegg.

Da blir det mest sannsynelig ei Danielsson Original Nymph W, Fluvius 8,6' 3'er stanga og et GL presentation 3'er snøre. Regner med utstyret skal være i boks før fisketuren å gi meg mye glede og nye opplevelser.

Takk for alle de entusiastiske innleggene, mye som tyder på at det valgte utstyret vekker gode følelser for langt mer erfarne fluefiskere enn meg selv. Håper jeg også finner god-følelsen med dette.

Skitt fiske alle sammen!

MVH Lappi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har Fluvius 4M, 5M og 9" #6 og har vel aldri vært mer fornøyd med noen fiskestenger noen gang.

I #3 så har jeg to stenger. En to-delt 9" SAGE SP og en fem-delt Winston LT 8"9'. Begge er drømmestenger for meg. Trodde jeg hadde nok, men lurer jammen på om jeg må prøve komboen Stig anbefaler her alikevel.... Nymph Snella har jeg fra før, og den er alltid med på tur. Presentation snøret liker jeg også, i alle fall i små og middelstore elver.

Hvis du mot formodning ikke skulle blir fornøyd med utstyret kan du jo gi meg et hint.... ;)

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, da har jeg bestilt Fluvius 8,6' 3'ern og Danielsson Original Nymph wide fra Gero. Regner med å få "gaven" i posten før helga for litt prøving ;D

Har også vert innom agdars og gått til innkjøp av GL High water WF3F, den gamle helgrønne typen vel og merke etter anmodning fra sikre kilder her på forumet om det gamle er bedre enn det nye. Gleder meg helt sinnsykt til å teste mitt nye smygfiske kit. Kanskje jeg legger ut en tråd om hva jeg synes om komboen etter en stund med testing hvis det er ønskelig :)

Vil takke alle som har kommet med info og tips i denne tråden! Det virker som det er utrolig mange snille og hjelpsomme folk i dette forumet!

Ønsker dere alle skitt fiske og en fin slutt på sesongen!

MVH Lappi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt valg dette, Lappi  ;)

Bedre stang får du ikke i den prisklassen.

Når det gjelder Danielsson Midge så er det den nydeligste snella i verden, men desverre blir det knapt plass til backing med et 3'er snøre på. Ikke at man har mye bruk for backing til ørretfiske i norge, men . . .

Nymph snella er suveren, og alle disse Danielsson Original snellene har heftig lyd ved utras  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, med lars. Forsøk å bytte til nymph !  perfekt til #3.

Det er en nymph jeg har kjøpt:)

Ja, har hørt mye bra om både stang og snelle, er ganske så sikker på at jeg blir fornøyd ;D

Gleder meg voldsomt kjenner jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg mottatt stangen og snella ;D

Rigget den opp med en gang og tok meg en tur for å prøvekaste litt i skumringen. Har bare en ting å si; fantastisk!

Stanga veier 81g, snella med backing, snøre og fortom veier ca. 120g. Du kjenner jo nesten ikke at du holder i stanga ;D ;D

Det skal sies at jeg ikke er en veldig erfaren fluefisker og har ikke prøvd mange stenger, men kan ikke skjønne annet enn at de som bygde denne stangen vet hva de driver med! Med null vind var det ikke veldig problematisk å kaste opp imot 20 meter, og det er ikke langt ifra det jeg klarer med 5'er stanga mi. Og det syntes nesten ikke på den blikkstille overflata at snøret og flua landet! Myggen som landet ved siden av skapte jo mer bølger! :o

Snøret er fantastisk også! GL highwater 3 av den gamle grønne typen. For en vanvittig glatt coating! Det skyter noe sinnsykt til å være så lett!

MVH Lappi (en rimelig førnøyd fluefisker nå ;D mangler bare jomfrufisken. Blir en tur på hardangervidda 10. August og kanskje lykken smiler til meg dær) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...