Gå til innhold

Grafitt eller karbon ?


Gjest fredrik hoffmann

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Fant dette på NGU sine sider.  For meg var det ny lærdom.

Bruk av grafitt

Grafitt er det eneste ikke-metallet som er en god leder for elektrisitet, og det har god varmeledningsevne. Med et smeltepunkt på 6350 grader C har det gode egenskaper som ildfast materiale. Ellers er det også motstandsdyktig mot termiske sjokk, krymping, oksidasjon og kjemikalier. Det er disse egenskapene som gjør grafitt til et viktig industrimineral.

Mineralet omsettes i følgende hovedprodukter:

•Amorf eller mikrokrystallin grafitt benyttes i metallurgisk støpemasse, maling, batterier og blyanter

•Krystallin grafitt benyttes som bremseklosser, smøremidler, etc.

•Ultraren grafitt brukes som moderator i atomindustrien.

•"Flake graphite" er grovkornige mineralkonsentrater som brukes i ildfaste materialer i smeltedigler, retorte (destillerkolbe med skrått nedbøyd hals) og støperiutstyr som friksjonsmaterialer og smøremidler.

En ny anvendelse av grafitt er i forskjellige former for komposittmaterialer, vanligvis for å oppnå gode ildfast-egenskaper.

Syntetisk grafitt, spesielt såkalt grafittfiber, brukes i dyrere sykler, fiskestenger, tennisracketer og mye annet. Disse lages ved å bake syntetiske fiber (f.eks. nylon) under høyt trykk og temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er det slik at syntetisk grafitt ikke er grafitt, og at det ikke leder strøm. Kan lynet slå ned i min grafittstang? Det var forøvrig en lengre debatt på en fisketur i Trøndelagsområdet her i juni. Ingen ble spesielt kloke eller opplyst etterpå tør jeg påstå.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Sånn som jeg har forstått det så starter man med syntetiske soff som; nylon, plastikk osv..., alle disse stoffene inneholder karbon atomer. Stoffene blir spunnet ut til fiber (tynne tråder), dette tipper jeg er for å få tilstrekkelig med overflate areal. Etter dette så er det en rekke med kjemiske prosesser som endrer den atomiske oppbygningen til stoffet, samt å trekke ut alle de andre atomene, slik at en står igjen til slutt med bare karbon.

Tror dette er en ganske intrekat prosess med oppvarming i høyt trykk og det brukes sikkert en del forskjellige gasser som binder seg med de overflødige atomene.

Det skal sies at jeg ikke har veldig mye peiling på dette så fult mulig jeg tar feil, men tror det er slik det foregår :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er det slik at syntetisk grafitt ikke er grafitt, og at det ikke leder strøm. Kan lynet slå ned i min grafittstang? Det var forøvrig en lengre debatt på en fisketur i Trøndelagsområdet her i juni. Ingen ble spesielt kloke eller opplyst etterpå tør jeg påstå.

T

Grafitt er grafitt, ergo karbon atomer med en spesiell struktur.

Diamant, grafitt og kull er allotoper av karbon, forskjellen ligger i grunnstrukturen til materialet.

Syntetisk grafitt (tror jeg) er rett og slett kunstig laget grafitt, altså ikke laget i naturen. Men slik jeg har forstått det er stoffet helt likt. Dvs. at det leder strøm og lynet kan slå ned i din stang.

MVH Lappi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grafitt er grafitt, ergo karbon atomer med en spesiell struktur.

Diamant, grafitt og kull er allotoper av karbon, forskjellen ligger i grunnstrukturen til materialet.

Syntetisk grafitt (tror jeg) er rett og slett kunstig laget grafitt, altså ikke laget i naturen. Men slik jeg har forstått det er stoffet helt likt. Dvs. at det leder strøm og lynet kan slå ned i din stang.

MVH Lappi.

Dette blir fasitten!

I trådstarters vedlegg er ordene: amorf, mikrokrystallin og krystallin grafitt.

Forskjellen er molekylstrukturen. I amorfe materialer ligger molekylkjedene hulter til bulter, mikrokrystallins legger noen kjeder samlet=krystallinske felt og i krystallins (jeg tror det burde stått delkrystallinsk) er mange molekylkjeder samlet/paralelle.

Ser man på termoplaster, eks. polyetylen så er den delkrystallinsk da den er kald. Da den varmes opp for å bearbeides blir den amorf. De krystallinske feltene beveger seg fordi sekundærkreftene svekkes. Som flytende masse er den transparent men da den kjøles ned og en del av molekylkjedene begynner å orientere seg i krystalinske felt blir plasten melkehvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Hansjr, har ikke veldig peiling på dette så fint at du oppklarer litt. Må vel lese meg opp litt på kjemien framover tenker jeg ;D

Min mening er at ditt svar var så godt at det bør bli fasitt.

Mitt innlegg var for å forklare forskjell på amorfe og krystallinske materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Hansjr, har ikke veldig peiling på dette så fint at du oppklarer litt. Må vel lese meg opp litt på kjemien framover tenker jeg ;D

Min mening er at ditt svar var så godt at det bør bli fasitt.

Mitt innlegg var for å forklare forskjell på amorfe og krystallinske materialer.

Aha! Takk for det hansjr ;D  Trodde den "dette blir fasiten!" refererte til ditt innlegg som avklarende og ikke til mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

6 uker i Norge uten nett...

Anyway, denne forklarer rimelig greit: http://www.chem.wisc.edu/~newtrad/CurrRef/BDGTopic/BDGtext/BDGGraph.html

Så strengt talt er det karbonstenger vi har, og ikke grafitt. Det er stort sett amerikanerne som bruker "graphite". De fleste andre snakker om karbonfiber.

Vælkømmen tilbake til sivilisasjonen og den fantastiske nettverden  :rolleyes:

Og takk for oppklaring !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

When vendors market "graphite fiber" products they are usually selling a "carbon fiber" product. The correct name for the fibers used in all strengthening and reinforcing applications is carbon fibers. But, there is more to the story than just a general misconception over the term "graphite fibers." Surprisingly, if we look at a small section of graphite and carbon fibers on the atomic level they appear to be identical.

-C- Karbon er grunnstenen i organiske materialer.

Da oppklarer jeg mere for oss fluefiskere: Mange snakker om nylon som et plastmateriale. Det finnes ingen plast som heter nylon. Nylon er et handelsnavn Du Pont tok i bruk i 1938 da de fant opp "nylonstrømpen" (strømpe laget av polyamid)!

Polyamid (PA) er en amorf termoplast vi benytter i klær og fortommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansjr: Hva jobber du med? Plastkunnskapen din er jo imponerende. :)

Plast! :D

Har jobbet med plast siden januar 1980 i flere forskjellige bedrifter.

PS! Synspunkter og diskusjonen må ikke stoppe opp her :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...