Gå til innhold

Fjällräven Kajka ryggsekk?


Grunde Løvoll

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er volumiøse ryggsekker....hvor mye bruker du å bære.... det kan hende at de anatomiske ryggsekkene er blitt bedre....for i hue mitt så er pakkrammesekker bedre å bære tungt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de anatomiske sekkene har blitt veldig gode, og bører over 30kg er ikke noe problem lenger (ikke for sekken i alle fall). Er forøvrig en gammel (ca. 1994-95) Norrøna Recon pack som jeg ser etter ersatter for...

Sekker med "stort" volum er praktisk for da går alt oppi sekken ;D

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Fjellräven's sekk, men Bergans Alpinist har jeg vært lykkelig eier av i mange år. Arc'Teryx Bora har jeg prøvd ved kun én anledning. Veldig behagelig med det samme, men ikke over lengere tid.

Alpinisten har gått gjennom endel endringer uten at jeg vet om egenskapene har forandret seg. Dempinga i hoftebeltet er fjernet, samt muligheten til å variere "akselavstanden" mellom skulderreimene. Vekta er vel ca halvkiloet lettere enn hos forrige modell. Har også prøvd noen store Norrøna-sekker. Min rygg liker best alpinist'en, men dette er jo høyst individuelt.

Skotøy og ryggsekker burde passe... Er ihvertfall det utstyret jeg stiller størst krav til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de anatomiske sekkene har blitt veldig gode, og bører over 30kg er ikke noe problem lenger (ikke for sekken i alle fall). Er forøvrig en gammel (ca. 1994-95) Norrøna Recon pack som jeg ser etter ersatter for...

Sekker med "stort" volum er praktisk for da går alt oppi sekken ;D

Grunde

Nåjadu, vet ikke om jeg kan si meg enig i det. Hva er galt med Recon packen? Den har jo den fordelen at du kan lage en svipptursekk på 33L av sidelommene. Det er jo gunstig synest jeg. De topplokksystemene som du kan bruke til svipptursekk synest jeg blir for små. Iallefall de som jeg har vært borti.

Jeg bruker fortiden Norrønas Svalbard 100. En fantastisk sekk på ryggen på vekt opptil rundt 26-27 Kg. Men svippturlokket er for lite, og man drømmer fremdeles om pakkramme når vekten blir 30+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd min Recon Pack er for gammel for å ha den finessen. Min Recon er fra 1994 og med sekkepose i bomull (den har 85L hovedsekk tror jeg med plass nederst på ramma til å sroppe fast ting og tang + store løse sidelommer), og den har et solid (jepp sekken veier godt og vel 5 kg.), stabilt og godt bæresystem. Bortsett fra dette har den igrunn ingen moderne finesser (borsett fra avtagbar toppbøyle da :P). Og så er den i ferd med å bli litt sliten...

Jeg pleier uansett å ha med en egen (30-40L) svipptursekk for dagsturer da ingen sånne lomme/topplokk systemer er særlig gode...

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte også Bora'en, men som du vet endte jeg opp med Alpinisten. Denne har jeg vært veldig godt fornøyd med etter de to turene jeg har brukt den på i sommer. En ting du bør sjekke med Alpinisten er om den på lengste lengde er lang nok til ryggen din. På siden til Bergans står det at 110-litern er anbefalt for kroppshøyde 165-185 cm, du strekker deg jo litt over det!  ;D Alpinist 130-literen er anbefalt for kroppshøyde 175-200 cm, men den blir kanskje litt større enn du trenger?

http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=sekker_liste&MenyID=121010&page=sekker_detalje&modID=4593&ml1=6&ml2=1&t=Alpinist Large 130 L

Boraen virket fin og får mye skryt i tester for bærekomfort, men den virker trang i åpningen, litt vanskeligere å få ting ut og inn av. Det ser også ut til at den har mindre festemuligheter for stasj på utsiden. Jeg mener karen på Sport 1 Superstore sa at Boraen er helt vanntett. Alpinisten er vel ikke det men den har medfølgende sekketrekk på innsiden av topplokket.

Alpinisten har "frittliggende" topplokk (festet med remmer i alle 4 hjørner), det synes jeg er fint når man innimellom skal slenge på noe ekstra volumiøst på toppen av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Tom Larsen sier her om å sjekke lengden på ryggen er svært viktig. Dette får du kun sjekket skikkelig ved å prøve sekken med vekt. Har selv en Bergans Trollhetta 95l som ikke passer meg helt. Jeg er 184 cm lang og normal kropsbyggning, men får ikke tilpasset sekken med vekt over 20 kg slik at jeg får riktig belastning på hoftebeltet. Det er komplett umulig å justere avtanden mellom bærestroppene og beltet så langt ned at jeg får nok belastning på hoftebeltet. I tillegg har jeg noen kilo ekstra  ???, slik at hoftekammen ikke stikker så mye ut og det gjør det heller ikke bedre. Fordelen er imidlertid at sekken har gode bæreremmer slik at man får fordelt belastningen over hele skulderpartiet.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutta for tilbakemelding!

Men er det ingen som har prøvd den Fjällräven sekken?

Enig i at jeg nok bør prøve sekken for å sjekke rygglengden, kjenner jo en som har den Berganssekken i alle fall så den kan jeg nok få lurt meg til å teste ;)

130L synes jeg blir litt for stort...

Noen som vet om sjapper i Oslo/Drammen området som har bra utvalg av Fjällräven utstyr?

Mvh.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så godt kjenner jeg Drammen :o

Takker Gisle, skal ta en tur innom og sjekke. Men de fleste norske sportsbutikker som har Fjellreven had dååårlig utvalg...

Grunde

he he. :) det er den sjappa jeg har vært i med størst utvalg i Fjellreven, så her finner du et bra utvalg. men har ikke sett alverden med sekker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...