Gå til innhold

Macbook Pro 15


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Min tre år gamle Dell XPS døde nylig, og nå vurderer jeg overgang til Macbook Pro, svak som jeg er. Kunne egentlig tenkt meg 13-tommeren, men jeg er vant med full HD- (1920x)-oppløsning fra dell'en, så 1200x800 blir for pinglete, derfor må det eventuelt bli 15-tommer, med oppgradert skjerm (refleksbehandlet 1680 x 1050).

Mitt spørsmål er hvorvidt det er verdt de 3000 ektra for grafikkort-oppgraderinga. Jeg skal ikke spille, men trenger ytelse til videoredigering og slikt. Til batchredigering av bilder og til rendering av video etc er det vel CPU'n som gjør mesteparten av jobben, så jeg ser for meg at jeg dropper denne GPU-oppgraderinga. Eller hva tror dere?

Jeg er jo klar over at dette er et fluefiskeforum, men det er jo så mange hardcore mac-fans her inne at jeg regner med noen kan komme med noen innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom det ikke går utover matbudsjettet, kjøp 15"..........

Ja, 13-tommeren er nok ute av bildet. Det er de to 15-tommerene det står imellom. Dyrt nok med den "billige", med 8GB og skjerm-update. SSD må jeg nok også ha etter hvert. Det jeg lurer mest på er om jeg trenger det beste skjermkortet, eller om det bare er gamer-gutta som har særlig utbytte av det. Det blir dyrt nok uansett, så et sted må jeg prøve å holde igjen litt, bare sånn for min egen samvittighets skyld i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-tommeren er jo fetere, men jeg har selv den nyeste 13-tommeren, og den er veldig fin til videoredigering. Holder i massevis til HD-video, og jeg har til og med redigert litt på en 4K-snutt fra RED One (proft videokamera som brukes til IMAX o.l.) uten problemer. Skjermen synes jeg er veldig bra, så jeg tror ikke du skal se deg blind på sånne ytelsestall, men dette har du sikkert mer greie på enn meg (skal ikke mye til;).

13-tommeren er veldig praktisk pga størrelsen, men man merker virkelig de to tommene når man sammenligner med 15-tommeren. Så hvis du ikke har en stasjonær maskin med større skjerm hjemme ville jeg gått for 15-tommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-tommeren er jo fetere, men jeg har selv den nyeste 13-tommeren, og den er veldig fin til videoredigering. Holder i massevis til HD-video, og jeg har til og med redigert litt på en 4K-snutt fra RED One (proft videokamera som brukes til IMAX o.l.) uten problemer. Skjermen synes jeg er veldig bra, så jeg tror ikke du skal se deg blind på sånne ytelsestall, men dette har du sikkert mer greie på enn meg (skal ikke mye til;).

13-tommeren er veldig praktisk pga størrelsen, men man merker virkelig de to tommene når man sammenligner med 15-tommeren. Så hvis du ikke har en stasjonær maskin med større skjerm hjemme ville jeg gått for 15-tommeren.

1280 x 800 er litt tragisk. F.eks har den billigere Macbook Air 13" 1440 x 900. Regner med MB Pro 13 også vil få denne skjermen etter hvert..

Hva slags skjermkort er standard på den, og hvilket hører til oppgraderingen? Først når jeg vite dette, kan jeg trekke en konlusjon..

På 15-tommernen står det mellom AMD Radeon HD 6490M 256 MB GDDR5 eller AMD Radeon HD 6750M 1 GB GDDR5. Prisforskjellen er 3000, men da får man også 2,2 GHz quadcore i7 istedet for 2.0 Ghz quad i7. Har forstått at gaminggjengen er misfornøyd med begge kortene, men jeg skal ikke spille uansett, så jeg tipper jeg går for den billigste 15-tommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1280 x 800 er litt tragisk. F.eks har den billigere Macbook Air 13" 1440 x 900. Regner med MB Pro 13 også vil få denne skjermen etter hvert..

Det er sikkert ikke imponerende tall, men når jeg sammenligner skjermen på min laptop med den nye 15-tommeren, som flere av mine kolleger har, klarer jeg ikke å se at den ene er bedre enn den andre. Skjermen ser rett og slett veldig bra ut, og jeg har aldri tenkt over oppløsninga i det hele tatt. Bilder og video ser ihvertfall veldig bra ut. Det er det jeg mener med å ikke se seg blind på ytelsestall. Men som sagt - dette har jeg ikke greie på;)

En ting er sikkert: 15-tommeren er langt mer behagelig som allroundmaskin, ingen tvil. 13-tommeren har sin styrke som reisemaskin - det er overraskende stor forskjell på størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 13-tommer er litt mer handy og duger sikkert til det aller meste, men dette kommer til å bli min hovedmaskin siden jeg ikke bruker noen stasjonære. Dessuten har jeg både iPhone og iPad2 for portabel internettilgang, så jeg tror nok det blir 15" pga bedre og større skjerm, raskere og bedre prosessor samt dedikert grafikkort.

Skulle egentlig grill og spisestue til leiligheten. Men det får drøye, for nå tror at jeg snart trykker på bestill-knappen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg bestilt den beste 15-tommeren på elkjop.no med 20% rabatt! Tilbudet gjelder bare frem til 23:59 i kveld. Ikke så ofte man får slike rabatter på mac, så om noen skal ha seg macbook er det bare å hive seg rundt. :) Sjekk flash-banneren på elkjop.no.

De 3600 kronene jeg sparte kan jeg jo nå bruke på oppgradering av RAM og innkjøp av SSD.

Flaks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...