Gå til innhold

Östersundtur 14 til 16 juli 05


benedictius

Anbefalte innlegg

Torsdag grytidlig satte undertegnede og kompis Bjørn-Roar kursen mot Östersund. Planen var å treffe lokalkjente Pia (en mann altså), en god kompis fra skolen og kompisen hans Ola, og dra opp noen megaharr i løpet av helga i de flotte elvene der oppe, som Pia har skrytt av nå i snart to år! Harr under 40 cm er småtteri, det finnes godt med kilosharr, og det tas jevnlig harr mellom 2 og 3 kg… laugh.png' alt=':lol:'>

 

Vel 60 mil og 7 timer senere var vi på plass i Östersund, og noen timer senere stod vi og skuet utover elva Hårkan, som ligger ca 1 times kjøretur nord-vest for Östersund. Her fiska vi i Hotagsströmmen fra torsdag kveld til og med natt til lørdag. De første bildene er derfra. En veldig fin elv, variert som bare det. Både helt stille områder, og stryk i alle grader. Bånnforhold varierte fra store steiner til sandbånn. Massevis av standplasser. Det var veldig bra med vårfluer, mørke ca str 14, som svermet hele kvelden. Det var også noen forskjellige typer døgnfluer. Dessuten også urimelig mye knott og mygg, noe som skulle vise seg å vare hele turen. Jeg er blitt et eneste stort myggstikk! Etter å bli litt kjent i området, fiska vi i det stille området først. Jeg var først ute å kroke det jeg trodde var en veldig pen harr, som som viste seg å være en halvkilosørret i kjempeform, på en myggklekker str 16 klinkhammerkrok! Det vaket veldig bra, og det var mye steady fisk, men vanskelig som søren å få noen. Resten av gjengen gikk oppover i strykpartiet for å innvente nattens vaking, mens jeg sto igjen med noen utvalgte fisker jeg bare måtte ta… Tilslutt etter mye om og men, fisk som ikke ville sitte ordentlig, tok jeg det jeg igjen trodde var en pen harr! MEN skuffelsen var stor da fisken viste seg å være en smellfeit sik på 45 cm! Og dra nesten 70 mil for å fiske sik var litt i overkant :oops: . Jeg ga opp det rolige partiet og gikk opp til resten av gjengen. Nå var kl rundt 1, og når jeg kom opp så jeg Pia hadde på en fisk. En halvkilosørret. Det skulle vise seg å være full vakfest midt i strykpartiet. Pia hadde fått flere ørreter og en harr på E-12 og en vårfluelarve. Bjørn-Roar tok en ørret. Og da jeg kom ut også 30 meter ovenfor tok jeg 3 pene ørreter på rappen. Brukte cdc-vårflue str 14, en hareørenymfe, og en sort kembovårflue str 10. Jeg hadde på en skikkelig stor en! Den tok en cdc-vårflue ca 22-24 meter ute og krokinga satt perfekt! Den fulgte lett og ledig med innover mot meg, men ca 3-4 meter ifra fikk den sikkert øye på meg og gikk amok. Den dro av sted nedstrøms i et vilt tempo, ned i bunnen og stanga litt, før den slapp. Fortommen gikk av! #-o Huvva… Det stilnet av med vakinga etter hvert, klokken var nå rundt 3 på natten, og det hadde blitt nesten lyst igjen. Etter litt juging ved bålet, stekt ørret og harr, brød og dillkaviar, ble det en sen natt.

 

Fredagen var det mindre innsektsliv, og dagfisket var ganske dårlig. I hvert fall for meg og Bjørn-Roar. Pia tok derimot en pen ørret og en harr på 900 gram prikk. Det var egentlig bare å vente på nattens vaking. I mellomtida ble det litt mat. I 8-tida begynte det å vake mye ovenfor Hotagsstrømmen i Hotagssjøen. Bjørn-Roar og Ola tok stanga og skulle prøve lykken. Det var stor fisk, noen godt over kiloen. Jeg og Pia lot fisken være og gikk ned i elva i stedet for å fiske ordentlig fisk. I elva var det mindre med vak, men noen steady fisk var det. Blant annet en stor en som sto 1 og en halv meter ovenfor en stein ca 22-23 meter fra oss. Jeg kasta på denne ganske lenge men den virket ganske uinteressert. Tilslutt tok den en lys klinkhammer str 16. Tilslaget satt men et kraftig sprell og et sekund senere var den løs. Den hadde tatt med seg flua… Huvva! Andre gang på turen jeg mister en storing pga fortomsbrudd. ALDRI før har jeg mista fisk pga av fortomsbrudd i løpet av de 8 årene jeg har fiska med flue. Hva skjer? Fisken ga seg med å vake i en times tid. Da startet den igjen og Pia prøvde å få den til å ta, men uten resultat. Nå kom Bjørn-Roar og Ola ned igjen fra Hotagssjøen. Der hadde de fisket SIK i over 3 timer. Resultat 3 små sik… Er det mulig spør jeg. Jeg tok turen ned til det rolige partiet en km lengre ned. Der vaket det bra og jeg tok en harr på rundt 30 cm og en skikkelig sprek halvkilos ørret. Denne var til og med sprekere enn den jeg fikk på 1,6 tidligere i år. Utrolig kondisjon på den fisken! Klinkhammer gjorde susen denne gang også.

Neste dag tok vi teltet og dro til Edsforsen noen mil lengre ned i Hårkanelva. Her skulle det være bra med harr. Når kvelden nærmet seg begynte også vakinga og regnet... Det regnet konstant hele kvelden. Den var noen vårfluer her også, samt noen små døgnfluer blant annet sulphurea. Jeg tok den første i en vakker strømkant, en pen harr på 40 cm, på en klinkhammer. Jeg gikk litt lengre ned i elva for å fiske på en fisk jeg hadde sett tidligere på kvelden. Den tok flua etter hvert også men mistet den etter hvert… Jeg vada over til motsatt side av elva og der var det skikkelig vakfest, men mye småtteri rundt 30 cm. Tok 2 på superpuppan før jeg ga meg der, og vadet tilbake til der jeg mistet den andre. Nå var 3-4 stykker som vaket der, og superpuppan gjorde susen igjen. Jeg tok 2 stk her også, litt penere men allikevel ganske små (rundt 35 cm). Når jeg kom opp til de andre igjen hadde det vært vakfest der også. Alle mann hadde tatt 4-5 stk hver. Bjørn-Roar hadde tatt 4 harr og en ørret på en oliven vårflue. Bra fiske med andre ord, men de store manglet dessverre.

 

Alt i alt en veldig trivelig tur som kan anbefales. Det var bare de store som manglet, selv om jeg hadde sjansen...

 

Ble ikke så mange bilder av fisk siden jeg ikke tok sjansen på å ta med kameraet ut i elva. Jeg klarte å ta et skikkelig bad to ganger i løpet av turen…

post-47-13949845651846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blir vel mobba nå. Ikke sant Rune? :D Til mitt forsvar vil jeg tilføye følgende: Det vaket stor fisk godt over kiloen. Før vi begynte å fiske der, visste vi ikke at det kun var sik som vaket. Det kunne jo være stor ørret... Ja, ja... Det høres kanskje ut som en dårlig bortforklaring, men allikevel... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' jeg blir vel mobba nå. Ikke sant Rune? :D Til mitt forsvar vil jeg tilføye følgende: Det vaket stor fisk godt over kiloen. Før vi begynte å fiske der, visste vi ikke at det kun var sik som vaket. Det kunne jo være stor ørret... Ja, ja... Det høres kanskje ut som en dårlig bortforklaring, men allikevel... :P[/list']
Jaja... du skal få slippe unna med den. Vi får se på det som et "uhell" ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...