Gå til innhold

Oops – så har jeg gjort det igjen.


rbk01

Anbefalte innlegg

For en drøy måned siden klarte jeg det kunststykke å legge igjen mine to antatt beste fluestenger ute ved Drammensfjorden.  Ei helt ny Eikre Fluvius 9’ #6 og Loomis Riverdance GLX 9’ 6# HLS. For snart et år siden var jeg i modus for å bytte ut Loomisen og ba om råd her på forumet og fikk mange gode forslag, noe som førte til investeringen i nevnte Fluvius. Hva skjer så i løpet av sommeren før denne fatale hendelsen? Jo, jeg ble ”godvenn” med min Loomis og Fluviusen blir stort sett liggende i tuben sin. Jeg har også i løpet av sommeren fått prøvd andre stenger også, bl.a. Guideline’s LPXe ”5, kanskje den beste stanga jeg har fått prøve så langt. Eller mer korrekt, den stanga som passet meg best.

Så til poenget; hva skjer så nå som jeg har mistet begge sekserne og på en måte kan begynne forfra? Jeg begynner å leite i markedet etter noen som har godt tilbud på Loomis. Og av alle steder, så fant jeg en forhandler i Helsingborg som solgte Loomis til nesten halv pris og så er jeg med ett tilbake på Loomis-kjøret igjen.

Hvorfor gjorde jeg det kan man saktens spørre seg. Etter et par år med prøving av diverse snører og kasteteknikker, har jeg faktisk blitt svært så god venn med Loomisen og den har blitt det nærmeste jeg kan komme ei universalstang for mitt fiske, som er en blanding av SØ-fiske i sjøen og ferskvannsfiske først og fremst i høgfjellsvann. Noe av det som inspirerte meg til å jobbe mer med stanga var ett intervju med Arve Tellefsen (han felespilleren fra Trondheim) hvor han fortalte at da ha fikk ei ny fele til noen titalls millioner for noen år siden, brukte han et par år før han blei godvenn med fela og fikk ut det potensialet den hadde. Det var starten på min tanke om at faen heller, her er det meg det er feil med og ikke stanga. Slik blei vi venner etter hvert.

Hva er det så jeg prøver å si med dette da, vil sikkert mange her spørre? Jeg lar meg forundre over hvor mye utstyr som blir kjøpt inn og bare for å blir liggende så å si ubrukt fordi utstyrsleverandørene og utstyrspusherne stadig vekk kommer med nye modeller som skal revolusjonere fluefisket og vi lar oss lure gang på gang. Jeg vet at det har skjedd en utvikling på utstyrsfronten de siste årene, men at det rettferdiggjør nye investeringer til et par titalls tusen kroner hvert år, slik mange synes å mene, er jeg heller tvilende til. Jeg tror mange her ville blitt bedre fluefiskere om de jobbet litt med det utstyret de har, jeg tror ikke at man kan ”kjøpe” seg til bedre å bli en bedre fluefisker.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig her og jeg kjenner meg nok igjen.

Jeg tror kanskje du overdriver den utviklingen som har skjedd "på utstyrsfronten de siste årene"  ;D I mine øyne var den siste "mini-revolusjonen" pustende vadebukser.

Uansett så kunne jeg sikker brukt mer tid på å bli kjent med den enkelte stang-snøre-snelle-kombo før jeg byttet ut deler av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Veldig godt beskrevent. Kjenner meg igjen i det å lære å kjenne utstyret. Ta hensyn til dess kvaliteter. Alle stenger er så forskjellig med sine egne egenskaper, men det finnes noe godt i dem alle. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt på vei enig, likevel er livet for kort til å fiske med "stenger" som klart ikke passer. Skriver stenger med "" da det er fort gjort å glemme at det er vel så viktig å finne riktig snøre til stanga. Er fort gjort å koble på det "vanlige snøret" for så å konstatere at stangen ikke innfrir til forventningene. Har opplevd å teste komboer hos mine petribrødre mang en gang, bestilt opp samme stangen for så å oppleve en helt annen følelse nettopp pga. mismatch med lina ;) Men stenger er og blir en forbruksvare og det har blitt et par nye stenger i året. Mye pga. saltvannsfiske som tærer på utstyret (både saltet og knall og fall på svadberg og i steinura) og dels fordi foranding noen ganger fryder. Men linevalget er i mine øyne noe som kan få en stang til å gå fra helvete til himmel og visa versa  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt på vei enig, likevel er livet for kort til å fiske med "stenger" som klart ikke passer. Skriver stenger med "" da det er fort gjort å glemme at det er vel så viktig å finne riktig snøre til stanga. Er fort gjort å koble på det "vanlige snøret" for så å konstatere at stangen ikke innfrir til forventningene. Har opplevd å teste komboer hos mine petribrødre mang en gang, bestilt opp samme stangen for så å oppleve en helt annen følelse nettopp pga. mismatch med lina ;) Men stenger er og blir en forbruksvare og det har blitt et par nye stenger i året. Mye pga. saltvannsfiske som tærer på utstyret (både saltet og knall og fall på svadberg og i steinura) og dels fordi foranding noen ganger fryder. Men linevalget er i mine øyne noe som kan få en stang til å gå fra helvete til himmel og visa versa  ;D

Helt enig i det du sier her, også min erfaring. Derfor blir mye av verdien av CCS og ERN noe overdrevet etter mitt syn, da disse dataene kun gir halve sannheten. Om jeg viderefører sammenligningen til Tellefsens fiolin, så har mange fiolinmakere prøvd å kopiere både Stradivarius og Guarnieri ved å analysere mål, materiale etc. uten å få det helt til. Litt av de samme egenskapene velger jeg å tro at ei god fluestang også har. I tillegg til at det kan bli stor kunst av at den er i hendene på en som vet om stangas styrke og svakheter.

Jens

PS Jeg er ingen kunstner, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok på andre side her. Jeg har en del stenger som jeg bare elsker til sitt bruk. Alt fra bambuss til carbon. De jeg ikke liker går ut på bruktmarkede. Grunnen for at jeg blir sittende med så mange stenger er fordi jeg har et veldig allsidig fiske. Alt fra fiske fra kajakk i vann til fiske i større elver og kanskje 2 ganger i året etter sjøørreten i havet. Jeg liker raske/medium raske stenger til storelver og korte 6 fortere i klasse 3 til små bekker på sensommer/høsten. Den eneste fellesnevneren jeg har er snøre valget mitt. Loop sitt stillwater og GL presentation på mindre klasser. Hvorfor?? Jo fordi disse snørene passer min kastestil, om en kan kalle det det, midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt opp håpet på å få igjen de stengene du glemte?

Hva har du gjort for å få de igjen? Kan være noen ser på oppslagstavler om "Fluestenger gjenglemt".

OFA har eget forum etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...