Gå til innhold

entomologi.no


Øyvind T

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...

altså mener artikkelforfatter at dette bildet er av en Neides tipularius, altså et slags stankelbein.

Å slutte at forfatteren mener at dette er et stankelbein (Tipulidae) når det står i en artikkel om Teger er vel å ta det litt langt. ;)

Tipularius kommer av "lange ben" på latin så vidt jeg husker. De fleste in sekter får jo navn etter kjennetegn som utseende eller levested. Lange ben har de nok felles men jeg tror nok ingen på entomologi.no blander en tovinge med en tege. Et lite tips: Les hele artikkelen neste gang du utaler deg negativt om andre :?

 

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså mener artikkelforfatter at dette bildet er av en Neides tipularius' date=' altså et slags stankelbein.

[/quote']

Å slutte at forfatteren mener at dette er et stankelbein (Tipulidae) når det står i en artikkel om Teger er vel å ta det litt langt. ;)

Tipularius kommer av "lange ben" på latin så vidt jeg husker. De fleste in sekter får jo navn etter kjennetegn som utseende eller levested. Lange ben har de nok felles men jeg tror nok ingen på entomologi.no blander en tovinge med en tege. Et lite tips: Les hele artikkelen neste gang du utaler deg negativt om andre :?

 

Henning

Beklager om du føler deg støtt, og det var kanskje en drøy uttalelse jeg kom med i topicen (derfor har jeg nå endret den..). Jeg er selv ingen entomologiekspert, men jeg vil i det minste fortsatt hevde at det er direkte misvisende at bildet heter 'N_tipularius.jpg', som henviser til Neides tipularius, denne lite omtalte stankelbeinlignende tegen som artikkelen omhandler.

 

Artikkelen: http://www.entomologi.no/insektnytt/1999-4/Stylte-tege.HTM

Direkte link til bildet: http://www.entomologi.no/insektnytt/1999-4/N_tipularius.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke støtt i det hele tatt laugh.png' alt=':lol:'> Det er vel heller jeg som skal ta selvkritikk da jeg trodde du mente det bildet/tegningen som stod i artikkelen og jeg så altså ikke bildet helt på bunnen som jo ikke er noen tege eller stankelbein for den saks skyld :oops: Misforstod helt hva du mente

Tror jeg heller skal høre på mine egne råd neste gang. :roll: og lese skikkelig.

Et lite tips: Les hele artikkelen neste gang du utaler deg negativt om andre

Dette var igrunnen skikkelig flaut. :^o

 

Det jeg imidlertid reagerte på var det jeg oppfattet som at du mente at forfatteren ikke viste forskjell på stankelbein og teger. Hadde henne som foreleser ved universitetet i bergen og hun er dyktig på sitt felt som er teger og ikke døgnfluer.

Uansett så beklager jeg, skal høre på meg selv neste gang.

Folka på entomologi,no har nok peiling på insekter men kansje litt rustne på web publisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...