Gå til innhold

Tinnhølen og omegn?????????


Jøran

Anbefalte innlegg

Skulle egentlig til H.vidda en uke med gjengen, men vi planla feil og vi måtte avlyse vidde-turen grunnet den sene våren :( MEN ved hjelp av mine eksepsjonelle manipulerende egenskaper 8) har jeg nå klart å overtale min kjæreste til å overnatte en (kanskje to, er ikke helt ferdig med godsnakket å grininga ennå) natt/netter ved Tinnhølen, på vei til min bror i Oslo. Problemet er at jeg ikke får henne med på fem-seks timers turer :shock: . Håper på en tre timers.

SÅ det store spørsmålet er: HVOR GÅR VI for at jeg kan ha rimelige muligheter for større fisk enn 500g på flue. Rekorden er på 520g, å den kunne jeg tenkt meg å knust :twisted:

Send PM hvis noen har noen hemmelige vann de vil dele med meg.. Yeah right.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto om vandring inn fra tinnhølen i alt om fiske for noen år siden. Mange navn på vann som var nevnt. Men de fikk mye småfisk. Dra istedet forbi tinnhølen, og følg rv 7 til haugastøl. Der har du flere vann nordafor som det tar mellom 45 og 2 timer og nå. Lettere for kjæresten... Mye pen fisk der også. Min største 1,2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto om vandring inn fra tinnhølen i alt om fiske for noen år siden. Mange navn på vann som var nevnt. Men de fikk mye småfisk. Dra istedet forbi tinnhølen' date=' og følg rv 7 til haugastøl. Der har du flere vann nordafor som det tar mellom 45 og 2 timer og nå. Lettere for kjæresten... Mye pen fisk der også. Min største 1,2.[/quote']

 

Oi :D Takk benedictius :D Skal komme tilbake med rapport på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der va jeg tilbake fra min jomfrutur til H.vidda.

Kjørte bilen helt frem til demningen til Tinnhølen. Brukte vel 1,5 time inn til Sneroa, tror jeg. Fin tur Fulgte en liten sti, ledsaget av små varder, nesten helt frem. Vakker natur!! Har aldri vært på vidda før og ble nesten "høy" på natur. Stoppet opp ved hver minste plante jeg ikke hadde sett før og gikk nesten på trynet flere ganger fordi jeg var så opptatt av alt annet enn hvor jeg satte beina mine.

Endelig så vi Sneroa og jeg nærmest løp over myra for å rigge stenger. Hadde med meg en firer og en sekser-stang+ en 2-10 grams slukstang til dama. Det blåste litt, kanskje frisk bris.

Det blåste ihvertfall slik at jeg hadde vinden i ryggen når jeg kastet i 90 grader ut på elva, jeg vil anslå vindretningen til vest-nordvest. Jeg så flere stankelbein som blåste ut på elva og bandt på en hjemmelaget utgave av sorten og kastet på det første vaket jeg så...PANG der var min første H.vidde-ørret et faktum. -Jeg vil anslå vekten til 50g MINST!!! Det vaket ganske heftig og etter et par kast til hadde jeg tvillingbroren til førstnevnte. Satte på en Streaking Caddis fordi det også fløy endel mellomstore vårfluer ut på vannet og pang der satt trillingsøsteren på.....

Altså 150g aure tilsammen MEN jeg så et par rygger som veltet seg over stankelbein,utenfor kastehold som gjør at jeg skal tilbake. En av dem hadde flua mi i kjeften et mikrosekund, men som den amatøren jeg er dro jeg den ut før den lukket kjeften igjen... F...!!

Gikk slukør®et tilbake til Trondsbu, hvor vi aller nådigst hadde fått tillatelse til å slå opp lavvoen 3 meter nedenfor hytteveggen, og la oss for å sove.

Våknet i 9-tiden av noen som sto i den lille elva nedenfor teltet og fisket. Denne elva renner fra Tinnhølen og videre nedover dalen.

Fikk tillatelse av dama til å fiske 2,5 timer der før vi fortsatte mot Oslo..

Det sto et par slukkastere nedenfor stryket i det lille elvestrekket, så jeg fant meg en stein som jeg kunne stå på 50 meter ovenfor stryket. Elva rant roligere der jeg sto, men økte i fart nedover mot stryket og jeg så flere vakende fisk der jeg sto og lenger ned.

Satte på en Black Gnat fordi jeg så mye stor mygg i lufta. Kastet midt ut i strømmen og lot flua drive fritt.Og.. DER! satt den. Og denne var større! 70-80 gram minst! Fikk et par tilslag til, men mistet dem.- Grunnet at jeg er amatør pluss dårlig kroking, men disse var heller ikke store

Satte på en ny B.G., kastet flua nesten over til bredden på andre siden, og dro ut snøre med venstre hånda som bare juling for å la flua gå helt ned til stryket hvor jeg mente jeg hadde sett et litt større vak enn de andre jeg hadde sett.

Hele fluelina var ute + to meter grønn backing da jeg plutselig så et hopp omtrent hvor jeg mente flua mi befant seg. Jeg løftet stanga og YES der satt den. Den hoppet en gang til, sikkert bare for å vise seg, da så jeg at dette umulig kunne være enda et medlem av søskenflokken på 50g

Da jeg etter en bitte liten stund fikk den på land, sank de berømte skuldrene. Jeg trodde først den var 2-300 g tyngre enn den var, men er likevel kjempefornøyd. Digital-vekta stoppet på 450g!!! Kanskje ikke så stort for mange, men for meg...REKORD på tørrflue!! (Nei, jeg har ikke bilde.)

Og så rett nedenfor teltet og bilen da.. Trenger ikke alltid å gå så langt

TAKK!

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Trondsbu? er ikkje det i nærheten av dyranut?

Ligger det ein dal der som heiter bjoridalen?

Ligger det ei elv der?

Dette har eg ikkje peiling på , men eg har vert på rypejakt der for mangen år siden.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondsbu? er ikkje det i nærheten av dyranut?

Ligger det ein dal der som heiter bjoridalen?

Ligger det ei elv der?

Dette har eg ikkje peiling på ' date=' men eg har vert på rypejakt der for mangen år siden.......[/quote']

 

Ja det ligger i nærheten av Dyranut. Elva som renner fra Tinnhølen og renner vestover renner ned Bjoreiddalen. God hukommelse, du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Men er det noko fisk i elva der da?

Synest å huske at elva var ganske liten........

Men me hadde eit jævla problem å komme over for å jakte :D

Har liksom ikkje sett på området rundt dyranut som ein god fiskeplass, men må kanskje begynne å sjekke litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...