Gå til innhold

Airflo 40+


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Var i skogkanten og testet dette i dag.

"Airflo Forty Plus Slow Intermediate-Floating R/Line WF8I" (Rett skal være rett.)

Brukte StCroix Legend Ultra 9`#8(Kjører egentlig like gjerne #7-snøre på denne).

Greit. Her kaster man langt nok til vanlig SØ-fiske med en eneste baksleng. Eller helst to. For man vil jo fiske helt inn. Og da hjelper det jo at dette snøret lader stanga veldig raskt.

Noe særlig mer enn de 10.6 meterene ytterst blir bare tull å holde i lufta. Okay, kanskje tre-fire meter til.

Selv er jeg glad i å holde mye snøre i lufta, men her det bare å glemme det, og kitte.

Totallengden på snøret skal være 38,1 meter.

Å få ut tredve av dem, virker greit. Og da burde man vel være i mål, når det gjelder å dekke litt vann i jakta på prikkefisken i havet.

Eller?

Det å få dette snøret til å rulle skikkelig over virker som en oppgave å øve på.

Selv ved kortere kast, så fikk jeg inntrykket av at det uansett blir vanskelig.

Noe som ikke er så fjongt ved forsiktig fiske på grunna, etc...

Noe snøre for kalde dager virker det heller ikke å være. OK. "Skytelina" holdt seg mjuk nok. Men når resten blir direkte "kantete" i -1, på et jorde...

Konklusjon etter tjue minutters prøvekasting:

-Kaste langt er nå engang gøy! Og det gjør du med dette.

-Presentasjon: Glem det.

-Sjøfiske i de kalde månedene: Veeel. Blir spennende å se hva kaldt saltvann i tillegg gjør med det.

Men jeg skal teste det videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt på vei de samme erfaringene jeg har :)

Det skal sies at snøret har ingen store minneproblemer. Selv om det er 10 blå ute så er det gjerne noen få røde i vannet, så du vil nok oppleve det motsatte når du får lina i sjøen kontra på land. Men ja, det presenterer like varsomt som en elefant i en vannpytt og det er en "kitteline". Jeg bruker kun 40+ på synk 3 og nedover. Inne på grunna så går det i Loop Evotec 100, SA Clear camo eller andre egnede liner, så 40+ er ingen allsidig line som har hatt en fast plass på spolen utover når jeg skal ned på 3 meter +. Riktignok mine synspunkter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 + er ikke verdens beste line i slow intermediate utgave...selv velger jeg bare Airflo Clear Ridge (hel intermediate line i slow og fast utgave) til egentlig det meste av mitt fiske både sommer og IKKE MINST vinter :)

Anbefales....men siden denne tråden handler om 40+ se bort fra dette innlegg ;)

Måtte bare nok en gang si noen ord om denne fabelaktige clear ridge linen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Airflo 40+ line i S3, dette syntes jeg er en god line, skyter godt, gir lange gode kast, ikke noen presentasjonsline, men når man skal ned noen meter så har ikke det den største betydningen. Veldig grei å bruke som line i elv da klumpen er forholdsvis kort og fin å kaste vannkast med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men så er det dette med den flytende skytelinen da.

Det fisker dårlig i sjøen.

Det er ingen forhold der jeg syns det er en fordel, litt når man fisker kanter kanskje, men da må det ikke være strøm.

Er etter min mening en super line til elvefiske, spey og trange plasser.

Kaster godt, det er sikkert, men vil du ha alt til å rette seg ut og falle litt pent, så må det bremses litt i slutten av nedlegget.

Jeg har falt helt for for Lee Wulff TT Saltwater int.

Fantastisk kontroll, synker passe og for en turnover!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt helt for for Lee Wulff TT Saltwater int.

Fantastisk kontroll, synker passe og for en turnover!!

har du prøvd denne, åssen er den i kaldt vann? jeg leste litt om denne og det hørtes ganske så bra ut det

Har den og fisket med den i helgen :)

Da var den helt upåvirket av det kjølige vannet, og jeg regner med den holder seg slik selv om det blir kaldere..

Du finner den her: http://fiskeogfriluft.net/155-royal-wulff-tt-salt-water-floating.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt helt for for Lee Wulff TT Saltwater int.

Fantastisk kontroll, synker passe og for en turnover!!

har du prøvd denne, åssen er den i kaldt vann? jeg leste litt om denne og det hørtes ganske så bra ut det

Har den og fisket med den i helgen :)

Da var den helt upåvirket av det kjølige vannet, og jeg regner med den holder seg slik selv om det blir kaldere..

Du finner den her: http://fiskeogfriluft.net/155-royal-wulff-tt-salt-water-floating.html

kult, takk for info, har nettopp kjøpt en clear camo men kanskje kjøper denne også, da trenger jeg ikke 2 int snører, bruker kun denne istedet til sø fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet Airflo-snøret her om dagen.

Mye de samme inntrykkene som ved "plenkastinga".

Og, igjen, det å få det til å rulle særlig vakkert over, virker ganske så utfordrende.

Tempraturen i lufta var et par varme, vinden ikke avskrekkende. Ble nevnt over her at det ikke hadde særlig minne, men det kan jeg ikke si meg 100% enig i. Greit, det er langt i fra det verste jeg har prøvd i så henseende, men heller ikke det beste.

Bruker ikke kurv, og snøret ble nå liggende på bakken ved inntrekk.

Mistet nesten en fin SØ på rundt 1.5, da det floket seg ved utras. Heldigvis bestemte aura seg for å være litt snill akkurat da jeg løste opp flokene. ;D

Skulle gjerne hatt et par meter til å holde i lufta, sånn for å få litt mere "føling" med greia. Men, uansett, så kitter man ut mange meter rimelig greit.

På "klumpe-vis", så blir det liksom litt sånn "Hæ? Gikk det så langt?"

Sånn ellers, så synes jeg at jeg glapp taket på snøret uvant mange ganger. Men flere ganger gikk det helt greit, ved å få nytt tak, og fullføre, med langt kast som resultat. -Tilgivende, altså.

Koklusjon(Etter litt for kort utprøving, egentlig):

Et typisk "kittesnøre". Hele saken er 38.1 m. Tror ikke det skal ligge mange runder igjen på snella, med litt erfaring med snøret.

Langt i fra noe snøre for delikate presentasjoner/presisjon.

Her er en som er imponert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet Airflo-snøret her om dagen.

Mye de samme inntrykkene som ved "plenkastinga".

Og, igjen, det å få det til å rulle særlig vakkert over, virker ganske så utfordrende.

Tempraturen i lufta var et par varme, vinden ikke avskrekkende. Ble nevnt over her at det ikke hadde særlig minne, men det kan jeg ikke si meg 100% enig i. Greit, det er langt i fra det verste jeg har prøvd i så henseende, men heller ikke det beste.

Bruker ikke kurv, og snøret ble nå liggende på bakken ved inntrekk.

Mistet nesten en fin SØ på rundt 1.5, da det floket seg ved utras. Heldigvis bestemte aura seg for å være litt snill akkurat da jeg løste opp flokene. ;D

Skulle gjerne hatt et par meter til å holde i lufta, sånn for å få litt mere "føling" med greia. Men, uansett, så kitter man ut mange meter rimelig greit.

På "klumpe-vis", så blir det liksom litt sånn "Hæ? Gikk det så langt?"

Sånn ellers, så synes jeg at jeg glapp taket på snøret uvant mange ganger. Men flere ganger gikk det helt greit, ved å få nytt tak, og fullføre, med langt kast som resultat. -Tilgivende, altså.

Koklusjon(Etter litt for kort utprøving, egentlig):

Et typisk "kittesnøre". Hele saken er 38.1 m. Tror ikke det skal ligge mange runder igjen på snella, med litt erfaring med snøret.

Langt i fra noe snøre for delikate presentasjoner/presisjon.

Her er en som er imponert:

men han får vel til å kaste med det meste... han e dyktig å kaste... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...