Gå til innhold

Tips til laksefluer for humus farga lakseelver?


Dr. Snusk

Anbefalte innlegg

takker for tips. Nokre anbefalinger vedrørende krokstørrelse/tube strørrelse på dei aktuelle fluene?

Mine Muddy Waters fluer er på tube. Tuben er ca. 2,5 cm lang, og hele flua er ca. 5-6 cm lang. For min del har jeg erfart at tube, kroker litt bedre enn vanlig krok. Derfor bruker jeg så og si kun tuber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I humusfarget vann er det kun orange og røde farger som vil "ses som farger" på en meter dybde eller mer. Slike farger er jo selvsagte sammen med selvlysende. Farger som "spiller på lag" med vannets farge er faktisk de beste. Selv om dette ikke virker logisk for oss. I grønn elv vil rødt og fiolett forsvinne først, mens grønt og gult vil synes best. I klar elv er grønt og blått mest synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du mene sjokobrunelv eller elver men en naturlig brunfarge slik som feks Orkla og Lågen. Hvis det er det første har jeg to strategier endten glorete fluer i stoore størrelser eller rett og slett helt sorte fluer slik som feks sunray shadow. Staffan nevner fluer med lyd og det kan sikkert funke i kombinasjon med fargene over.

Mener du en naturlig humus farget elv blir ting med en gang morsommere;) Generelt er jeg en stor fan av Willi Gun og som nevnt tidliggere Cascade (og broren Ally's) ellers tenker jeg alltid på omgivelsene rundt. Er det mye vegetasjon er innslag av grønnt sammen med sort aldri feil. Eler har du T&L og Phatagorva som er slagere. Når det gjelder str er det som med fluer ingen fasit men jeg pleier å gå ned i str ettersom vannstanden synker og tempen går opp men dette er ikke en regel, funker ikke dette er det vel ingen synd å sette på en stor glorete jævel:)

Tenk også på hvilket vannlag du fisker i, min filosofi er "dypt men raskt" - skal da sies at jeg sjeldent fisker før st.hans så elvene har rukket å få litt varme. Bottlenecks kombinert med flytesnøre (F/S3) er giftig på sommerelv....

Herregud jeg gleder meg til 2012 sesongen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du mene sjokobrunelv eller elver men en naturlig brunfarge slik som feks Orkla og Lågen. Hvis det er det første har jeg to strategier endten glorete fluer i støørestørrelser eller rettslett helt sorte fluer slik som feks sunray shadow. Staffan nevner fluer med lyd og det kan sikkert funke i kombinasjon med fargene over.

Mener du en naturlig humus farget elv blir ting med en gang morsommere;) Generelt er jeg en stor fan av Willi Gun og som nevnt tidliggere Cascade (og broren Ally's) ellers tenker jeg alltid på omgivelsene rundt. Er det mye vegetasjon er innslag av grønnt sammen med sort aldri feil. Eler har du T&L og Phatagorva som er slagere. Når det gjelder str er det som med fluer ingen fasit men jeg pleier å gå ned i str ettersom vannstanden synker og tempen går opp men dette er ikke en regel, funker ikke dette er det vel ingen synd å sette på en stor glorete jævel:)

Tenk også på hvilket vannlag du fisker i, min filosofi er "dypt men raskt" - skal da sies at jeg sjeldent fisker før st.hans så elvene har rukket å få litt varme. Bottlenecks kombinert med flytesnøre (F/S3) er giftig på sommerelv....

Herregud jeg gleder meg til 2012 sesongen:)

Takk for fine innspill. Elven er naturlig brunfarga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Brukte mye høne før men gått mer og mer over til hane.

binder de på patridge gullkrok i str 5,7 og 9.. men har uten tvil fått mest på str 5 egentlig uansett vannstand og temp ( jo mindre ikke elven blir til en sildrebekk slik elven her blir etter ett par - tre dager med sol.

litt viktig at halen er lang men ikke for lang slik at den får "rett" balanse så den ligger vannrett i vannet. fisker denne best sakte faktisk.. bruker ofte tid når eg "fisker" fluen på plasser eg vet det står fisk. mender gjerne for og holde fluen på samme plass.. det trigger ofte laksen med denne fluen.

hadde på ett beist i en krystallklar og stri elv i sommer.. gikk minst 200 meter rett oppstrøms før den snudde. og på tungt tohåndsutstyr.. 40 minutter tok det før eg måtte gi stangen til en tjommi for og måtte kle av meg.... og bang.. så røk fortommen. men etter ca 50 laks landet på denne fluen i sommer så er den klar favoritt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mye høne før men gått mer og mer over til hane.

binder de på patridge gullkrok i str 5,7 og 9.. men har uten tvil fått mest på str 5 egentlig uansett vannstand og temp ( jo mindre ikke elven blir til en sildrebekk slik elven her blir etter ett par - tre dager med sol.

litt viktig at halen er lang men ikke for lang slik at den får "rett" balanse så den ligger vannrett i vannet. fisker denne best sakte faktisk.. bruker ofte tid når eg "fisker" fluen på plasser eg vet det står fisk. mender gjerne for og holde fluen på samme plass.. det trigger ofte laksen med denne fluen.

hadde på ett beist i en krystallklar og stri elv i sommer.. gikk minst 200 meter rett oppstrøms før den snudde. og på tungt tohåndsutstyr.. 40 minutter tok det før eg måtte gi stangen til en tjommi for og måtte kle av meg.... og bang.. så røk fortommen. men etter ca 50 laks landet på denne fluen i sommer så er den klar favoritt !

Tusen takk for gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontrast til mørkt vann,,,, hvite fluer er undervurdert.

Hvite fluer har eg faktisk prøvd litt uten hell.. men det er vell kanskje fordi man ikke tålmodighet til og prøve det ut lenge nok til og få fisk når man vet noe annet fungerer  :rolleyes:

Men bruker ofte hvit undervinge på sunnrayene mine. hvit, gul eller orange undervinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...