Gå til innhold

Gøy med foto - Ukens tema.


Kim W

Anbefalte innlegg

  • Svar 569
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da får du ta æren med å presentere første uke Frode, og den må gjerne begynne i dag da det er mandag. Kamra ligger klart og venter på å bli brukt. ;D

Og en annen ting, tekniske spesifikasjoner er like artig som selve bildet, så litt verdi-info sammen med bildene er bare bra. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Kim!  ;D

Da det er siste høstuken nå før vinter, ifølge de astronomiske årstidene så prøver vi med sen- Høstmotiv

Det er rom for fri tolking av motiv; landskap, makro eller hva man måtte ønske da det er første runde. Som du sier Kim, basis Exif data (lukkerhastighet, blender og ISO) gjerne også objektiv og noen ord om etterbehandling og komposisjon om man ønsker  <<l

Play ball!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

[attachimg=1]

kamera Panasonic Lumix GF2  objektiv 14 mm f.2,5  cropfaktor 2

Lukkertid 125 / sek  blender 4,5   

dette bildet består av tre bilder satt i høyde og fixa sammen i panoramafunksjonen... justert kun med lysstyrke og kontrast

post-0-13949893593501_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte høstmotiver! :D

Med det fine lyset som omkranser landskapet ved solnedgang i disse dager skulle det la seg gjøre å fange noen fine øyeblikk. :)

Henning, bildet ditt av barna er skikkelig fint, her har kona di virkelig fanget essensen i situasjonen! <<l

Staffan, nydelig høstlandskap! Overrasket over hvor skarpt dybden har blitt med en blender på f4,5. Mye å lære ser jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Flott bilde Staffan!  <<l

hvor satt du lysmålingen? - tøft at det ikke brenner ut på toppen av bildet samt lyset er bevart igjennom hele bildet  <<l

Staffan har laget en panorama "sammensmeltning" her - de jeg gjorde sist var HDR Kim; men steike så heftig dynamikk Staffan har fanget på bildet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg hadde ikke plan på det.... jeg bruker skjermen som utløser, dvs at jeg dinner fokuspunktet på skjermen ved å trykke på det utløser lukkeren fokuserer nåler lys på en gang.... jeg sjekka.. alle tre bildene har ulike lukker og blender...... og kamera sto på en ferdig instilt funksjon som heter solnedgang... som fungerer fint, det vil si at den blender ned noen trinn automatisk... klarer ikke gjøre det bedre sjøl.... det samme gjeller dette[attachimg=1]

post-0-13949893593961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan har laget en panorama "sammensmeltning" her - de jeg gjorde sist var HDR

Stemmer det, ja. HDR ga råe effekter! Husker den brua du tok bilde av, blei skikkelig bra. Lenge siden jeg så bilde, men husker det godt enda og da har du gjort noe riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med meg kamera på jobb i dag sånn at jeg kunne ta noen bilder på vei hjem i halv firetiden. Dagen i dag har vært en skikkelig tåkete, mørk og en litt typisk dag utpå senhøsten der landskapet virker grått, dødt og trist. Likevel fant jeg noen motiver som jeg ble fornøyd med og ett av dem er dette under her. Her har jeg prøvd å fange den tunge gråe atmosferen som hører denne tiden til. Å ta bilder i tåker er ikke bare bare, men jeg synes bildet formidler dette stedet slik jeg oppfattet det.

Device: Nikon D50

Lens: 35mm f/1.8G

Focal Length: 35mm

Focus Mode: AF-A

Exposure

Aperture: f/22

Shutter Speed: 13s

Exposure Mode: Aperture Priority

Exposure Comp.: 0EV

ISO Sensitivity: ISO 200

Long Exposure NR: ON

Optimize Image: Sharper

Color Mode: Mode IIIa (sRGB)

Saturation: Normal

Sharpening: High

8182477129_fb35c3227e_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vurdert Lightroom ?

Koster vel nå bare en tredjedel av hva det kostet før. ;) Og,det er vel ingen som gir sånn bildekontroll som Adobe-produktene. <<l

Et par tips når det gjelder kamerainnstillinger :

Ser du har sharpening på "High",den bør du dra så langt på minus som du kan.Hvorfor ? Fordi ! ;D

Dette samme gjelder for kontrastinnstillingene i kameraet:Helt på minus. :)

Det siste gir en jevnere belysning fra det helt lyse til det helt mørke,og du får bedre kontroll ved redigering.Jeg mener at jeg får færre utbrente bilder etter at jeg gjorde det på mitt. ;)

PS. Bare å prøve.Du kan når som helst gå tilbake til opprinnelige innstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Capture NX på prøve en periode og det er ett bra program som ikke var for vanskelig å bruke. Lurer på å kjøpe fullversjon av dette, men skal gi lightroom en sjangse først. Regner med at dette også ligger ute som trial!?

Takker for tips på menyinnstillingene, her har jeg mye å lære.

Varierer du ofte på innstillinga for foucuspoint etter hva slags motiv du tar bilde av? Jeg har en tendens til å skyte alle bildene mine på "nærmeste fokuspunkt". :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Capture NX på prøve en periode og det er ett bra program som ikke var for vanskelig å bruke. Lurer på å kjøpe fullversjon av dette, men skal gi lightroom en sjangse først. Regner med at dette også ligger ute som trial!?

Takker for tips på menyinnstillingene, her har jeg mye å lære.

Varierer du ofte på innstillinga for foucuspoint etter hva slags motiv du tar bilde av? Jeg har en tendens til å skyte alle bildene mine på "nærmeste fokuspunkt". :-\

Tar det siste først.

Jada,kan lastes ned her :

https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop_lightroom&loc=no_no

Og da har du 30 dager på å prøve.

Både Frode og jeg bruker LR4,og det ligger masse tutorials både hos Adobe og på nettet ellers. <<l

For "å trenge igjennom" greiner og andre ting,bruker jeg senterfokus,manuellfokus ved behov.Bare unntaksvis bruker jeg andre fokusmetoder.Hvis jeg ikke vil ha fokus i senter,låser jeg fokus der jeg vil ha det ved å holde avtrykkerknappen halveis inne,så komponering og eksponering.

Samme med lysmåling:senter,dvs.jeg måler lyset flere steder i motivet hvis jeg må,og prøver å beregne hva jeg må ha.Da tar jeg også med hva jeg kan gjøre under "fremkalling" i LR4. ;)

Jeg tar også med fokusplan/dybde.Mye å tenke på,men det kommer med trening,og sparer deg for maaaange ekstra eksponeringer. ;)

Ser du har brukt f/22(antakelig for å få lang eksponering).Syns også jeg ser en liten tendens til difraksjon(sjekk ved å gå inn i bildet/forstørr)hvis du finner noe som ligner bevegelsesuskarphet,selv om du har brukt stativ,bør du prøve å ikke gå over f/13. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har brukt f/22(antakelig for å få lang eksponering).Syns også jeg ser en liten tendens til difraksjon(sjekk ved å gå inn i bildet/forstørr)hvis du finner noe som ligner bevegelsesuskarphet,selv om du har brukt stativ,bør du prøve å ikke gå over f/13. :)

Leser i "The digital photography" om landskapsbilder og hvordan få disse best mulig. I denne boka skrives det om triksene man bør kunne for å ta bedre landskapsbilder og det sies der at om man ønsker at alt i bilde skal bli skarpt bør man stille inn kamera på høyeste F-verdi. Hos meg er det F22 og bildet er derfor tatt med denne verdien. Lengre eksponeringstid er en effekt av blenderverdien og ikke det jeg har prøvet på her. Da ville jeg heller satt innstillingen på "shutter" og lekt med videre derfra.

Hvorfor bør jeg gå ned på blenderverdien på tross av att jeg ønsker hele bilde i fokus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På seminar i dag, så jeg fikk lurt meg ut før den værste "suppa" satt inn  :) Gjort etterbehandlingen på laptopp på hotellrommet nå; så litt usikker på resultatet på en skikkelig skjerm.

Canon 5D mkii, Canon 24-105mm f/4. Blender f/22, lukker 1/6 på 45mm frihånd.

Hadde ikke med ND filter, så jeg kjørte liten blender for å få litt "slørete" effekt på vannet. Komposisjonen er valgt for å gi dybdefølelse inn mot "juvet" og der bekken renner ned, samt jeg ville ha med "utgangen" fra det rolige vannet til det raskere. Skulle nok hatt enda saktere lukker og litt større blender for bedre detaljer - men uten filter var dette det jeg fikk til.  :)

Etterbehandlet i Lightroom for standard objektivkorregering, hvitbalanse samt en del på farge og kontrast samt skygge områdene for å få frem høstfargene da det var rimelig flatt lys - rundet av med "punch" preset.

8179891791_eb26cebf21_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...