Gå til innhold

Gøy med foto - Ukens tema.


Kim W

Anbefalte innlegg

  • Svar 569
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Enda litt mere høstlandskap. Tanken bak å ta ett bilde med den gården var å formidle ett landskapsbilde der gården gir bilde litt formening om avstand. Dette er tatt i skumringen og jeg lurer på om kanskje gården ikke skulle vært plassert så midt i bilde.  Da jeg tok dette begynte det å bli dårlig med lys, men synes det ble fint likevel. Måtte justere hvitbalansen litt da himmelen blei utbrent på de første bildene.

Exposure

Aperture: f/13

Shutter Speed: 1/15s

ISO Sensitivity: ISO 200

8185315291_3c654ba63b_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra Kim! Syntes bildet med gården passet godt med motivet i senter... Strider jo litt med normen - men syntes plasseringen ble bra her! Fremhever treet til venstre samt gav det godt med rom rundt så himmelen kom godt frem.

Skulle du tatt bilde av gården hadde nok en annen komposisjon vært bedre - men her var det ment som en "støttespiller" så jeg syntes himmel og landskapet ble bedre med valgt plassering :)

Kunne vært tøft å se det første i b&w eller i sepia toner også - skal si du traff på DOF'en der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning.

Er det brukt ekstra lys på bildene du la ut? Ser det er behagelige flares på noen av dem. 

Fantastisk flotte bilder dama di tar  <<l

Nei ikke ekstra lys. Det et resultat av en 250 siders photoshop bok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Frode. Skulle gjerne ha punktredigert det bildet med grusveien, hadde nok blitt bedre da. Litt småirriterende med begrensningene jeg har med viewNX, men enn så lenge er det bedre enn nada. I capture NX kunne jeg legge på rammer rundt bildene og da blir landskapsbildene enda finere å se på, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva slags bok det er snakk om?

Jeg bare tulla. Den var ikke 250 sider....den var på 744 sider og heter Adobe Photoshop for Photographers av Martin Evening. Det er den ene. Hu har også følgende bøker i hylla her:

-Photoshop Compositing secrets

-The Adobe Photoshop for proffesionals

-Photoshop Down & dirty tricks

-Digital fotografering i praksis

-Digitalfotografens handbok

-Digital fotografering

-Photoshop CS5

- Photoshop CS6

Det er de jeg kan finne her nå.

Men dere kan gå inn og se på verdens desidert beste nettside for foto. Den heter 1x.com

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent hjemme i dag og regn  :-\ Plukket et blad fra terassen og knipset et høstbilde  :)

F/11, 1sek ISO-100 65mm på tripod.

Bladet er sidebelyst med lampe for å kaste skygge samt gi mer "liv" i et stein dødt blad som har ligget noen uker  :rolleyes:

Etterbahandlet i Lightroom for objektivprofil, hvitbalanse, farge, metning og kontrast. Har så brukt layer masks i Photoshop for å skille bakgrunnen og bladet. Bakgrunnen er konvertert til B&W med høy kontrast og litt "korn" i et forsøk på å få bladet til å "poppe" ut i bildet.

8186154524_20bec9df9f_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert Frode, dette bilde formidler høst. Kreativt og fint! <<l

Takker Kim - er nok en øvelse jeg aldri ville gjort uten denne tråden; men det var en artig prosess  :)

Litt OT her mellom slagene - Tenkte jeg skulle prøve meg på litt time-lapse foto  med 5D'en da det er såpass heftige soloppganger om dagene. Er det noen som har gode råd/ erfaring på dette? Tenkte å koble til PC og bruke EOS utility for å sette intervaller på bildene. Hvor lange/ korte intervaller bør man ha for å få ok resultat av en soloppgang samt hvilke software er best egnet for å sy sammen timelapsen? Evt. også hvor tidkrevende er det å få ok resultater?  :rolleyes: (noen som har prøvd HDR timlapse?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht Timelapse så har jeg gjort følgende med ok resultat:

Satt kamera på Manuell, lukkerhastighet 1/50s og juster ISO/blenderverdi til det som gir riktig eksponering.

Prefokuser, og sett så objektivet til manuell.  Da jager ikke fokus i tilfelle den får lyst til å fokusere på noe annet ;)

Jeg har ikke ekstern utløser til mitt så har brukt tape på utløserknappen, det du da gjør er å sette kamera til 2s/10s forsinkelse, tape utløseren ned så står kamera og tikker i vei.

Bildene er montert sammen via QuickTime (QT).  I den anledning så bruker jeg gjerne å gjøre opptak i JPG small direkte i kamera for å slippe stor datamengde.  Skal jeg lage top-of-the-line kvalitet så bruker jeg RAW/etterbehandling av alle filene før de monteres i QT.

Eksempel med JPG-small som utgangspunkt -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft Haldor! Det er dette jeg vil oppnå!  <<l Tror jeg dog dropper tapen og styrer utløser via PC  ;) Zoom effekten ut mot slutten - er det gjort manuelt eller har du motor eller zoomet i bildene?

Ifht Timelapse så har jeg gjort følgende med ok resultat:

Satt kamera på Manuell, lukkerhastighet 1/50s og juster ISO/blenderverdi til det som gir riktig eksponering.

Prefokuser, og sett objektivet til manuell.

Jeg har ikke ekstern utløser til mitt så har brukt tape på utløserknappen, det du da gjør er å sette kamera til 2s/10s forsinkelse, tape utløseren ned så står kamera og tikker i vei.

Bildene er montert sammen via QuickTime (QT).  I den anledning så bruker jeg gjerne å gjøre opptak i JPG small direkte i kamera for å slippe stor datamengde.  Skal jeg lage top-of-the-line kvalitet så bruker jeg RAW/etterbehandling av alle filene før de monteres i QT.

Eksempel med JPG-small som utgangspunkt -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoom effekten ut mot slutten - er det gjort manuelt eller har du motor eller zoomet i bildene?

Den er kun via panoreringsfunksjon i iMovie, kalles "Ken Burns crop".  Dvs at du har et startpunkt (utsnitt) og sluttpunkt (utsnitt) der videoen flyter fra start->slutt innenfor den tidsrammen som er angitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-3 sekunder (http://www.learntimelapse.com/time-lapse-photography-how-to-guide/how-to-select-a-time-lapse-interval/)

Bruk A (Av) med relativt stor blender. Under 8.

Har du riktig eksponering når du starter med M vil alt være overeksponert når lyset kommer.

A (Av) er ok å bruke hvis lyset ikke endrer seg utover endringen av dagslys.  Hadde jeg f.eks brukt A (Av) på den timelapse jeg linket til over ville skyggespillet fra skyene påvirke eksponeringen.  Da hadde dybdeskarphetplanet pulset for å kompensere for varierende lys.  I Manuell modus unngår en dette, men du må da selv kontrollere riktig eksponering mellom tidsstart/tidsstopp.  Det kan være vrient der det er stor forskjell i lys mellom start-stopp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstmotiv

En liten tur ned til bekken før frokost i dag  :)

Canon 5D mkii, Canon 24-105mm. F9, 13sek, ISO-100, 28mm på tripod

Tatt med ett B+W ND4 filter for å få litt lengere eksponering og sløring av bevegelsen av vannet.

Behandlet i Lightroom for objektivprofil, hvitbalanse og litt farger og kontrast. Satt på en ramme på dette - er litt usikker på om den passet; er normalt ikke så glad i det - føles litt "i-Phone" aktig  :-\

8191976523_358c89461c_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...