Gå til innhold

Rogers trener på makrobilder - tråden :)


Roger Enger Lie

Anbefalte innlegg

For ikke å overloade tråden til Henning om makrobilder, og risikere å få skikkelig juling langs Renaelva neste år :D, lager jeg en egen utviklingstråd. Kom gjerne med kommentarer og tips på hvordan ting kan gjøres enda bedre :) Ris og ros er hjertelig velkommen!

Mitt siste bilde ligger her... syns det begynner å ligne noe, men..

vulgata.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

For ikke å overloade tråden til Henning om makrobilder, og risikere å få skikkelig juling langs Renaelva neste år :D, lager jeg en egen utviklingstråd. Kom gjerne med kommentarer og tips på hvordan ting kan gjøres enda bedre :) Ris og ros er hjertelig velkommen!

Mitt siste bilde ligger her... syns det begynner å ligne noe, men..

Det var jo helt rått og en klar innertier, så ikke noe men.... :D :D

PS. Så ren og pen bildebrikka ble da gitt :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å overloade tråden til Henning om makrobilder, og risikere å få skikkelig juling langs Renaelva neste år :D, lager jeg en egen utviklingstråd. Kom gjerne med kommentarer og tips på hvordan ting kan gjøres enda bedre :) Ris og ros er hjertelig velkommen!

Mitt siste bilde ligger her... syns det begynner å ligne noe, men..

Det var jo helt rått og en klar innertier, så ikke noe men.... :D :D

PS. Så ren og pen bildebrikka ble da gitt :D :D

Terje

Hva mener du? Får du ikke opp bildet? :D..

Bildebrikka ble helt som ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

For ikke å overloade tråden til Henning om makrobilder, og risikere å få skikkelig juling langs Renaelva neste år :D, lager jeg en egen utviklingstråd. Kom gjerne med kommentarer og tips på hvordan ting kan gjøres enda bedre :) Ris og ros er hjertelig velkommen!

Mitt siste bilde ligger her... syns det begynner å ligne noe, men..

Det var jo helt rått og en klar innertier, så ikke noe men.... :D :D

PS. Så ren og pen bildebrikka ble da gitt :D :D

Terje

Hva mener du? Får du ikke opp bildet? :D..

Bildebrikka ble helt som ny!

Neida, det var du som avslutta med "synes det begynner å ligne noe,men...." i ditt første innlegg :D ..... det jeg mente var at det finnes ingen grunn til å avslutte med "men...." da dette var meget godt utført så det er ikke noe "MEN..." slik jeg ser det :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan peppre den andre tråden så mye du bare vil :)

Men er nok lurt å ha din egen, så er den mer rettet mot det riktige Tema, deg :)

Bildet nermer seg veldig.

Lysmessig er du der, uten tvil.

Men det er et eller anna når det kommer til skarphet. Om det er opptaket eller etterbehandling klarer jeg ikke å sette fingeren på :)

Men stooore fremskritt det siste døgnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett, Henning. Mangler den knivskarpe finishen....

Her er det en Gosling som har fått eksponert seg gjennom følgende:

f29

0'04 lukker

ISO 400

Merker med en gang en vesentlig større dubdeskarphet, men mangler også her den siste finishen. Har prøvd å skarpe opp litt i Elements 7.0, og lagt på et High Pass filter i CS5.

gosling.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett, Henning. Mangler den knivskarpe finishen....

Her er det en Gosling som har fått eksponert seg gjennom følgende:

f29

0'04 lukker

ISO 400

Merker med en gang en vesentlig større dubdeskarphet, men mangler også her den siste finishen. Har prøvd å skarpe opp litt i Elements 7.0, og lagt på et High Pass filter i CS5.

gosling.jpg

Den bildebrikken ble eksremt ren, bare et par småfnugg på f29 er meget, meget, meget bra rens.

Hvorfor bruker du f29?

Hva om du benytter en blender som gir deg tilstrekkelig dybdeskarphet i steden for f29? Om ikke kameraet og objektivet ditt er meget spesielt så er ikke f29 i nærheten av å være optimalt for å få fem det beste utstyret kan gi av kvalitet. Gidder du å prøve f.eks f8 eller t.o.m f 5.6 eller kanskje lavere avhengig av objektivet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg brukte f29 for å se hvordan resultatet ble. Har fått høre at f-tall fra 10 til 16 skal være mest optimalt, men det er sikkert flere meninger om dette.

Takk for tipset forresten :) Skal gjøre noen forsøk med lavere blendere også.

Jeg regner med at du benytter et stativ. Flua di er også død :-) så den beveger ikke veldig mye på seg heller. Da spiller ikke lukkertiden noen rolle. Du kan godt benytte ISO 400, kvalitetsmessig er det ikke store forskjellene på ISO så lenge bildet er riktig eksponert, men jeg ser ingen grunn til å ikke benytte 200 eller t.o.m. 100.

La oss si at du nå tar noen bilder med kameraet på stativ, ISO 100, med variabel fstop. Varier med litt intervaller mellom 2.8 og 16 (la kameraet velge tid selv for enkelhets skyld) å se hvilken effekt variasjonen i fstop gir deg. Hint, se etter variasjon i dybdeskarphet. Lavere verdi gir deg mere lys inn og mindre dybdeskarphet, høyere verdi gir deg mindre lys inn og mere dybdeskarphet.

Det å leke med bilderedigeringsprogrammer er gøy, men det er ingenting som slår det å ha et godt utgangspunkt for redigeringen.

Jeg har et kamera med god gammeldags størrelse på bildebrikke, der benytter jeg ofte blender på f16 eller f18. For kameraer med croppede sensorer (f.eks EOS 40D) så har jeg aldri sett noe poeng i å gå noe over f11. Jeg lekte en stund med dette for noen år siden og så langt jeg kunne se så ble kanskje dybdeskarpheten bedre, men selve kvaliteten på bildene ble dårligere jo lengre oppover fra 11 jeg beveget meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kubisisk her.

Ikke noe vits å gå høyere enn F11, blir ikke mye bedre av den grunn. Trenger bare mer lys som ofte gjør det mer kinkig.

Jeg bruker samme kamera og objektiv som deg og jeg tar de aller fleste av mine fluebilder med blender på 11. Sløv som jeg er så bruker jeg autofokus, og fokuserer på kroppen. Bruker programmet M (alt manuelt).

Mine standard innstillinger er:

Blender: F11

ISO: 100

Eksponeringstid: 1/100

Resten av jobben er rett å slett å gi nok/passe mengde lys. Få det til å bli jevnt og plassere blitzer riktig.

Jeg bruker studioblitzer med softbokser på (2 stk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tusen takk for det, Henning :) Trenger bare en diffusor på blitzen nå, så blir det bra.

Ble en god investering det der! :) Hvordan tok du å renset brikka?? Sendte du det inn? :)

Roger sendte den ned til meg :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...