Gå til innhold

Tyngre guider - kan en forutsi noe om bøyningskurve, aksjon?


Roger Enger Lie

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg har ei komplett stang, ferdig montert. Stanga blir bra, rett og slett dyp og fin. Men hva om jeg hadde brukt tyngre ringer? Da kunne den kanskje blitt enda dypere?

I stedet for å bruke tyngre ringer kan du ha på mer lakk på surringene. Du kan starte med maskeringsteip. Da du får riktig tyngde på de forskjellige stangringer kan du bytte ut tapen med lakk.

(Ikke alle har vekt med oppløsning 0,001 gram på jobben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

La oss si at jeg har ei komplett stang, ferdig montert. Stanga blir bra, rett og slett dyp og fin. Men hva om jeg hadde brukt tyngre ringer? Da kunne den kanskje blitt enda dypere?

I stedet for å bruke tyngre ringer kan du ha på mer lakk på surringene. Du kan starte med maskeringsteip. Da du får riktig tyngde på de forskjellige stangringer kan du bytte ut tapen med lakk.

(Ikke alle har vekt med oppløsning 0,001 gram på jobben)

Det var egentlig en god tanke :) Ulempen er kanskje at jeg ender opp med altfor svære surringer. Kanskje ringer i tungsten hadde gjort seg...hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygde noen stenger mellom 1979 og 1992. Siden har det blitt "kjøpestenger". Har veid noen reserveringer, dog er de gamle men ikke "tungsten"

Snakering som passer midt på en #5 stang, vekt: 0,260 gram. Nedre styringsring: 2,130 gram. En dråpe lakk fra en Benecchi lakkflaske nål: 0,005 gram :)

Leser om personer som brekker tuppen på fluestanga og så ble stanga mye bedre. Tanken har falt på min Winston BIIt 9`#4. Nå vet jeg at trådstarter bygger en lik en. Håper han tenker det samme, kappe stanga, ikke 0,5 meter i et jafs men 5 og 5 cm til han får den "ultimate" stanga. Da vil jeg gjerne møte Deg i LETO hallen og teste stengene våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygde noen stenger mellom 1979 og 1992. Siden har det blitt "kjøpestenger". Har veid noen reserveringer, dog er de gamle men ikke "tungsten"

Snakering som passer midt på en #5 stang, vekt: 0,260 gram. Nedre styringsring: 2,130 gram. En dråpe lakk fra en Benecchi lakkflaske nål: 0,005 gram :)

Leser om personer som brekker tuppen på fluestanga og så ble stanga mye bedre. Tanken har falt på min Winston BIIt 9`#4. Nå vet jeg at trådstarter bygger en lik en. Håper han tenker det samme, kappe stanga, ikke 0,5 meter i et jafs men 5 og 5 cm til han får den "ultimate" stanga. Da vil jeg gjerne møte Deg i LETO hallen og teste stengene våre!

Hei! BIIt 904 er ferdig og klar for testing :) Ringene på den stanga, er noe forskyvet oppover oppover mot toppen. En kompis har denne orginalt og påpekte at min var noe mykere.

Blir trolig Letohallen førstkommende torsdag, så kan evt. ta den med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med at tuppen brekker på stanga og at den blir bedre,

så er det mange stenger som kunne hatt godt av en liten trimming

i tuppen ja. ;D

Jeg for min del har kappet tuppen av stenger og blanks i årevis. :)

I disse tider som vi har CCS,så er det lett å måle seg frem til omtrentlig

"stivet" før vi kapper. :)

5 og 5 cm er forøvrig mye det også,veldig mye. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig informative innlegg Tore, Tom og dere andre.

Jeg bygde en 14ft. #9-10 og en 16.ft. 10-11 CTS DQ for et par vintre siden. Begge med Recoil snake ringer. 14ft. syntes jeg er litt toppete, mens 16ft. mindre og mer til min smak.

16ft. knakk i høst og jeg er akkurat ferdig med en ny. Til den har jeg brukt Snake Brand Universal. Et nytt 14ft. emne er på vei fra CTS og jeg planlegger å bruke Snake Brand Universal til den også.

Vil Snake Brand vs. Recoil gjøre noe med egenskapene. Tenker her også på at føttene på Recoil er en liten smule lengre enn Snake Brand sine. Tore; hører gjerne din og andres meninger/erfaringer.

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy.

Jeg vet ingenting om stivheten og øvrige data på den blanksen du nevner,

og ikke vet jeg hva Snake Brand ringene veier heller,men jeg vet at flere

sier at de er "lette",men jeg vil nok tro at Recoil ringene er lettere. :)

Antageligvis vil du i dette tilfellet ikke merke særlig stor forskjell.

(Vanskelig å gjette på hvor stiv og tung tuppen er.?)

Frekvensforskjellen de to alternativene vil gi er lett å måle,og de letteste

ringene gjør at stanga blir raskere,men om du og jeg klarer å føle dette

er en annen sak.

Nå har jeg sagt det før,men kan gjerne si det igjen,jeg mener at aksjonen

ikke forandrer seg ved valg av ringer,men frekvensen og stivheten forandrer seg.

Du kunne jo prøve begge deler,men kanskje litt mye mas.... ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom og takk for svaret

Jeg prøver meg på et resonnement og setter pris på kommentarer;

Recoil har noe mindre godstykkelse enn Snake Brand sine, men føttene på Recoil er en smule lengre enn Snake Brand. Dvs. Recoil er lettere, men det blir mer epoxy pr. ring – så i sum kommer de vel ut på ett – tror jeg.

Jeg har sett på ringplasseringene på de to stengene og på toppdelen har jeg plassert ringene lengre frem mot tuppen på 16ft. sammenlignet med 14 ft. Jeg tenker å flytte ringplasseringene - litt lengre frem (mot tuppen) på den neste 14 ft. jeg skal i gang med. Jeg tenker da at frekvensen blir noe lavere og at jeg flytter ”lock-up” punktet noe lenger bak. Ved å flytte lock-up punktet tror jeg at stanger blir litt dypere og tregere – som er den effekten jeg ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kutte foten på REC ringen. ;D

At du flytter ringene mer mot tuppen er ikke  nødvendigvis følbart.

Det absolutt viktigste er toppringen.

Om du flytter de andre ringene den ene eller andre veien

har mindre betydning enn en kanskje først skulle tro etter min mening.

Jeg kjenner ikke til begrepet "lock up" punktet.

Har faktisk aldri hørt om det før nå?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du kanskje kunne ha interesse av å lese Roy,er en test jeg gjorde

for en stund tilbake.

Jeg har fortalt dette før,men det skader vel ikke å gjenta det? :)

Jeg gjorde en test med en SAGE XP 590 blanks.

Frekvensen til den rene blanksen ble målt til 3,61hz.

Ved å montere kun en toppring som veide 0,53gram,ble

frekvensen målt til 3,23hz.

Det utgjør en forskjell på over 11%.Det kan vi føle skulle jeg mene. ;D

Jeg plukket av noen ringer og lakk+tråd på noen stenger for å finne

vekten av lakk og tråd.Det ble gjennomsnittelig ca. 0,09gram.

Jeg monterte noen helt "vanlige" snake ringer med strips,som ferdig

spent fast og kuttet veide 0,09gram.

Jeg monterte ringene etter avstandstabellen til SAGE.

Frekvensen ble da målt til 2,79hz.Forskjellen på blanksen og den

ferdige stanga ble da på litt over 29%.

Neste skritt var å flytte alle ringene 2cm lengre ned på klingen.(Mot håndtaket)

Da ble frekvensen målt til 2,81hz.Vi ser med letthet at stanga ble raskere,men

ikke mye.Forskjellen utgjør da litt over 0,7%.Om noen føler dette skal være

usagt fra min side,men jeg stod og viftet med stanga inne i stua,uten snøre

så klart, ;D og kunne ikke merke noen forskjell.

Om jeg nå hadde brukt tyngre eller lettere ringer,og stenger med en annen

stivhet så hadde så klart resultatet blitt anderledes,men jeg synes det gir et

fint bilde av hva det handler om.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy.

...Nå har jeg sagt det før,men kan gjerne si det igjen,jeg mener at aksjonen

ikke forandrer seg ved valg av ringer,men frekvensen og stivheten forandrer seg.

...og da sier jeg igjen at jeg HAR målt det og at aksjonen forandret seg. AA=72 for råblanks, AA=70 for enbente REC og AA=68 for Snakebrand. Samme blank ble målt.

Å stive opp tuppen er det samme som å flytte aksjonen nedover. Så hvis du bruker ringer som stiver opp tuppen så KAN aksjonen forandre seg. Spesielt på toppaksjonsstenger, som har myk tupp i forhold til resten av stanga.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er ute etter er toleransen ved målingen din.

Pluss minus to grader er ikke mye Tore.

Hvis du skifter oppsett skjer det lett.

Jeg er av den oppfatning av at du ikke stiver opp stanga,men at den rett og slett

får større belastning på grunn av vekten du tilfører.

Mener du at klingene bøyer seg anderleden på grunn av ringene du bruker?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er ute etter er toleransen ved målingen din.

Pluss minus to grader er ikke mye Tore.

Hvis du skifter oppsett skjer det lett.

Her poengterer du det største problemet med CCS, Tom. Og som gjør systemet liten anvendbart såfremt man ikke er ektremt nøye. Hvilket JEG er.  ;)

Jeg vatrer, måler, tar av vekten, vatrer igjen og måler igjen på hver eneste stang.

Jeg er av den oppfatning av at du ikke stiver opp stanga,men at den rett og slett

får større belastning på grunn av vekten du tilfører.

Mener du at klingene bøyer seg anderleden på grunn av ringene du bruker?

På toppaksjonsstenger, som har myke tupper så viste ihvertfall dette eksperimentet at det er mulig, ja. Hvis du tilfører stivhet så endrer du også bøyningskurve. Det er faktisk slik vi forandrer den når vi utvikler stenger, ved å forandre stivhet på de forskjellige delene. Setter du 5 stive ringer på en myk tupp så er det egentlig ikke veldig overraskende at den bøyer seg litt annerledes. Og CCS måler som kjent kun tuppen av stanga (en av de største svakhetene ved systemet).

Jeg har kun testet dette på én klinge, siden det er ganske tidkrevende. Så selv ikke jeg legger altfor mye vekt i dette. Men det åpner for muligheten for 2 ting: Aksjonen forandrer seg avhengig av ringer, 2. CCS er et FOR dårlig målesystem for slike analyser, siden det kun måler tuppen av stanga.

Det beste "kommersielle" eksempelet på hva ringer gjør med en klinge i praksis er Scott G2 og Scott M-series. De er bygget på nøyaktig samme klinge, men M-serien har Snakebrand og G2 har Thinwire. M-serien kjennes strammere og mer "crispy" ut enn G2. Det til tross for at snakeB er 60-70% tyngre enn TW. Jeg har ikke sammenlignet dem med CCS ennå, men det er jaggu ikke langt unna.  ;D

(Kjenner at mitt indre forbereder seg på å strippe nok en CTS-stang... :-\)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg for min del er av den oppfatning av at alt du putter på klingen gjør den bare mykere. ;D

Alt har en egenvekt.

Tom.

Hvor mange stenger har du bygd Tom ? Eller "montert" som denne siden insisterer på at det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel også slik at når man tilfører stivhet (ringer og lakk) til emnet så endres bøyningskurven. Det samme vil være om man flytter ringene og lakken fremover, bøyningskurven flyttes noe lengre bak (lock-up punktet –se Tores 1st innlegg)  og frekvensen reduseres. Hvor mye aner jeg ikke - så jeg googlet på frekvens og fluestang - og fant den samme testen;

The effect of mounting hardware on the performance of fishing rods.

Slik jeg leser den endres frekvensen med 15% ved å flytte ringene litt lengre frem mot tuppen, for tilnærmelsesvis like stenger og lik hardware.

Siden jeg er ute etter å flytte bøyningskurven lengre bak og redusere frekvensen, så forsøker jeg å flytte ringene fremover på neste 14ft. prosjekt.....tror jeg

Nå går turen til messehallen i Tønsberg, med det evige målet om å få noe bedre skikk på kastingen :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er av den oppfatning av at alt du putter på klingen gjør den bare mykere. ;D

Alt har en egenvekt.

Tom.

Det plager meg ikke nevneverdig at vi ikke alltid er enige, Tom. Som f.eks. på dette punktet.  ;)

Samme her Tore. :)

Slikt blir det respekt av.

Det gikk en lengre diskusjon om dette på Rodbuilding forum også.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel også slik at når man tilfører stivhet (ringer og lakk) til emnet så endres bøyningskurven. Det samme vil være om man flytter ringene og lakken fremover, bøyningskurven flyttes noe lengre bak (lock-up punktet –se Tores 1st innlegg)  og frekvensen reduseres. Hvor mye aner jeg ikke - så jeg googlet på frekvens og fluestang - og fant den samme testen;

The effect of mounting hardware on the performance of fishing rods.

Slik jeg leser den endres frekvensen med 15% ved å flytte ringene litt lengre frem mot tuppen, for tilnærmelsesvis like stenger og lik hardware.

Siden jeg er ute etter å flytte bøyningskurven lengre bak og redusere frekvensen, så forsøker jeg å flytte ringene fremover på neste 14ft. prosjekt.....tror jeg

Nå går turen til messehallen i Tønsberg, med det evige målet om å få noe bedre skikk på kastingen :-\

Det får du til bare ved å benytte en tyngre toppring Roy.Frekvensen forandrer seg.

Hvorfor vil du gjøre stanga tyngre i tuppen da?Og hvorfor vil du forandre frekvensen?

At stanga skal få en annen bøyningskurve klarer jeg ikke å forstå.

Det mest optimale hadde kanskje vært å se etter andre taperinger og blanks?

Alt du putter på stanga i toppdelen gjør bare at den bøyer seg mer og mer.

Hvis du da skulle klare å avstive et lite område så vil vekta du tilfører gjøre

absolutt det motsatte.

Det er nå min mening da. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom og takk for svarene dine. Jeg skal prøve meg litt frem - tape ringene til blanksen, før jeg bestemmer meg.

Jeg har bygd noen stenger på CTS blanks og er veldig fornøyd med dem, så jeg kommer neppe til å bytte til noe annet i denne omgangen.

Det kan godt være at ringplasseringene på den "gamle" 14ft. ikke er optimal -  slik jeg har plassert dem. Det skal bli interessant å prøve seg litt frem.

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...