Gå til innhold

Vespertina - Marginata?


GeirD

Anbefalte innlegg

Begge fikk meg til å tenke på Marginata.

Han oppe og hun nede.

Men dette har jeg seriøst ikke peiling på.

Hadde jeg sett størrelsen, hadde jeg tatt det på flekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge fikk meg til å tenke på Marginata.

Han oppe og hun nede.

Hadde jeg sett størrelsen, hadde jeg tatt det på flekken :)

Helt rett Henning. La ikke merke til hodet først så bare på vingen. Holder ennå en fing på at begge er vespertina, men bare fordi jeg er sta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vespertinaen er generelt mindre, men størrelse (og farge) er vel ingen sikker indikator. Og det brune feltet i fremvingen er vel bare synlig i spinnerstadiet(?).

Begge fluene er nyklekte. Den nederste bare noen sekunder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Tatt på frihånd med helt vanlig lommekamera, Panasonic TZ7. Men "tuna" litt i Photoshop.

Men altså, hva er hva? Begge fluene synes jeg ser skikkelig "brune og Marginata" ut.

Den første, fra et fjellvann i tregrensa nær Voss, var stor, og fotografert kort tid etter at isen var gått. Jeg er temmelig sikker på at det er en Marginata.

Den andre er mye mindre, og fra Ryfylke/Rogaland. Det klekket i bra mengder, og jeg mener å huske at jeg sjekket gjellene på nymfene som viste at det var Vespertina (smale gjeller). Men Vespertina skal ha en lys bakvinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet er tatt i samme vann og samme dag som det siste bildet. Her ser man tydelig den litt lysere bakvingen, og vingene er mer gråaktig som Rune sier, så det må være Vespertina. Kanskje er det bare lyset her som gjør at de to siste fluene ser forskjellig ut?

[attachimg=1]

post-4558-13949891263275_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...