Gå til innhold

ALLY KANO


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en ALLY kano (gjerne brukt hvis noen har en for mye). Jeg benyttet Ally på tidagerstur i fjor, og ble meget fornøyd.

Jeg lurer på hvilken jeg skal velge. Jeg vet at 16,5 foteren er den mest brukte. Jeg kommer også til å benytte kanoen alene. Derfor lurer jeg på erfaringer rundt 15 og 16 foterne. Hvor stor pakkeplass er det i disse. Kan jeg pakke langtur for to i en 15 foter? Det hadde vært kurant med den minste når jeg bruker den alene på dagtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du padle mest i stillevann og større elver (ikke behov for kjapp manøveringsevne)? Da ville jeg gått for en 15,5 som har mindre spring. Selv har jeg 18,5 fordi jeg drasser på en hel familie  ;D Utrolig retningsstabil og lett å padle. 15,5 har samme konstruksjon, bare mindre.

"Monsen Ally`n" 16,5 og 15 har samme konstruksjon. Disse har mye mer spring enn 15,5 og 18,5. Ikke fullt så retningsstabil og mer "vinglete" framferd. Desto mer lett å svinge kjapt da selvsagt.

Dette er forresten teksten til 15,5 på hjemmesiden: "Dette er en glimrende turkano for to personer med oppakning, eller en familie med to voksne og ett barn. Kanoen er relativt kort og lav, noe som gir lite vindfang. Konstruksjonen og størrelsen gjør den også velegnet som solo kano. Lav vekt og hendig størrelse gjør 15,5´ DR til et godt valg på lange turer med mye bæring. Kanoen er meget rask og lettpadlet."

Passer bra til det du nevner av ønsker det  :)

Må legge til at jeg er sinnsykt fornøyd med ally`n min. Overraskende solid, kompakt og slitesterk. Var litt usikker på dette da jeg kjøpte den pga. konstruksjonen. Den bekymringen var ubegrunnet!

I tillegg kan jeg ta 18,5 foter`n opp og ned på taket selv. Det er det ikke mange kanoer på den lengden man kan gjøre. I tillegg er den overraskende lett å padle alene. Den suger seg fast i vannet slik at den ikke "steiler". Mulig det er lengden som gjør dette. Vekten gjør vel også sitt til at den lett manøveres alene. Padling motstrøms i Rena-elva, samt kryssing osv. i sommer, gikk helt fint i hvertfall    :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 15,5. Jomfruturen på vannet, bor 300 meter fra et vann, hadde kona og 3 ungdommer/barna. Fløt fortsatt ganske høyt, mener bæreevnen er ca. 300 kg.

Sønnen og undertegnede padlet med mye bagasje en uke på Kjerringsjøene. Kanoen er ustabil. Kameraten og hans sønn padlet en gammel glassfiberkano. Ally er mye tregere enn annen kano. Mener det finnes en 17 varriant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanoen er ustabil

HÆ!?  :o  Dette var noe av det jeg virkelig likte med min. Både begynner og sluttstabiliteten var veldig bra. Ingen problem med 2 urolige unger på 9 og 6 år, samt full oppakning. Men det kan jo være stor forskjell på 18,5 kontra 15,5. Er tross alt litt ulike mål.

Ally er mye tregere enn annen kano

Det kommer vel an på den andre kanoen. Selv hadde jeg en 3 dagers padleopplevelse med "glassfiber-fra-helvete" på midten av 90-tallet. Noe vi hadde lånt av en nabo. Gikk nesten ikke fremover i elv!!  ;D

Det er fordeler og ulemper med Ally. Selvsagt vil en forseggjort kano av hardere materiale være raskere, men Ally er definitivt ingen sinke! Pål Krogvold skryter også av Ally`s egenskaper på vann. Vet ikke om han er særlig aktiv her inne lengre, men husker jeg fikk gode svar fra ham når jeg spurte i forbindelse med kanokjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig ikke så opptatt av hvor mye bedre andre ting er. Jeg har padlet myyyyyye med glassfiber, aluminium, plast og ALLY 16,5.

Etter min mening er Ally i kombinasjon med fiske en lydløs perfekt sak.

Men jeg lurer på erfaringer med 15 og 16 kontra 16,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...