Gå til innhold

Hva er fluekasting?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Og for å fortsette i samme ånd,helt uten målinger

så klart  :),så er en vesentlig del av kastingen og fiskingen

for meg det Mel Krieger sier litt om i videoen sin.

Jøss,hva er det som skjer,en tråd uten målinger,og i tillegg

er det jeg som starter den??? ;D

Ensomhet og alenehet.

Jeg vet ikke om ordet alenehet er å finne i norske ordbøker,men

det er i allfall et ord som blir brukt.

Jeg siterer Paul Tillich:

"Our language has wisely sensed the two sides of being alone.

It has created the word "loneliness" to express the pain of being alone.

And it has created the word "solitude" to express the glory of being alone.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til spørsmålet - Trådtittelen:

Fluekasting er en handling med formål å bringe ei kunstig flue - gjerne en imitasjon - til en posisjon der flua gjennom presentasjonen kan fange fiskens oppmerksomhet, og vekke fiskens begjær...

Med alt hva dette innebærer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

En som kan kaste veldig langt har mye større kontroll på korte og vanskelige kast også!!!!

En som kan kaste veldig langt behersker selvfølgelig korte kast også, men dette “vanskelige kast” er jeg ikke så sikker på! Skal man beherske vanskelige vindforhold så må selvfølgelig man trene under slike forhold. Skal man beherske forskjellige presentasjonskast så må man trene på nettopp disse kastene. Skal man beherske spey/vannkast så må man trene mye på nettopp disse kastene.

Holder ikke bare å kunne kaste veldig langt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo jevlig artig og putte en micro mygg på og kaste den 25 meter unna deg og få kg fisk i andre enden :)

en fisk og du er hekta, hekta, hekta, hekta, hekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hektahekta, hekta, hekta, hekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Å ha et forhold til bukter er det mest vesentlige når det gjelder fluekasting

hvis du spør meg.

Tom.

Fluekasting handler vel om det å få kontroll over stang og snøre, og dermed snørebuktene.

Og de lange kastene kommer nok av seg selv, etterhvert som man får kontroll over utstyret.

Minner nok en gang om fluekastingens 4 grunnprinsipper.

Disse prinsippene har i hvert fall vært til stor nytte for meg.

Jeg lærte disse prinsippene hos Mathias Lilleheim!

1. Rette linjer - stangtuppen bør følge en rett linje når kasteren betraktes fra siden og ovenfra!

2. Overslaget - av stanga bør skje mot slutten av kastebevegelsen!

3. Stoppen - bør være kontant eller brå!

4. Akselerasjon - Ikke rykk kastet igang, men start mykt og akselerer helt til stanga stoppes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Brum,brum...

Hva med et kurvekast da Johnny.

Det er et fluekast det og?

Eller kanskje egentlig ikke,hva synes du?

Tom.

Nå har det seg slik at jeg fisker mest i fjellvann og der har jeg ikke bruk for disse kurvekastene, god gammeldags rett fram lengdekasting holder i massevis! Og i elva fisker jeg helst laks og sjøørret med tohånds, u/kurvekast.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

For meg er fluekasting morro.

Morro er det også å se på de som kan det.

Digger det klippet der. :)

Skulle jeg klage på noe, eller sette fingeren på rettere sagt, så setter han ankerfeste litt langt bak på vannkastene.

Blir lettere å få pene kast, men har ikke noen misjon i trange posisjoner når en da skal bruke slike kast :)

Pene bukter da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fluekasting morro.

Morro er det også å se på de som kan det.

Digger det klippet der. :)

Skulle jeg klage på noe, eller sette fingeren på rettere sagt, så setter han ankerfeste litt langt bak på vannkastene.

Blir lettere å få pene kast, men har ikke noen misjon i trange posisjoner når en da skal bruke slike kast :)

Pene bukter da :)

Det er en riktig observasjon, og følger av at han, etter min mening, trekker stanga for raskt og omfattende mot kroppen sin under innkast. Følgelig kommer en lett for høyt inn, og både bukt og ankerfeste ender dessuten opp som lurvete. Et speykast er langt på vei mot et sidekast inn, ofte ennå mer utpreget med 1-hånds, bare en husker på å komme svakt stigende med toppringen sin. Det er dette som setter press på og sikrer en fint formet og ryddig D/V-bukt, et kast som kommer inn flatt nok over vannet, og slik at en får satt ankerfestet plant og ryddig, og på riktig plass. Bare en husker på å gjennomføre de riktige temposkiftene i speykastet, så går dette veldig bra. Opptørningen av stanga til en noe mer vertikal posisjon, skjer mye senere i kastet, nærmere avleveringen. En annen ting med det samme; et bra speykast starter med førsteløftet, enten dette er omfattende eller mindre omfattende. Kommer en på roligere i speykastets første faser, lar lina suge seg opp av vannet, så har en igjen for det videre ut i kastet, og får et mye bedre resultat.

En annen ting som gjør at ting lett blir noe lurvete, er at akselerasjonsveien over en rett linje blir en tanke for stutt fordi en kun står og vifter håndleddet sitt. Sett leddet rett, og trekk litt lengre på underarm. Ja, og lar en kroppen delta riktig i kastet også, så blir det jo bare wunderbar. Til disse kastene her; moderat. Det holder.

Edit; ja, han var mye bedre på 2-håndsen vedrørende dette punktet. Synes jeg.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fluekasting morro.

Morro er det også å se på de som kan det.

Flink fyr,ingen tvil om det. :)

Men vær klar over at han tilter,eller holder stanga ut til siden om du vil,

og buktene fremtrer da som trangere og spissere med en annen buktform

enn hva som i virkeligheten er tilfelle.

Ikke ment som noen kritikk av kasteren,men jeg vil anta at dere er enig i det? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

For meg er fluekasting morro.

Morro er det også å se på de som kan det.

Flink fyr,ingen tvil om det. :)

Men vær klar over at han tilter,eller holder stanga ut til siden om du vil,

og buktene fremtrer da som trangere og spissere med en annen buktform

enn hva som i virkeligheten er tilfelle.

Ikke ment som noen kritikk av kasteren,men jeg vil anta at dere er enig i det? :)

Tom.

Joa, enig i det :) Men jeg liker det når det ser pent og rolig ut. Ikke superstressekastelengerenalleandrekan kasting :)

Jeg er nok en merkelig skrue for jeg liker verken klippet eller kastinga. :-\

Trenger ikke være rar i det hele tatt. Du har din formening om fluekasting, og jeg kan ha noe annet. Er ikke vanskelig, vi er bare litt uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, enig i det :) Men jeg liker det når det ser pent og rolig ut. Ikke superstressekastelengerenalleandrekan kasting :)

Det liker jeg også, Henning. Men det er faktisk sånn at dersom han tar ut en muskelgruppe som bare er "litt" større enn den han faktisk bruker, så blir det ennå roligere, og ennå mer uanstrengt.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hadde det enda sett mindre tilgjort ut... men men... Hvis det er ok at overlina passerer under stangtoppen så er vel alt i orden. Men hvordan han da ikke kaster på siden lurer jeg på... Jaja samma det, vi er alle forskjellige som du sier Henning. Dessuten blåser det sjelden på slike filmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...